توافق تازه ایران و ترکمنستان برای افزایش همکاری‌های گازی

۰۷م آذر ،

185-12.jpg

ایران و ترکمنستان در باره امکان صدور گاز ترکمنستان به ایران از سه نقطه مرزی مذاکره کردند که بر اساس آن توافق های تازهی در این زمینه حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد اوجی بعد از ظهر امروز (سه شنبه ۷ آذر) در باره سفر امروز وزیر نفت به عشق آباد، گفت: در دور اول مذاکرات که صبح امروز انجام شد، رستم قاسمی و خوجه محمداف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر کابینه در حوزه انرژی، در زمینه مبادلات انرژی دو کشور، افزایش صادرات گاز ترکمنستان به ایران و همچنین سایر موضوعات از جمله تامین ادوات و تجهیزات حوزه نفت و گاز و توانایی های کشورمان در خصوص ساخت کالاهای نفتی گفت و گو کردند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به آمادگی ایران برای تامین تجهیزات و ادوات مورد نیاز صنایع نفت و گاز ترکمنستان از سوی سازندگان و پیمانکاران ایرانی اظهار کرد: در ادامه مذاکرات امروز قرار است با حضور وزیران دو کشور، تجار و ۳۰ گروه از شرکت ها و گروه های تجاری در نشستی مشترک در باره افزایش همکاری های دو کشور در حوزه های دیگر از جمله، تامین خودروهای سبک و سنگین، مصالح ساختمانی و صنایع فولاد نیز گفت و گو شود.

توافق غول های گازی برای ترانزیت و تامین انرژی کشورهای منطقه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دومین دارنده ذخایر و ترکمنستان چهارمین دارنده ذخایر گاز در جهان و در ردیف غول های گازی می باشند، افزود: دو کشور همچنین در باره توسعه صادرات و واردات و تامین انرژی کشورهای منطقه و همسایه مذاکره کردند.

اوجی افزود: دو کشور همچنین در باره ترانزیت گاز ترکمنستان از خاک ایران به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ارمنستان به توافق رسیدند و مقرر شد کارشناسان طرفین جزئیات اجرایی این توافق ها را در جلسات تخصصی بررسی کنند.

تاکید مقام های ترکمنستان بر اجرای تعهدات گازی با ایران

معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر عزم جدی ترکمنستان برای توسعه روابط و همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: مسئولان کشور ترکمنستان از جمله رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور نفت و گاز و وزیر امور خارجه این کشور در گفت و گوهایی که با هیات ایرانی داشتند بر اجرای کامل تعهدات خود در قراردادهای گازی با ایران تاکید و اظهار کردند که فشار کشورهای ثالث تاثیری بر پایبندی این کشور بر تعهدات قراردادی ندارد.

اوجی ادامه داد: در مذاکرات امروز همچنین دربارهٔ تهاتر کالا بین دو کشور توافق حاصل و مقرر شد گروه های کارشناسی شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز برای افزایش مبادلات دو کشور در زمینه گاز و اجرایی کردن توافق هایی که امروز حاصل شد نشست های دیگری را در آینده نزدیک برگزار کنند.

اذعان ترکمن ها بر قدرتمندی ایران در زمینه انرژی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در جلسه بعد از ظهر امروز، هیئت ایرانی به سرپرستی وزیر نفت، پیام کتبی و سلام گرم دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان را به قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهور کشور دوست، مسلمان و همسایه، ترکمنستان، تقدیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، وی اظهار کرد: رئیس جمهور ترکمنستان نیز با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور سلام های گرم خود به رئیس جمهور کشورمان را به وزیر نفت ابلاغ کرد.

اوجی تصریح کرد: رئیس جمهور ترکمنستان در صحبت های خود به توانمندی بالای ایران در زمینه تامین و تولید تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور قدرتمند و خودکفا در زمینه انرژی و ساخت تجهیزات صنعتی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.