تهدید دوباره شورشیان سوری علیه گروگان‌های ایرانی/ رایزنی برای آزادی گروگان ها در سوریه ادامه دارد

به گزارش خبرآنلاین، دو ماه از زمان ربوده شدن اتوبوس ایرانی‌ها در سوریه می گذرد و با وجود رایزنی‌های صورت گرفته اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.
وزارت خارجه قول پیگیری این موضوع را داده ولی تا کنون چندین بار شاهد تهدید ربایندگان به قتل این زائران بوده​ایم. چه آنکه یکبار آنها را وجه المصالحه برای پرهیز از حملات هوایی ارتش سوریه به مواضع مخالفان کردند و حتی شایع شد که سه تن از آنها را نیز در اعتراض به این حملات کشته​اند.
چندی پیش بود که دبیرشورای عالی امنیت ملی و وزیرامورخارجه به ترکیه و لبنان رفتند تا با رایزنی‌های منطقه ای شرایط آزادی این افراد در سوریه را فراهم کنند اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. حتی سفر علاء الدین بروجردی به همراه هیاتی به دمشق و رایزنی با اسد هم در باز شدن این گره چندان مفید واقع نشده است و افزایش خشونت‌ها در سوریه موجب شده که مخالفان برای تحت فشار قراردادن رژیم سوریه از همه ابزارها استفاده کنند؛ بروز درگیری در مرز سوریه و ترکیه هم موجب افزایش تنش‌ها شده و طرح‌های میانجیگری برای آتش بس و مذاکرات سیاسی در گره خشونت‌ها گیر کرده است.

چندروز پیش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تقبیح تداوم عدم آزادی زائرین ایرانی در سوریه، مسئولیت جان آنان را متوجه ربایندگان که گروهی شناخته شده اند و نیز حامیان آنان دانست.

رامین مهمانپرست افزود: بهره گیری از زائرین بی​دفاع به عنوان سپر انسانی خلاف اصول حقوق بشر است. از این رو جمهوری اسلامی ایران از نهادهای بین المللی مسئول می خواهد تا تلاش خود را به منظور آزادی فوری کلیه گروگان​ها و شهروندان بی دفاع ایرانی به عمل آورند و از تکرار چنین اقداماتی که برخلاف موازین بشری می​باشد به شدت جلوگیری کنند.

علی​اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز که پیش از این کوشیده بود از کانال ترکیه، این مساله را حل کند، این هفته به کمیسیون امنیت ملی می​رود تا پاسخگوی نمایندگان در این موضوع باشد.

گفتنی است پیش از این برخی رسانه​های غربی مدعی شده بودند که این زائران از افراد منتسب به سپاه هستند. صالحی هم در دیدار با اوغلو تایید کرده بود که برخی از آنها از بازنشستگان سپاه پاسداران هستند. اما تا کنون نه مذاکره با طرف ترک و نه تلاش​ها از کانال سازمان ملل نتیجه بخش نبوده است.

امروز ایسنا به نقل از روزنامه‌ الحیات چاپ لندن، نوشته است که احمد الخطیب، سخنگوی شورای نظامی دمشق در سخنانی که از طریق اسکایپ منتشر شد، اعلام کرد: تماس‌هایی با مسوولان ترکیه به عنوان بخشی از مذاکرات غیر مستقیم میان ارتش آزاد سوریه و نظام ایران برقرار شد.

وی که خود ارتباط مستقیمی با عملیات گروگانگیری نداشته است اما با تعدادی از این گروه‌های شورشی در ارتباط است، افزود: در صورتیکه نظام سوریه در ساعات آتی سه دختر و خانواده‌های آنها از منطقه الغوطه را که بازداشت کرده است، آزاد نکند، این گروه تهدیدهایش را در قبال گروگان‌های ایرانی اجرا خواهد کرد.

علی رغم تلاش های صورت گرفته اما تا کنون نه مذاکره با طرف ترک و نه تلاش​ها از کانال سازمان ملل نتیجه بخش نبوده است و زائران ایرانی همچنان مورد تهدید ربایندگان قرار می گیرند.

/۲۷۲۹۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.