تهران صاحب یک سد تازه می گردد/آغاز بهره برداری از سد “نم رود”دوسال دیگر

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رییس نظارت بر بهره برداری و نگهداری سدها خبر داد:

اهمیت تامین آب شرب شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی بر کسی پوشیده نیست و لذا ایمنی و پایداری این سدها از اولویت های مهم شرکت محسوب می شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛رییس نظارت بر بهره برداری و نگهداری سدها شرکت آب منطقه ای تهران گفت: استان تهران پس از سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو، تا دو سال آینده صاحب یک سد تازه می گردد.

 شهریاری در اولین نشست کمیته ایمنی و پایداری سدها و ‌تاسیسات آبی در حال ساخت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران، با اشاره به اهمیت سدهای امیرکبیر، ‌لتیان، لار،‌ طالقان و ماملو به عنوان سدهای تامین کننده آب موردنیاز تهران،‌ تصریح کرد: ‌اهمیت تامین آب شرب شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی بر کسی پوشیده نیست و لذا ایمنی و پایداری این سدها از اولویت های مهم شرکت محسوب می شود.

وی سد نم رود را به عنوان ششمین سد استان تهران که در حال احداث است، نام برد و افزود: بهره برداری از سد نم رود تا دو سال دیگر آغاز خواهد شد و اگر موضوع های مهمی که در حوزه ایمنی سدهای در دست بهره برداری وجود دارد، به صورت دقیق تدوین شود، در بهره برداری بهینه و کنترل ایمنی و پایداری این سد و برای سال های پس از آن راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی سپس بر ضرورت رفتارسنجی و رفتارنگاری سدهای زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در جهت ایمنی و پایداری این تاسیسات آبی تاکید کرد و گفت: نگهداری،‌ حفاظت و ایمنی سدها به عنوان سرمایه های ملی کشور یکی از وظایف مهم و خطیر شرکت آب منطقه ای تهران است که با رفتارسنجی و رفتارنگاری سدهای زیرپوشش، می توان آنها را کنترل و پایش کرد.

دبیر کمیته ایمنی و پایداری سدها و تاسیسات آبی استان تهران ادامه داد: منظور از ایمنی و پایداری سدها اجرای ابزار دقیق، ‌تامین و حفاظت از تجهیزات، بررسی و پایش مداوم سازه، رفتارسنجی و رفتارنگاری سد است که این مهم در شرکت آب منطقه ای تهران در سدهای خاکی و بتنی زیرپوشش توسط واحدهای ایمنی و پایداری انجام می پذیرد.

وی توضیح داد: در سدهای موجود بیش از دو هزار و ۵۲۶ ابزار دقیق و ابزار سنجش وجود دارد که شماری از آنها به دلیل طول زمان بهره برداری، ‌عمر مفید خود را سپری کرده و از رده خارج شده اند که در این راستا از محل اعتبار طرح مرمت و بازسازی تاسیسات آبی، پروژه های بازسازی و بهبود تجهیزات ابزار دقیق در دستور کار طرح قرار دارد.

شهریاری با تشریح فعالیت های صورت گرفته در حوزه ایمنی و پایداری سدهای شرکت، تصریح کرد: ‌بازدیدهای دوره ای چشمی به صورت ماهانه و فصلی برای هر یک از سدها انجام می گیرد که البته به فراخور نیازهای پیش آمده بازدیدها و بازرسی های تخصصی نیز صورت گرفته است.

به گفته وی، شکل هندسی سد، محل احداث،‌ جنس پی،‌ مصالح استفاده شده، ‌حجم مخزن سد و نیروهای هیدرواستاتیک وارد شده به جسم سد ازجمله عوامل و مسایل مهم و موثر در رفتارسنجی سدها و تاسیسات آبی می باشند.

شهریاری تشکیل و آغاز فعالیت های کمیته ایمنی و پایداری سدهای استان تهران را از سال ۷۸ عنوان کرد و گفت: در آن سال ها با توجه به گستردگی حوزه عملکرد آب تهران کنترل ایمنی و پایداری سدهایی نظیر ساوه، گلپایگان و ۱۵ خرداد توسط کمیته مذکور انجام می شد.

دبیر کمیته ایمنی و پایداری سدها و تاسیسات آبی استان تهران جدیت، ‌همت و تلاش کارشناسان ایمنی و پایداری در سدهای پنج گانه تهران را ستودنی برشمرد وخاطرنشان کرد: اگر این تلاش ها نبود، امروز بسیاری از دستاوردهای ماندگار شرکت آب منطقه ای تهران برای کشور وجود نداشت و به طور قطع تامین آب مطمئن و پایدار پایتخت با مشکلات جدی مواجه می شد.

انتهای پیام/
    


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.