تهدید منافع طلافروشان با کاهش عیار طلا

۲۳ آبان ،

چکیده: رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به این‌که در صورت قانونی شدن ساخت طلا در عیارهای پایین‌تر از ۱۸ انقلابی در بازار و صنعت طلای ایران رخ خواهد داد، گفت: تولید طلا در عیارهای پایین، طرحی در جهت دفاع از منافع ملی و رونق دادن به صنعت طلای کشور است و نباید در این زمینه فقط منافع گروهی را در نظر داشت.

عبادالله محمدولی  در واکنش به این اظهارنظر که در صورت قانونی شدن تولید طلا در عیارهای پایین منافع فروشندگان طلا به خطر خواهد افتاد، گفت: متاسفانه منافع فروشندگان طلا در این است که طلا با عیارهای بالا در بازار فروخته شود. به عنوان مثال هم‌اکنون سه سرویس طلا ساخت یک کارخانه در طلافروشی‌ها فروخته می‌شود که قیمت آنها به ترتیب ۷٫۵، ۱۰ و ۱۵ میلیون تومان است. به طور طبیعی قیمت سرویس طلای ۱۵ میلیونی سود بیشتری را برای فروشنده دارد، در حالی که با ساخت طلا در عیارهای پایین حاشیه‌ سود فروشندگان طلا کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ واحد تولید مصنوعات طلا در تهران عنوان کرد: اشتغال مستقیم و غیر مستقیم این واحدها به حدود ۴۰ هزار نفر می‌رسد که نباید منافع این کارگران را فدای عده‌ای طلافروش کرد.

او با اشاره به این‌که در کشورهای پیشرفته‌ای مانند انگلستان، آلمان، کانادا و آمریکا طلا در عیارهای پایین‌تر از ۱۸ نیز ساخته و فروخته می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر به سبب قانون تک عیاری در ایران تقلبات در بازار طلا بسیار است. اما در صورت ایجاد تنوع عیاری در بازار طلا حاضریم با کمک دستگاههای نظارتی حجم تخلفات و تقلبات را به پایین‌ترین سطح کاهش دهیم.

در همین حال فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پیشنهاد تدوین استاندارد طلای ۱۴ عیار در حال کارشناسی است و از نمایندگان بانک مرکزی هم در زمینه استعلام می‌شود، اضافه کرد: طلا با عیار ۱۸، ۲۰ و ۲۴ هر یک علامت استاندارد مخصوص به خود را دارند. به نقل از وی در کشورهای دیگر نیز طلا با عیارهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.

به تازگی پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا در عیارهای ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ ارائه شده است که برای اجرایی شدن این کار باید ابتدا استانداردهای مربوط به این نوع مصنوعات طلا تدوین شود.

هم‌اکنون طلا با عیارهای پایین‌تر از ۱۸ در کشورهای اروپای شمالی مانند آلمان، روسیه و کشورهای جدا شده از شوروی سابق،‌ بریتانیا، آمریکا و کانادا تولید و در بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که طلا با عیار ۱۸ به بالا بیشتر مختص به بازارهای کشورهای عربی، منطقه خاورمیانه، شرق و جنوب شرقی آسیا می‌شود.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.