تنها کافه‌ کشور که در ماه رمضان باز است!

ماه رمضان عموما کار و بار بیشتر کافه‌های شهر به هم میریزد البته کافه‌هایی که ظواهر اسلامی را رعایت می‌کنند‌! اما در این شهر شلوغ و هزار رنگ فقط یک کافه خاص در تهران است که ماه رمضان کارو بارش کساد نمی شود! از صبح ساعت ۱۱ که آغاز به کار می کند تا ساعت ۲۲ مشتری دارد ، خوراک مشتری های این کافه خوش رنگ و لعاب است !

باشگاه خبرنگاران: فقط یک کافه خاص در تهران است که ماه رمضان کارو بارش کساد نمی‌شود! از صبح ساعت ۱۱ که آغاز به کار می‌کند تا ساعت ۲۲ مشتری دارد‌، خوراک مشتری‌های این کافه خوش رنگ و لعاب است‌! بعد از ورود به کافه و تازه کردن نفس‌، منو جلوی رویشان ظاهر می‌شود‌!

ماه رمضان عموما کار و بار بیشتر کافه‌های شهر به هم میریزد البته کافه‌هایی که ظواهر اسلامی را رعایت می‌کنند‌! اما در این شهر شلوغ و هزار رنگ فقط یک کافه خاص در تهران است که ماه رمضان کارو بارش کساد نمی شود! از صبح ساعت ۱۱ که آغاز به کار می کند تا ساعت ۲۲ مشتری دارد ، خوراک مشتری های این کافه خوش رنگ و لعاب است  ! بعد از ورود به کافه و تازه کردن نفس ، منو جلوی رویشان ظاهر می شود ! بفرمایید ، هر چه می خواهید این جا هست !منطبق با هر سلیقه! و تحصیلات!
 
داستان کتاب و کتاب خوانی از زبان رهبرمان شنیدنی است یادم نمی رود که فرمود : خدا می داند من وقتی یادم می آید (و این چیزی است که من تقریبا هیچ وقت از یادم نمی رود ) که مردم ما مطالعه کردن را بلد نیستند ، به قلب من فشار می آید ! از این بابت ما چقدر داریم خسارت می بینیم !؟ حالا داستان کافه کراسه از این جا شروع می شود ، دنبال دوایی می گردد برای قلب آقا!
 
شعار بچه های این جا این است که در جامعه دو چیز باید برای همه در دسترس باشد ، یکی نان و یکی کتاب ! نان را که کم و بیش دارند درست می کنند ، می ماند کتاب ، کتاب که یکی از مظلوم ترین ابزار های فرهنگی عصر حاضر است ، سرعت اینترنت که کم می شود عالم و آدم تکان می خورد تا سرعت را افزایش دهند تا مبادا سرعت تغیر فرهنگ به عقب بی افتد ! اما اگر قیمت کتاب افزایش داشته باشد یا کاغذ کتاب نا یاب شود هیچ کس به فکر چاره نمی افتد .
 
خوب حالا منوی کافه جلوی روی شما ظاهر می شود اما دو بخش اساسی دارد ، یکی برای بعد از افطار و دیگری برای قبل افطار ، برای بعد از افطار که غذا ها رنگ و بوی سنتی دارد ، برای نوشیدنی دم نوش های طبیعی ایرانی ، برای افطاری هم نان و پنیر و سبزی ، آش شعله قلمکار ، آش سبزیجات با گوشت شتر ،کوکوسبزی ، کشک بادنجان ، انواع نوشیدنی های گرم و….  منوی قبل از افطار هم جالب است ، غذا هایی با طعم کتاب ، وقتی قبل از افطار داخل کافه می شوی همه چیز برای تغذیه روح آماده است ، و چه تقارن خوبی با ماه تفکر و عبادت دارد این طرح ، بچه های کافه منو های مخصوص دختران و پسران دانشجو و زوج های جوان و  و گروه های مختلف را فراهم کردند تا خوراک فکری مناسب به مخاطبان خود عرضه کنند .
 
