توافق باقری و اشمید در استانبول؛ جلیلی و اشتون با هم گفت و گو می کنند

چهارشنبه ۴ مرداد – ۰۹:۳۱:۳۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-علی باقری و هلگا اشمید توافق کردند در مرحله بعدی مذاکرات جلیلی و اشتون با هم گفت و گو کنند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، پس از نشست یک روزه میان “علی باقری” معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و “هلگا اشمید” معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: پس از پایان گفت و گوهای باقری و اشمید، دو طرف توافق کردند تا در مرحله بعدی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر تماس گرفته و گفت و گو کنند.
به نوشته این روزنامه، تماس مذکور به صورت تلفنی خواهد بود و هنوز هیچ تاریخی برای ادامه مذاکرات در سطح عالی تعیین نشده است. دومین نشست مذاکرات در سطح کارشناسی ایران و گروه پنج به علاوه یک ( امریکا ،روسیه ،چین ، فرانسه ، انگلیس و آلمان ) دیروز (سه شنبه) در استانبول ترکیه برگزار شد.
دور اول مذاکرات «علی باقری» و « هلگا اشمید» معاونان مذاکره کنندگان ارشد ایران و گروه پنج به علاو ه یک ؛ حدود بیست روز قبل در استانبول برگزار شده بود.
هدف از برگزاری این مذاکرات کاهش اختلاف نظرها و بررسی کارشناسانه پیشنهادها در جهت پیشبرد مذاکرات اصلی است.
انتظار می رفت چنانچه نتایج مذاکرات کار شناسی مثبت باشد و دو طرف بتوانند دستور کاری برای ادامه مذاکرات فراهم کنند، در آن صورت در باره زمان و مکان دور دیگری از مذاکرات سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه پنج به علاو ه یک در گفتگو ها با ایران ؛تصمیم گرفته شود.
در حد فاصل مذاکرات استانبول تا بغداد /۱۴ آوریل – ۲۳ می /این باور شکل گرفت که ایران و گروه ۱+۵ در گفت و گوهای بغداد به توافق نهایی دست خواهند یافت ؛ اما اینگونه نشد و در اجلاس مسکو نیز که آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بود ؛ تغییر محسوسی در روند گفتگوها بوجود نیامد . با این حال بر اساس توافقی که در مذاکرات مسکو میان دو طرف صورت گرفت، قرار شد نشستی کارشناسی در استانبول برگزار شود و پس از آن نتیجه به نشست معاونان و نشست اصلی ایران و ۱+۵ ارجاع داده شود.
 دومین نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در شرایطی برگزار شد که از یکسو تحریم‌های یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران بر مذاکرات سایه انداخته است ؛ که حاکی از ادامه رفتاری غیر منطقی و راهی منتهی به بن بست است . برخی ناظران این حرکت را ناشی از گفتگو گریزی غرب می دانند در حالیکه غرب آنرا بعنوان بخشی از استراتژی فشار در کنار گفتگو با ایران ؛ سیاستی قابل توجیه می داند . رویکرد به تشدید تحریم های ایران نشان داد که طرف های مذاکره روند سازنده ای را در قبال ایران دنبال نمی کنند ، و ادامه این روند می تواند به اصل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اسیب جدی بزند .
با این حال برخی ناظران فراز و نشیب در این مذاکرات را با توجه به حساسیت و پیچیدگی موضوع ؛ امری بدیهی می دانند که می تواند تا حدودی ناشی از کمرنگ بودن بحث های تکنیکی و حقوقی در مسئله باشد ؛زیرا برخی طرف های مذاکره بیش از انکه بدنبال راهکاری براساس مسایل فنی و کارشناسی باشند توجه خود را معطوف با اهداف سیاسی در موضوع هسته ای ایران کرده اند .
در هر حال از دید طرف های گفتگو ؛ قاعدتاً باید هدف ؛ اطمینان یافتن از نبود انحراف در برنامه هسته ای ایران به سوی تسلیحاتی شدن باشد. ایران نیز در چار چوب معاهده منع تولید و گسترش سلاح هسته ای //ان پی تی //خواهان تحقق اصل استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است . از اینرو در اجلاس استانبول تلفیقی از این دو اصل به طور ضمنی پذیرفته شد ؛ اما تردید های زیادی در مورد عملگرایی غرب در این چار چوب وجود دارد.
ایران پنج پیشنهاد عمده را به اجلاس بغداد ارائه کرد که چهار مورد آن مربوط به انرژی هسته‌ای است .
این پیشنهادها شامل دو نکته اساسی است ؛ نخست آنکه ایران به شدت مخالف تسلیحات کشتار جمعی است و بر این اساس پیشنهاد ایران این است که باید از همه ظرفیت‌ها برای نیل به این هدف ؛ توسط جامعه جهانی استفاده شود. نکته دوم این است که ایران انتظار دارد حق ایران در زمینه فناوری هسته‌ای که شامل غنی‌سازی اورانیوم می‌شود به رسمیت شناخته شود. زیرا این حق موضوعی است که به طور شفاف در معاهده ان‌پی‌تی تعریف شده است .
براین اساس ایران ؛ از گفت‌وگو استقبال کرده و برای همکاری جامع در طیف وسیعی از موضوعات از جمله همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای، آماده است .
به نظر می رسد چنین ظرفیتی در طرف های مذاکره به وجود آمده است و نتایج گفتگوهای کارشناسی نشان می دهد که زمینه همکاری توام با اعتماد سازی متقابل فراهم گردیده است.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۵۰۹۳۱۳۱۵۰۰

اشمیت و باقری امروز دیدار می کنند


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.