تهیه سند ملی راهبردی در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی/ احداث ۶ شهرک تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

معاون وزیر نفت گفت: صنایع پلیمری کشور باید ارتباطات راهبردی و بلندمدتی را با بازارهای موجود کشور همچون صنعت خودرو ایجاد کند تا بازارهای هدف جدید به ویژه کشورهای همسایه را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با بیان این مطلب گفت: حضور بیش از ۵ هزار واحد تولیدی فعال در صنعت پلاستیک کشور و ارتقای میزان صادرات محصولات پتروشیمی طی سال های  اخیر به سایر نقاط دنیا از یک سو و نیاز صنایع داخلی به بهره مندی از فناوری ها و نوآوری های روز دنیا از سوی دیگر سبب شده است تا نمایشگاه بین المللی ایران پلاست به مکانی مناسب جهت گردهمایی دست اندرکاران و فعالان این رشته از صنعت تحویل گردد.

بیات با بیان اینکه ۱۸٫۲ میلیون تن در سال به ۶۰ کشور جهان صادر می شود افزود: هم اکنون محصولات پتروشیمی در حوزه کشورهای خلیج فارس، خاورمیانه و آسیای میانه به عنوان یکی از مهمترین رویدادها در بخش صنعت پلاستیک و صنایع پلیمری مطرح باشد و این نمایشگاه محلی است برای تبادل نظر متخصصین به اشتراک گذاشتن تجارب و طرح فرصت ها و عرضه دستاوردهای نوین در بخش تکنولوژی، تولید و ساخت ماشین آلات و تجهیزات در حوزه صنعت پلیمری است.

وی گفت: صنایع پتروشیمی در زنجیره تولید در واقع حلقه اتصال  مخازن نفتی و میادین گازی به محصولات نهایی است که مستقیما در زندگی امروز نقش اساسی دارند و بخشی از این وظایف مهم به عهده صنایع تکمیلی است که با عنایت به این مسئله شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت حمایت از صنایع پائین دستی مرتبط از طریق تامین خوراک و ارایه کمک های فنی، ارایه خدمات پس از فروش، برگزاری سمینارها و نمایشگاه ها تلاش می نماید.

معاون وزیر نفت گفت: صنایع پلیمری کشور چه در بالادست و چه در پائین دست باید ارتباطات راهبردی و بلندمدتی را با بازارهای موجود  کشور همچون صنعت خودرو، مواد غذایی و صنایع بسته بندی ایجاد کند تا بازارهای هدف جدید به ویژه کشورهای همسایه را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: شرکت ملی پتروشیمی همگام با سیاست های دولت در جهت دستیابی به اهداف نظام در پرهیز از خام فروشی و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، توجه ویژه ای به تولید محصولات پلیمری جهت تامین خوراک این صنایع نموده است.

به طوری که در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پلیمری بیش از ۴ میلیون تن در سال است که ۲ میلیون تن از آن در کشور مصرف می شود.

بیات خاطرنشان نمود: نکته قابل توجه این است که این طرح ها در مناطق مختلف ایران به ویژه در مسیر خط  لوله اتیلن غرب و مرکز قرار دارد که بنابر تکلیف دولت در دست اجرا بوده و انتظار می رود با بهره برداری از آنها در شهرهای مختلف ایران شاهد ایجاد و توسعه صنایع تکمیلی و مشارکت بخش خصوصی در امر تولید، اشتغال زایی، ارتقای توان مهندسین و ساخت تجهیزات در داخل کشور و ارتقای سطح کیفی زندگی مردم باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: اطمینان از تامین خوراک صنایع پلیمری از سوی پتروشیمی ایران و همچنین بازار مصرف روبرو رشد آینده روشنی را در مقابل صنعت پلاستیک و صنایع مرتبط در ایران ترسیم می نماید به طوری که دست اندرکاران این صنعت علاوه بر حضور در بازارهای بین المللی باید به دنبال خلق فرصت ها از طریق نوآوری در زمینه توسعه کاربرد پلاستیک ها در زندگی مدرن  امروز باشند.

بیات تصریح نمود: راهبرد دولت در حمایت از گسترش صنایع پائین دستی پتروشیمی به منظور تبدیل تولیدات پایه پتروشیمیایی به محصولات نهایی و سپس صادرات محصولات پائین دستی و در نتیجه کسب ارزش افزوده بیشتر و افزایش اشتغال زایی صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: صنایع پلیمری کشور باید ارتباطات استراتژیک بلندمدتی را با بازارهای موجود در کشور (صنعت خودرو، بسته بندی مواد غذایی و کشاورزی) به وجود آورند و تکمیل زنجیره های ارزش موجود را در دست کار خود قرار دهند.

معاون وزیر نفت تاکید نمود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این جهت از هرگونه اقدام حمایتی دریغ نخواهد نمود، ایجاد سازوکارهای مناسب برای حضور در بازارهای جهانی صنایع پلیمری به ویژه همکاری در تهیه و تدوین و به کارگیری استانداردهای جهانی در این حوزه و نظارت بر اجرای آنها از ماموریت های ضروری شرکت های ایرانی و انجمن های صنفی آنها است.

بیات احداث ۶ شهرک تخصصی، صنایع تکمیلی پتروشیمی، ایجاد و تقویت کنسرسیوم های صادراتی محصولات صنایع پتروشیمی، تدوین بانک جامع اطلاعاتی صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی و تهیه سند ملی راهبردی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی را از جمله برنامه های اجرایی نام برد.

وی تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی و تهیه و تنظیم سیاست های راهبردی استراتژیک به منظور توسعه صنایع تکمیلی، پیشنهاد و پیگیری تصویب لوایح و قوانین و تبصره های قانونی آئین نامه های مورد نیاز، جمع آوری  و مستندسازی و شفاف سازی آمارهای مورد نیاز جهت کنترل و توسعه صنایع تکمیلی جهت تامین نیاز داخلی و صادرات، برنامه ریزی و سیاست گذاری در جهت توسعه متوازن صنایع تکمیلی با صنایع پایه و میانی صنعت پتروشیمی و ارایه دو بسته سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی برای استان های خوزستان و بوشهر را  از جمله اقدامات ارزشمندی برشمرد که در سال قبل در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی انجام شده است.

بیات خاطرنشان نمود: امید است نمایشگاه ایران پلاست به محل مناسبی برای برقراری ارتباطات و هم افزایی موثر مجموعه صنایع پلاستیک کشورمان با جهانیان تبدیل گردد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.