توافق سودان و اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط

رئیس‌جمهور آمریکا از توافق رژیم صهیونیستی و سودان برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ بعد از یک مکالمه تلفنی با سردمداران سودان و اسرائیل، این خبر را اعلام کرد.

این توافق با کمک آمریکا انجام شده و سودان سومین کشوری است که در دو ماه گذشته به روابط خصمانه با اسرائیل پایان می‌دهد. پیش از این، امارات و بحرین هم با میانجگیری آمریکا توافقاتی را با هدف برقراری روابط با اسرائیل امضا کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از آنچه «حلقه سریع صلح» می‌خواند، استقبال کرده و این توافق را «پیشرفتی چشمگیر در راه صلح و آغاز دوره‌ای جدید» خوانده است.

نتانیاهو همچنین گفته است که هیأت‌هایی از اسرائیل و سودان برای گفت‌وگو در مورد همکاری‌های تجاری و کشاورزی دیدار خواهند کرد.

پیش‌تر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریستم خارج خواهد کرد و دونالد ترامپ هم گفته بود که آماده لغو تحریم‌های خارطوم است.

پیش از اعلام خبر اخیر، ترامپ رسماً سودان را از فهرست مذکور حذف کرد. این اقدام پس از آن انجام شد که سودان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به قربانیان «تروریسم» و خانواده‌های آنها اختصاص داد.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، از ترامپ به خاطر حذف کشورش از فهرست کشورهای حامی تروریسم در آمریکا، تشکر کرد و گفت: دولت سودان در جهت روابط بین‌المللی تلاش می‌کند که به بهترین شکل در خدمت مردم باشد.

واصل ابو یوسف، یکی از مقامات سازمان آزادی‌بخش فلسطین، توافق سودان با اسرائیل را خنجر تازه‌ای که از پشت به فلسطینان ضربه زده، توصیف کرده است.

با توافق اخیر، از ۱۹۴۸ تاکنون کشورهای سودان، اردن، مصر، امارات و بحرین، موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.