تهیه بانک اطلاعاتی ۱۰۴ هزار بازمانده از تحصیل/ تحصیل ۶۰ درصد این کودکان

۱۹م آذر ،

تهیه بانک اطلاعاتی ۱۰۴ هزار بازمانده از تحصیل/ تحصیل ۶۰ درصد این کودکان

تهیه بانک اطلاعاتی 104 هزار بازمانده از تحصیل/ تحصیل 60 درصد این کودکان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: قبل از تابستان امسال، بانک اطلاعاتی از ۱۰۴ هزار کودک ۶ تا ۹ سال که در مدرسه نیستند، تهیه کردیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم و هم‌اکنون ۶۰ درصد از این کودکان در تحصیل می باشند.

به گزارش راسخون، علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در اصل ۳۰ قانون اساسی، بحث رایگان بودن آموزش تا پایان دوره عمومی آمده است، اما به معنی اجباری بودن آن نیست.

وی ادامه داد: در ماده ۵۲ برنامه چهارم توسعه آمده بود که آموزش تا پایان دوره راهنمایی الزامی است، اما با اتمام مهلت قانون در برنامه چهارم، این موضوع در برنامه پنجم تفویض نشد، پس اجباری کردن آموزش تا پایان دوره راهنمایی فقط در بازه زمانی برنامه چهارم توسعه بوده است.

باقرزاده افزود: در کشوری که ۱۲ سال تحصیلات رایگان است، نهایت تلاش را دارد تا اشخاص از تحصیل نمانند، حتی در روستاها با یک یا دو دانش‌آموز، کلاس درس تشکیل شده و معلم به تدریس دانش‌آموزان می‌پردازد، نباید موضوع بازماندن از تحصیل وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یک مسئله فرهنگی است، اضافه کرد: خانواده و شهروندان، حساسیتی ندارند که اگر کودکی را ملاحظه کردند که مدرسه نمی‌رود، به مسئولان مربوطه اطلاع دهند.

* آمار کودکان بازمانده از تحصیل در روستاها بسیار کمتر از حاشیه شهرهاست

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به کودکان کار و کودکان آسیب‌دیده از طلاق بیان کرد: گاهی اوقات مردم از وجود چنین کودکانی مطلع می باشند، اما آموزش و پرورش از آنها اطلاعی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه آمار کودکان بازمانده از تحصیل در روستاها بسیار کمتر از حاشیه شهرهاست، اظهار داشت: آمار منسجم و بانک اطلاعاتی باید وجود داشته باشد تا اگر کودک به موقع وارد مدرسه نشد، این موضوع مشخص شود.

باقرزاده با بیان اینکه بعضی کودکان به سبب معلولیت ذهنی آموزش ناپذیرند، افزود: برای عده‌ای از کودکان نیز به رغم سلامت جسمی و ذهنی، به هر سببی فرصت برای حضور در مدرسه نبوده است که باید زیرساخت‌های لازم برای استخراج دقیق آمار این کودکان فراهم شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

* تهیه بانک اطلاعاتی ۱۰۴ هزار کودک ۶ تا ۹ سال مدرسه نرفته

معاون وزیر آموزش و پروش با تأکید بر این نکته که در ایران جابه‌جایی جمعیت بسیار است، افزود: قبل از تابستان امسال، بانک اطلاعاتی از ۱۰۴ هزار کودک ۶ تا ۹ سال که در مدرسه نیستند، تهیه کردیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

وی ادامه داد: در مهرماه امسال که آماری در خصوص وضعیت شناسایی بانک اطلاعاتی گرفتیم، مشخص شد ۶۰ درصد از این کودکان شناسایی شده و هم‌اکنون در حال تحصیل می باشند؛ تعدادی از این کودکان نیز دچار معلولیت ذهنی بوده و امکان تحصیل در مدرسه را نداشتند و حدود ۲۵ درصد نیز شناسایی نشدند.

باقرزاده با تأکید بر اینکه در بانک اطلاعاتی ارائه شده به استان‌ها تنها کدپستی کودکان ذکر شده بود، گفت: بعضی از خانواده‌ها مهاجرت کردند و امکان پیدا کردن این اشخاص وجود نداشت.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / آسیب ها و مشکلات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.