تهدید بی سابقه اکوادور توسط انگلیس

وزیر امور خارجه اکوادور عنوان داشت که مقامات انگلیس به این کشور هشدار داده‌اند که برای دستگیری جولیان آسانژ وارد سفارتخانه این کشور خواهند شد.
به گزارش خبگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از بی بی سی، جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت ویکی‌لیکس برای فرار از استرداد به سوئد دو ماه است که به سفارتخانه اکوادور در لندن پناه برده است.قرار است جولیان آسانژ در سوئد به اتهام تجاوز محاکمه شود در حالی که بنیانگذار ویکی‌لیکس این اتهامات را بی‌اساس و دارای انگیزه‌های سیاسی خوانده است.ریکاردو پاتینو، وزیر امور خارجه اکوادور اظهار داشت که تصمیم خود را درباره تقاضای پناهندگی آسانژ امروز (پنجشنبه) اعلام خواهد کرد.وزارت امور خارجه انگلیس هشدار داد که می‌تواند مصونیت دیپلماتیک این سفارتخانه را لغو کند.وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که همزمان با اظهارنظر پاتینو منتشر کرده، گفته است: این کشور برای مسترد کردن آسانژ به سوئد تعهد حقوقی دارد.در همین حال نیز تعدادی از ماموان پلیس انگلیس خارج از سفارت اکوادور در محله نایتزبریج لندن مستقر شده‌اند.پاتینو چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری در شهر کوئیتو گفت: امروز ما هشداری مکتوب از انگلیس دریافت کرده‌ایم مبنی بر این که در صورت تحویل ندادن جولیان آسانژ به زور وارد سفارتخانه ما می‌شوند.پاتینو خاطرنشان ساخت: اکوادرو به شدیدترین وجه ممکن این تهدید علنی مقامات انگلیس را محکوم و رد می‌کند.
به گفته وی، چنین تهدیدی برای کشوری متمدن، دموکراتیک و تابع قانون شایسته نیست. وزیر امور خارجه اکوادور تصریح کرد: عملی شدن اقدامات مشخص شده در هشدار دولت انگلیس از نظر دولت اکوادور غیرقابل قبول، غیردوستانه، و اقدامی خصمانه است چرا که حرکتی علیه تمامیت ارضی این کشور خواهد بود.
وی افزود: ما مستعمره انگلیس نیستیم.یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اظهار داشت که کشورش کماکان مصمم است تعهد خود را برای استرداد جولیان آسانژ عملی کند.
وی تاکید کرد: ما در طول روند تلاش کردیم توجه اکوادور را به فصل‌های مرتبط قانون انگلیس جلب کنیم تا مثلا متوجه تضمین‌های حقوق بشری گسترده در روند استرداد و یا شرایط حقوقی اماکن دیپلماتیک در انگلیس باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت که کشورش کماکان به یافتن راه حلی مورد قبول دو طرف متعهد است.
قانون مورد اشاره وزارت خارجه انگلیس مصوبه‌ای مربوط به سال ۱۹۸۷ میلادی است که درباره اماکن کنسولی و دیپلماتیک بحث می‌کند.
این قانون به دولت اجازه می‌دهد مصونیت دیپلماتیک یک سفارتخانه در لندن را لغو کند.
استفاده از این قانون عملا راه را برای ورود نیروهای پلیس به سفارتخانه و دستگیری آسانژ باز می‌کند.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.