تهیه‌کننده «ابلق»: سیمرغ مردمی امسال در فیلم فجر اعتبار ندارد

تهیه‌کننده فیلم «ابلق» گفت: با اختلالی که در سامانه “سمفا” و سیستم رأی‌گیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر می رسد وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد.

به گزارش ممتازنیوز، در روزهای گذشته پیگیری‌های انجام شده نشان داد که بسیاری از تهیه‌کنندگان حاضر در جشنواره اطلاعی از شیوه رأی‌گیری مردمی این دوره از جشنواره ندارند. این در حالی است که در سامانه “سمفا ” که مدیریت فروش و اعلام آمار فروش بلیت و تعداد تماشاگران و رأی مردمی را برعهده دارد، اطلاعاتی درج شده که سبب بروز حاشیه‌هایی شده است.

در این باره حسین انتظامی – رئیس سازمان سینمایی – اعلام کرده است که بلیت فروشی برحسب سالن و اعلام رأی مردمی نوعی اعتمادسازی است، چون در سال‌های گذشته ابهاماتی در خصوص آرای مردمی مطرح می‌شد و با افزایش شفافیت اعتماد بالاتر می رود.

اما در این باره تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و یکی از فیلم‌های پرمخاطب جشنواره امسال معتقد است، با پیگیری‌هایی که انجام داده در صحت و دقت رای گیری مردمی امسال ابهام و تردید وجود دارد.

محمد حسین قاسمی در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه درباره شیوه رأی‌گیری مردمی اطلاع رسانی انجام نشده بود و خودش براساس تحقیقاتی که انجام داده از جزئیات این شیوه مطلع شده است، توضیح داد: آنچه من از دبیرخانه پیگیری کردم، بر این مبنا بود که وقتی تماشاگر بلیتی را خریداری می‌کند پیامکی برایش ارسال می شود که تا پایان آن شبی که فیلم نمایش داده شده فرصت رأی دادن دارد. البته این موضوع را وقتی یک روز از جشنواره گذشته بود، متوجه شدیم و از آنجا که اطلاع نداشتیم امسال بلیت در اختیار تهیه کنندگان قرار نمی گیرد و خود ما هم فرصتی برای خریداری بلیت نداشتیم، نتوانستیم این پروسه را تست کنیم. بنابراین بر اساس اطلاعاتی که از طریق تماشاگران و دوستان به دستمان رسید، متوجه اتفاقاتی شدیم.

او در این باره گفت: خوشبختانه فیلم «ابلق» بیشترین سانس فوق‌العاده را در جشنواره داشته و با توجه به تایم بلند این فیلم سانس‌های ۹ و ۹:۳۰ هم به راحتی پر شدند، اما  ماجرا اینجاست که وقتی چند روز از جشنواره گذشت، بر اساس پیام‌هایی که برخی مخاطبان دادند، متوجه شدیم بخش عمده‌ای از آن‌ها پیامکی برایشان ارسال نشده است یا برخی از آن‌هایی که پیام دریافت کردند وقتی وارد سایت می‌شوند و می‌خواهند رأی خود را ثبت کنند موفق به انجام کامل مراحل نمی‌شوند. برخی دیگر هم بودند که وارد سامانه می‌شدند اما با این پیام مواجه می‌شدند که “این رای قبلا ثبت شده است”. من این ماجرا را از دبیرخانه جشنواره پیگیری کردم ولی متاسفانه اشراف دقیقی بر موضوع نداشتند، به همین دلیل رابط میان سازمان سینمایی و سمفا را معرفی کردند و در نهایت متوجه شدم مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: تحقیقات من نشان داد که سامانه سمفا در همان روز بلیت‌فروشی هم دچار اختلال شده بود و این هم در دبیرخانه مطرح شد که دچار حمله سایبری شده است. در حالی که جای تعجب است، مگر این سامانه یک سایت هسته‌ای بوده که دچار چنین اتفاقی شود؟ به زعم من حجم بالای ورود به سایت باعث اختلال در آن شده بود و وقتی چنین اختلالی وجود دارد به نظر می‌رسد کل ماجرا ابطال می‌شود. یکی از نکاتی که آن دوست رابط به من گفت این بود که برخی از مردم شاید پیام‌های تبلیغی خود را بسته باشند و برایشان پیام جشنواره ارسال نمی‌شود و این یک اتفاق بد است، چون اگر قرار باشد بابت پیام های رأی‌گیری از مردم پول گرفته شود، شرعاً و قانوناً درست نیست. البته من احساس می‌کنم به دلیل آن که اشراف نداشتند چنین مطلبی را بیان کردند و وقتی هم دیدند که من ناراحت شدم، کلاً آن را رد کردند. اما از طرف دیگر با وجود تایید اختلال در سمفا می‌گویند که تعداد سانس‌ها برای همه فیلم‌ها یکسان است، در حالی که به نظر من فیلم «ابلق» تعداد سانسهایش به لحاظ نفرات نسبت به دیگر فیلم‌ها متفاوت است و این اختلال در مقایسه و بررسی ها لطمه می‌زند.

