توافقنامه هسته‌ای باید در مجلس تصویب شود

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

رسایی با اشاره به اینکه نمی دانیم چه توافقی صورت گرفته گفت: طبق اصل ۷۷ قانون اساسی اگر کاری که کرده اند درست است ما هم اعتماد داریم اما باید اول به تصویب مجلس برسد.

 حمید رسایی نماینده مردم تهران در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی خطاب به ابوترابی فرد گفت: نمایندگان محترم و ملت شریف ایران امروز در صحن علنی مجلس دربارهٔ وظایفمجلس حرف زده و بحث کردیم که آیا مجلس می تواند برای یک موضوع مثل حوادث غیر مقرقبه ناظر باشد یا نه.

وی گفت: اصل ۱۲۵ قانون اساسی می گوید: امضای تمام عهدنامه ها ، موافقتنامه ها، قراردادها و یپمان نامه های بین المللی بین دولت ایران با سایر دولت ها باید بعد از تصویب مجلس از سوی رئیس جمهور یا نماینده قانونی او انجام شود که اصل ۷۷ قانون اساسی هم همین را تایید می کند.

رسایی گفت: توافقنامه ای با کشورهای ۱+۵ صورت گرفته که وزیرخارجه کشورمان یک چیز می گوید، رئیس جمهور یک چیز دیگر و وزیرامورخارجه آمریکا چیز دیگری را می گوید بعد صدا و سیما در خبرها ساعت ۸ نشان می دهد که اینها همه ضد و نقیض است.

وی با اشار به نمایندگانی که در صحن علنی در جریان نطق وی ۲ – ۲ می کردند خطاب به ابوترابی فرد گفت: طبق فرمایش رهبری هیات رئیسه موظف است کسی که  دو- دو می کند و شان مجلس را رعایت نمی کند اسمش از سوی هیات رئیسه اعلام شود اما چون معمولا اینها هماهنگ می باشند هیچ وقت هیات رئیسه اسامی آنها را نمی گوید.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمایندگان ملت هنوز از این توافقات خبر ندارند نمی دانم آقای ابوترابی فرد صبح امروز چه چیزی را تبریک گفت.

وی با اشاره به اینکه نمی دانیم چه توافقی صورت گرفته ادامه داد: طبق اصل ۷۷ قانون اساسی اگر کاری که کرده اند درست است ما هم اعتماد داریم اما باید اول به تصویب مجلس برسد.

رسایی گفت: رهبر انقلاب در جمع بسیجیان عنوان کردند که من در جزئیات دخالت نمی کنم.

وی افزود: ما قبلا هم گفته ایم که می خواهیم به دولت کمک کنیم اگر دولت می گوید که می خواهیم کاری کنیم و مشکل قانونی داریم بیاید تا در مجلس مشکل قانونی آن را حل کنیم.

رسایی با بیان اینکه قانون اساسی رعایت نشده خاطرنشان کرد:  طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور قسم خورده که پاسدار قانون اساسی باشد، ساعت ۱۰ رئیس جمهور نشست خبری دارد خبرنگاران سئوال کنند که مگر طبق قانون اساسی و اصل ۱۲۵ و ۷۷ آن نباید موافقتنامه ها به تصویب مجلس برسد؟

نماینده مردم تهران در پایان تصریح کرد: ما از آنچه اتفاق افتاده خبر نداریم شاید اگر خبر داشته باشیم بگوییم کار خوبی است.

به گزارش خبرنگار مهر قبل از اخطار رسایی ، مهرداد بذرپاش هم در همین موضوع اخطار داشت اما ابوترابی فرد خطاب به وی عنوان کرد این اخطار شما ربطی به دستور ندارد، بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی باید اخطار نمایندگان دربارهٔ دستور کار مجلس باشد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.