توافق های جدید انرژی ترکیه و ایران در راه است

۵ مهر – ۰۳:۴۱:۳۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

وزیر انرژی ترکیه:

بزرگنمایی:  

بنا بر اعلام وزیر انرژی ترکیه، آنکارا و تهران احتمال دارد تعدادی توافق جدید در حوزه انرژی داشته باشند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه روز گذشته (۴ مهر) با بیان این که آنکارا به اجرای قراردادهای انرژی خود با ایران پایبند است، پیش بینی کرد تعدادی توافق جدید در این باره در آینده با ایران داشته باشیم.
وی گفت: آنکارا خواهان اجرای پروژهای خطوط لوله با روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و دیگر کشورهایی است که با آنها همکاری در بخش انرژی دارد.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران نیز پیش تر با اشاره به برنامه دو کشور برای ادامه مذاکرات انرژی در ترکیه تاکید کرده بود: قرار است طرف ایرانی موضوع افزایش صادرات گاز به ترکیه را بررسی کند و همچنین صدور گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه نیز بررسی خواهد شد.
ایران و ترکیه قرارداد گازی ۲۵ ساله ای را امضا کرده اند که براساس آن سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز ایران با خط لوله وارد خاک این کشور می شود.
ییلدیز افزود: ترکیه به سیاست های انرژی خود به عنوان موضوعی برای صلح و نه دلیلی برای کشمکش و جدایی می نگرد.
وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: پس از واردات اولیه ۶ میلیارد مترمکعب گاز از سوی بخش خصوصی ترکیه از روسیه، آنکارا سال ۲۰۲۴ گفت وگو با روسیه برای واردات ۴ میلیارد مترمکعب گاز اضافه از این کشور را آغاز خواهد کرد.
ییلدیز این سخنان را پس از آن اعلام کرد که رئیس سازمان نظارت بر بخش انرژی ترکیه (یی پی دی کی) گزارش داده بود: آنکارا قصد دارد مجوز های آغاز واردات گاز ۴ شرکت ترک از روسیه با خط لوله وسترن لاین (western line) را ماه اکتبر آینده به این شرکت ها اعطا کند.
وزیر انرژی ترکیه همچنین با بیان این که مقدار واردات گاز بخش خصوصی ترکیه از روسیه قرار است با ۴ میلیارد مترمکعب افزایش به ۱۰ میلیارد مترمکعب برسد، افزود: این موضوع اوایل سال ۲۰۲۴ روی میز مذاکره قرار خواهد گرفت.
ترکیه از روسیه، ایران و آذربایجان گاز و از الجزایر و نیجریه ال ان جی وارد می کند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۲۶۱۵۴۱۳۹۶۶۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.