او تاکید کرد: برای ما مسلم شده یک اختلال در سامانه سمفا به وجود آمده و برای رفع این مسئله هیچ پیش‌بینی در نظر گرفته نشده است. البته تمام این‌ها که می‌گویم استنباط من از نتیجه صحبت‌های رابط جشنواره و سامانه سمفا است.

وی با تاکید براینکه به عنوان تهیه‌کننده نحوه اکران و بازخورد مخاطبان را پیگیری می‌کند و هر دو مسئله برایش اهمیت دارند، ضمن قدردانی از استقبال تماشاگران فیلم «ابلق» اضافه کرد: در پیگیری‌هایی که انجام می‌دادم، متوجه شدم یکی دو تا از فیلم ها مثلا ۱۰۰ بلیت را بر اساس ۳۰ درصد ظرفیت فروش خود فروخته‌اند و در دستگاه هم این ۱۰۰ بلیت ثبت شده است اما در سالن سینما ۳۰ نفر بیشتر حضور نداشتند یعنی انگار ۷۰ نفر پول بلیت را داده و خرید کرده‌اند اما به سالن نرفتند. این قضیه به نظر من مشکوک است، چون به این معناست که شخصی می‌تواند بلیت بخرد و امکان رای داشته باشد ولی به سالن نرود. این موضوع برای یکی دو فیلم دیگر هم تکرار شده و برای سینمادارها هم اتفاق عجیبی است. به ویژه آنکه امسال شرایط خرید تکی بلیت‌ها وجود دارد و اگر کسی از سامانه رأی‌گیری و فروش بلیت اطلاعاتی داشته، می‌توانسته تمام این‌ها را مهندسی کند. در این باره بجز خود ما برای فیلم‌های دیگری هم مشکل مشابه وجود دارد.

قاسمی در پایان تاکید کرد: با شرایطی که اکنون وجود دارد، مشخص است که تجزیه و تحلیل رأی‌ها مشکل دارد هرچند شاید سیستمی طراحی شده که از آن بی‌اطلاع هستیم، ولی در همین حد هم می‌توان دچار تردید بود که مثلاً فیلم ابلق ۱۲۰۰ رأی دارد شاید هزار رأی آن مثبت باشد. یک فیلم دیگر هر ۲۰ رایی که دارد مثبت است. آیا نسبت اینها با هم برابر است؟ با این حال با توجه به شرایط به دوستان دست‌اندرکار جشنواره حق می‌دهم که شاید فکر نمی‌کردند اکران مردمی داشته باشند تا برای رأی‌گیری آن هم فکری جدی‌تر کنند، ولی معتقدم با این حجم اختلال نمی‌توان سیمرغ مردمی امسال جشنواره را قابل اعتماد دانست چون زمانی که کاری انجام می شود دیگر وقت خطا نیست، در حالی که الان شاهدیم این آزمون و خطا در زمان اجرای رای‌گیری در حال انجام است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.