تهیه اولین سرم ضد هاری از پلاسمای ایرانی

۲۳ام بهمن ،

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت : با ارسال مرحله سوم پلاسمای ایرانی برای تهیه سرم ضد هاری تا یکسال آینده اولین محموله سرم ضد هاری از پلاسمای داخلی را خواهیم داشت .

دکتر غلامرضا توگه مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برای درمان و مقابله با هاری دو وسیله شامل واکسن ضد هاری و سرم ضد هاری وجود دارد گفت : وقتی فرد دچار گزیدگی می شوند معمولا از دست واکسن کاری ساخته نبوده و درمان وابسته به سرم ضد هاری خواهد بود .
 
وی با اشاره به اینکه سرم ضد هاری در کشور ما به صورت وارداتی تهیه می گردد اظهار کرد: دو سال قبل در شورای عالی انتقال خون تهیه سرمهای اختصاصی مصوب شد که تهیه واکسن ضد هاری جزو اولین واکسن ها می باشد .
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد : برای تهیه سرم ضد هاری ، اشخاصی داوطلبانه واکسن ضد هاری را دریافت کرده و بعد از مدتی پلاسمای خون این اشخاص گرفته و از نظر اثر ضد هاری برای تهیه سرم بررسی می گردد .
 
وی یادآور شد : این پلاسما جمع آوری و برای تهیه سرم ضد هاری به شرکتهای پالایشگری خارجی ارسال می گردد تا بعد از بررسی های اولیه اقدام به تهیه فراورده های دارویی شده و به کشور بازگردانده شود .
 
دکتر توگه با بیان اینکه طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار شده است که اولین محموله پلاسمایی برای تهیه سرم ضد هاری شامل ۶ هزار و ۶۰۰ سی سی تهیه و ارسال شود گفت: این برنامه در سه مرحله دو هزار و ۲۰۰ سی سی پیگیری می گردد که مرحله اول ارسال شده و مرحله دوم در ضرف ارسال است که با ارسال مرحله سوم ، اولین محموله سرم ضد هاری از پلاسمای داخلی را خواهیم داشت .
 
وی در پایان با اشاره به اینکه این پلاسماها به کشور آلمان ارسال می شوند خاطرنشان کرد: امیدواریم اوایل سال آینده محموله سوم پلاسما برای تهیه سرم ضد هاری ارسال شود تا در سال ۹۲ اولین شاهد اولین سرم ضدهاری از پلاسمای داخلی باشیم./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.