توافق غیرقطعی ایران و ۱+۵ دربارهٔ برگزاری دور تازه مذاکرات تا پایان ژانویه ۲۰۲۴

۲۳م دیماه ،

احتمال برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در اواخر ماه ژانویه (اواسط بهمن ) قوت گرفته است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای؛ احتمال برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در اواخر ماه ژانویه (اواسط بهمن ) قوت گرفته است.

روز قبل (جمعه، ۲۲ دی / ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴) یک منبع عالی رتبه روس به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت که دور آتی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اواخر ژانویه ۲۰۲۴ و در استانبول برگزار خواهد شد.

این اظهار نظر پس از آن مطرح شد که سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ از نهایی نشدن زمان و مکان مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ ابراز نگرانی کرده بود.

ریابکوف روز جمعه ۲۲ دی (۱۱ ژانویه) به خبرگزاری رسمی روسیه(اینترفاکس) گفته بود: «گروه ۱+۵ و ایران باید همین ماه مذاکرات خود را از سر بگیرند. ما به اجرای مذاکرات فراگیر بین شش قدرت جهان با ایران تا پایان همین ماه واقعا علاقه مندیم و دو طرف باید در این خصوص از خود تمایل و انعطاف جدی نشان دهند. ۵ ماه از آخرین مذاکرات بین ایران و گروه ۵+۱ در مسکو می گذرد ولی تاکنون هیچ توافقی دربارهٔ زمان و مکان دور بعدی مذاکرات حاصل نشده است».

آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روزهای دوشنبه تا چهارشنبه ۲۹-۳۱ خرداد (۱۸-۲۱ ژوئن ۲۰۱۲) در مسکو برگزار شد.

پس از آن تاریخ، هنوز هیچ نشست دیگری میان دو طرف برگزار نشده است.

دیپلمات های مطلع در تهران می گویند پس از انتخابات باراک اوباما با ریاست جمهوری امریکا تلاش های گروه ۱+۵ برای ازسرگیری مذاکرات با ایران تشدید شده است.

به گفته این دیپلمات ها طی هفته قبل تماس های فشرده تری بین دو طرف برقرار شده و در نتیجه این موضوع که مذاکرات میان ایران و گورهه ۱+۵ در ماه ژانویه برگزار شد جدی شده است.

یک دیپلمات به «ایران هسته ای» گفت: «دو طرف در این باره که مذاکرات باید تا پایان ژانویه انجام شود توافق دارند».

همچنین دربارهٔ مکان مذاکرات نیز بحث ها ادامه دارد. اگر چه استانبول به عنوان یک گزینه مطرح است اما گفته می گردد مکان های دیگری هم نامزد برگزاری مذاکرات شده اند.

حدس زده می گردد اظهارنظر دیپلمات روس گفتگو کننده با اینترفکس از نتیجه آخرین تماس ها میان ایران و گروه ۱+۵ مطلع بوده است.

با این حال کارشاسان می گویند در اینباره که مذاکرات آینده نتیجه بخش باشد تردید وجود دارد چرا که ظاهرا گروه ۱+۵ بیشتر با هدف سنجش میزان تاثیر فشارها بر ایران پای میز مذاکره می آید نه برای حل مسئله.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.