تهران این بار هم نمی لرزد؛ آسوده بخوابید

محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی معتقدند که علی رغم وقوع چند زلزله پی در پی در اطراف تهران، گسل های تهران تحریک نشده و خطری این شهر را تهدید نمی کند.

دکتر نظری عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در گفتگو با خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران گفت: وقوع زلزله هایی که در چند ساعت گذشته در گسل مشاع دماوند رخ داده تهران را تهدید نمی کند.
وی با اشاره به این نکته که وقوع زلزله های کوچک حتی اگر پیاپی هم باشد موجب تحریک گسل های تهران نمی شود گفت: این لرزه ها کاملا در گسل تهران بی تاثیر هستند و حتی کمکی به تخلیه انرژی لایه های سطح گسل های تهران هم نمی کنند.
وی افزود: گسل مشا در منطقه دماوند قرار گرفته و وقوع زلزله های این گسل تا زمانی که زیر ۵ ریشتر باشند تهدیدی برای شهر تهران محسوب نمی شود. هر وقت که تعداد این لرزه ها در روز به بیش از ۱۵ مورد و بزرگی آن به بالای ۵ ریشتر برسد می توان شرایط ویژه ای را برای تهران در نظر گرفت.

** ۷ زمین لرزه از صبح امروز رخ داده است

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی  نیز در خصوص زلزله های اخیر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از صبح امروز تا کنون ۷ زلزله رخ داده است. اولین آن ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد با قدرت ۵٫۳ ریشتر در غرب خواف بوده، زلزله بعدی ساعت ۸:۵۱ دقیقه با قدرت ۳٫۷ ریشتر در شمال دماوند رخ داد و در فاصله کوتاهی در ساعت ۹:۲۶ دقیقه غرب دماوند زمین لرزه دیگری با قدرت ۲٫۶ اتفاق افتاد و بعد از آن هم هم زمین لرزه های کوچکی در همان محدوده دماوند اتفاق افتاده که ما به دلیل داشتن دستگاه های دقیق لرزه نگاری موفق به  ثبت این لرزه ها شدیم.

** گسل دماوند پتانسیل یک زمین لرزه ۷٫۵ ریشتری را دارد
وی تاکید کرد: وقوع این زمین لرزه ها به معنی این است که در منطقه دماوند گسل مشا  فعال شده و این منطقه زلزله خیر است که در واقع این گسل از فیروزکوه آغاز و تا غرب دماوند ادامه دارد. این گسل خطرناک  محسوب می شود و بررسی فعالیت آن نشان می دهد که قدرت آن را دارد که زلزله هایی با قدرت ۷٫۵ دهم ریشتر را در منطقه به وجود بیاورد.

وی در پایان تاکید کرد: این اولین بار نیست که ما چندین لرزه پیاپی را داشتیم چراکه از وقتی که  شبکه لزره نگاری داریم حداقل در هر ماه این تعداد زلزله پشت هم را ثبت می کنیم.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.