بچه های این کافه تلاش کرده اند تا در ماه رمضان امسال طرحی نو در اندازند ، اول این که برای غذای روح انسان که همان کتاب است ۱۵ درصد تخفیف گذاشتند(و این سهم آنهاست از انفاق کتاب) تا در این ماه تفکر به ذهن و اندیشه مخاطبانشان کمک کنند ، طرح بعدی بچه های کافه کراسه طرح انفاق نان و کتاب است ، همه فکر می کنند در ماه رمضان وقت انفاق نان و خرماست ! اما آیا غیر از غذای جسم غذای روح نیاز به انفاق ندارد ؟
 
یادم هست چندی پیش حضرت آقا در جمع اهل کتاب و اهل فکر فرمودند : اگر کتابخوانى فرهنگ رایج شود و در بین مردم ما جا بیفتد، آن وقت کسانى پیدا مى‌شوند که «صدقه‌ى کتاب» درست میکنند. شما ببینید چقدر روضه‌خوانى مى‌شود! چقدر احسان مى‌شود! چقدر به ایتام کمک مى‌شود! چقدر پول و جنس و پارچه و اینها داده مى‌شود! آیا به همین نسبت، کتاب هم داده می‌شود؟ به همین نسبت پول براى چاپ کتاب داده مى‌شود؟! خیلى کم. حالا یک وقتی در گذشته، زمانى، کسانى از تجار و بازاریهاى مومن پیدا مى‌شدند؛ فرضا کتابى چاپ مى‌کردند و مجانى به طلاب مى‌دادند. قبلا در حد معدودى، این کارها معمول بود؛ اما الان این کارها نمیشود، این کارها کم است. خوب شماها روشنفکرید و به اهمیت این کار آگاهید، این را ترویج کنید.
 
حالا بچه های کافه می خواهند طرح انفاق نان و کتاب را اجرا کنند ، در این طرح قرار است کتاب هایی که در خانه ها خوانده شده اند و در قفسه ها خاک می خورند و دارای برخی ویژگی های خاص هستند جمع آوری شده و آماده انفاق شوند ، با این ویژگی که بعد از مطالعه فرد مستمند کتاب دوباره جمع آوری شده و به فرد دیگری سپرده می شود . ضمن این کار نیز انفاق نان هم عملی می شود و در حد توان کافه به افراد فقیر در جهت رفع نیاز جسمی کمک می شود . در این طرح کتاب هایی هم که در بسته های ۱۰ تایی آماده شده است با کمک خیرین تهیه می شود و در بسته های محتوایی همچون کتاب های لازم دینی ،کتاب های لازم سیاسی ، کتاب های لازم اجتماعی و اخلاقی وکتاب های لازم تاریخی و انقلابی به نیاز مندان اهدا می شود . در ضمن در این راه دست خیرین کتاب را (جهت مساعدت دانشجویان و طلاب جوانی که توان تهیه کتب درسی را ندارند ) هم به گرمی می فشارند !
 
هدف این طرح در یک کلام این است نان مایه تقویت قوای جسم انسان است و وجود آن لازم و کتاب مایه تقویت روح انسان است و وجود آن واجب است .
 
و چه زیبا گفت “ابو‌علی سینا” که غذای شما دوای شما و دوای شما غذای شماست حالا طرح بعدی بچه های کافه اجرای طب سنتی و اسلامی در غذای افراد است، امروزه روز با نمایان شدن مشکلات مدرنیته و غذا های مدرن(فست فودها) و رفتار غذایی مدرن نیاز به باز گشت به سنت غذایی و سلامت تغذیه روز به روز بیشتر می شود ، کما این که به گفته بزرگان طب سنتی ایران غذا دوای هر درد و پیشگیری کننده امراض است ، یعنی اگر افراد غذای خود را درست کنند بسیاری از بیماری ها از جامعه رخت می بندند و می روند.
 
حالا دست اندرکاران کافه کراسه غیر از ارائه غذا های سالم سنتی در منوی غذایی به فکر باز یابی سلامتی مخاطبانشان هستند‌. افراد حاضر در کافه می توانند با مراجعه به مشاور مزاج شناسی و تغذیه و مصلحات غذایی که مستقر در کافه می باشد از طبع خود مطلع شده و غذا های سازگار با بدن خود را شناسایی کنند تا در این ماه روزه داری به سلامتی جسم خود کمک کرده باشند .بیشتر وقت ها آدم نمی داند چه غذایی برایش مفید است و چه غذایی برای او ضرر دارد ، و وقتی به فکر چاره می افتد که دیگر شاید دیر باشد، پس بچه های کافه به همه مخاطبان خود توصیه می کنند که این فرصت را از دست ندهند.  البته به دلیل محدودیت های موجود برای بچه های کافه کراسه آقای مشاور در روز های زوج و فقط از ساعت ۱۸ به بعد در کافه حاضر است که علاقمندان باید از قبل با تماس تلفنی هماهنگی داشته باشند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.