تهرانی‌ها صدرنشین اجاره‌نشینی کشور

۲۰فروردین۱۳،

به گزارش نوساز به نقل از ایسنا، سال قبل بیش از ۵۶۷ هزار قرارداد اجاره مسکن در کشور منعقد شد که بیش از ۱۷۳ هزار مورد از این قراردادها در تهران بوده است.

حدود ۱۵ هزار مورد از این قراردادها تنها در اسفند ماه منعقد شده است. پس از آن بیشترین عقد قراردادها به ترتیب در ماههای تیر، مرداد، بهمن و خرداد صورت گرفته است.

با نگاهی به آمار چهار سال اخیر، استان تهران شاهد افزایش تعداد مستاجران و مالکان بوده است؛ به گونه‌ای که سال قبل نسبت به سال ۹۰ نیز افزایش ۶۳ هزار موردی در قراردادهای اجاره داشته‌ایم.

بر اساس گزارش‌های اعلام شده از سوی اتحادیه کشوری مشاوران املاک از بین سا‌ل‌های ۸۸ تا ۹۱ ، سال قبل بیشترین قراردادهای املاک در استان تهران ثبت شده است. همچنین مرکز آمار ایران، تهران را رکورددار قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور در انعقاد اجاره‌نامه اعلام کرده است.

حال با ذکر افزایش تعداد قراردادهای اجاره‌نامه، افزایش جمعیت و عنوان رکورد داری تهران در این قراردادها، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران از نظر قیمت، تهران صدر نشینی خود را حفظ کرده است؛ به طوری‌که در سال قبل متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی برای اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۲۹ هزار و ۵۳۶ ریال در استان تهران بوده است.

همیشه افزایش تعداد کمی قراردادها سبب مثبت و مفید بودن امری نیست چراکه افزایش تعداد مستاجران برای هر شهری نگرانی ساکنان از افزایش قیمت‌ها به ویژه مسکن را در پی دارد و در این باره نیز بعضی مشاوران املاک مناطق مختلف تهران در سه‌ماه پایانی سال قبل با گلایه از کاهش قدرت خرید، فروش‌، رهن و اجاره مسکن و در مقابل افزایش قیمت روز افزون مسکن، معتقدند این رویه همچنان ادامه دارد و آثار و نتایج افزایش قیمت در سال قبل به سال جاری نیز منتقل شده است.

برخی دیگر بر این باورند که هنوز مسکن در سال تازه جای خود را نیافته و قیمت‌های تثبیت شده‌ای برای این بخش نمی‌توان متصور شد و قضاوت دربارهٔ قیمت مسکن در سال تازه کمی زود است.

همواره افزایش تعداد مستاجران و کمبود مسکن در کشور با دلایل متفاوتی با عنوان رشد جمعیت،‌ افزایش ازدواج‌ها، مهاجرت روز افزون به دلایلی همچون پذیرش هرساله دانشجویان به پایتخت، رشد و تعدد سازمان‌ها، موسسات آموزشی و تحقیقاتی و … اشخاص بسیاری را به کلان‌شهر تهران کشانده است که بی‌شک هر یک از این اشخاص به مسکن نیاز دارند و مسئولان ذیربط باید جهت تامین مسکن ساکنان شهر تدبیری بیاندیشند و طبق آنچه وزارت متولی مسکن اعلام کرده سالانه به ۱٫۵ میلیون خانه در کشور نیاز است.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.