تنها واکسن ایدز، افزایش آگاهی و اطلاعات دربارهٔ راههای پیشگیری از آن است

۱۰م آذر ،

اگر چه هیچ درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد ولی با افزایش آگاهی جوانان در رابطه با راههای انتقال و پیشگیری این بیماری مهلک می توانیم گسترش این بیماری را متوقف سازیم.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ مهدی طیبی، کارشناس مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: ایدز یک بیماری ویروسی است که با ورود ویروس به بدن سبب کاهش قدرت ایمنی بدن و در نتیجه ایجاد بیماری های مختلف در فرد می شود.

مهدی طیبی افزود: از زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که علائم بیماری در بدن ایجاد می شود ممکن است ۸ تا ۱۰ سال یا بیشتر طول بکشد و شخص بدون اینکه علامتی داشته باشد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

وی با بیان اینکه ویروس ایدز از طریق خون، تماس جنسی با اشخاص آلوده، وسایل تزریقی و آرایشی آلوده به خون و از طریق مادر آلوده به جنین منتقل می شود، اظهار داشت: این ویروس از طریق دست دادن با فرد مبتلا ، ظروف غذا خوری مشترک، حمام کردن،‌ شنا در استخر مشترک، استفاده از توالت مشترک و معاشرت کردن با اشخاص مبتلا منتقل نمی شود.

وی، رعایت پاکدامنی، فراگیری و عمل به مهارتهای هفتگانه و نـه گفتـن به دوستان ناباب، پرهیز از رفتارهای پرخطر و عدم استفاده از تیغ مشترک در آرایشگاهها را از مهمترین راههای پیشگیری از ایدز عنوان و تصریح کرد: عدم آگاهی کافی در رابطه با ایدز و وجود رفتارهای پرخطر نظیر استفاده از مواد مخدر، الکل،‌ قرص های روان گردان و اکستازی که قدرت تصمیم گیری را مختل می کند ، راه را برای ابتلا به ایدز هموار می کند.

کارشناس مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه باید با افزایش آگاهی، اطلاع رسانی و شکست انگ و سکوت در برابر این بیماری مهلک از گسترش آن جلوگیری کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر حدود نیمی از مبتلایان جدید را جوانان تشکیل می دهند بطوریکه در هر دقیقه ۵ فرد جوان و نوجوان درجهان به ویروس ایدز آلوده می شود و ۶ نفر در اثر ایدز می میرند.

وی، نواختن زنگ اخطار ایدز در مدارس متوسطه و راهنمایی، برگزاری برنامه های آموزشی و مسابقه ویژه زندانیان و خانواده آنان، برگزاری کلاسهای آموزشی برای مشاورین و مربیان بهداشت مدارس، رابطین وکارگران کارخانه ها، انتخاب یک رابط ایدز در کلیه کارخانه ها، انجام اقدامات حمایتی از مادران پر خطر و اطلاع رسانی عمومی از طریق بنر، تراکت، پمفلت و بسته آموزشی را از مهمترین برنامه های معاونت بهداشتی این دانشگاه به مناسبت ۱۰ آذر ماه روز جهانی ایدز عنوان کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.