تهدید نظامی علیه ایران نمونه‌ بارز جنگ نرم

بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مقابله با جنگ نرم و اهمیت این موضوع در عصر جدید، خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، گفتگوی تفصیلی را با قدیری ابیانه استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل استراتژیک انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید:

جنگ نرم را به اختصار توضیح داد و بگویید مخاطبان این جنگ چه کسانی هستند؟

جنگ نرم ابزاری برای سلطه بر تفکر و تاثیرگذاری بر رفتار و عملکرد اقشار مختلف اجتماع است که به طور عمده  نخبگان و جوانان را مورد هدف قرار می‌دهد.

آیا جنگ نرم می‌تواند مواضع اقتصادی را در برگیرد؟

جنگ نرم گاهی مقدمه اقدامات اقتصادی و نظامی و یا مکمل آن است، لذا نکته مهم و استراتژیک در جنگ نرم این است که مخاطبین آن متوجه این اقدامات خصمانه نمی‌شوند و همین مسئله است که گاه اجرا کنندگان آن را در قالب دوستی دلسوز نمایان کرده و زمینه را برای رسیدن آنان به اهداف خصمانه‌شان مهیا می‌کند.

آیا تهدیدات آمریکا و اسرائیل علیه ایران را می‌توان نمونه‌ای از جنگ نرم دانست؟

بله؛ گاهی دشمن ضعیف و درمانده شده و برای ترساندن مخاطب و قدرتمندتر نشان دادن خویش تهدیداتی را بر زبان می‌رانند تا مخاطبین از روی ترس تسلیم خواسته آن‌ها شوند و همانطور که اشاره شد اظهارات تهدید آمیز مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی علیه ایران نمونه‌ای از این قبیل تهدیدات است.

تهدیدهای نظامی دشمنان چه رویکردی را دنبال می‌کند؟

این نوع اظهارات برای حاکم کردن جو جنگ در کشور است و هدف از آن به جای گذاشتن آثار منفی اقتصادی در جامعه است، یعنی بدون اینکه دشمن تهدیدهای خود را عملی کند، می‌تواند از طریق یک استراتژی افکار عمومی را به دست گرفته و نیات خصمانه خود را عملی کند.

نقش رسانه‌های بیگانه را در جنگ نرم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دشمن سال‌هاست که به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است و با صرف هزینه‌های گزاف و تأسیس شبکه‌هایی چون بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و … که ابزار جنگ روانی دشمن هستند قصد ضربه زدن به سیاست‌های نظام اسلامی را دارند، ولی به لطف خداوند صرف این هزینه‌ها تا به امروز جوابی نداده است.

راه‌کارهایی مقابله با چنین جنگی چیست؟

دشمن شناسی، اطلاع‌رسانی صحیح،‌ افزایش آگاهی‌های عمومی، آشنایی با مفهوم جنگ نرم و برخورد با ستون پنجم دشمن را می‌توان از جمله موارد برخورد با جنگ نرم دانست.

وظیفه رسانه‌های داخلی برای مقابله با جنگ نرم را چه می‌دانید؟

رسانه‌های گروهی داخل کشور نباید به صحنه جنگ روانی دشمن تبدیل شوند، بلکه باید به خنثی‌سازی تبلیغات دشمن اقدام کنند و باید به این نکته مهم اشاره کرد که یکی از نیازهای دشمن، به دست گرفتن رسانه‌های کشور هدف است و برای رسیدن به چنین هدفی هزینه‌های سنگینی را تقبل می‌کنند؛ کما اینکه در سال‌های گذشته شاهد ظهور روزنامه‌ها و نشریات زنجیره‌ای در خدمت اهداف بیگانگان بودیم که خود را اصلاح‌طلب می‌نامیدند ولی امروزه همان روزنامه نگاران در پناه سرویس‌های جاسوسی قلم فرسایی می‌کنند و دشمن را برای حمله به ایران ترغیب می‌کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.