توافق هسته‌‌ای ژنو برای تل‌آویو دردآور است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

دبکا فایل نوشت: دردآورترین درس اسرائیل از نشست دو روزه ژنو دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران این است، باراک اوباما که دربارهٔ دفاع از امنیت اسرائیل تضمین داده بود اکنون دست در دست تهران پیش می‌رود.



دبکا فایل در گزارشی با اشاره به نشست ژنو نوشت: 
این واقعیت پشت پرده هیاهوی مراسم امضای توافقی در ژنو در روز جمعه و اظهارات پرهیجان به منظور نشان دادن چهر‌ه ای متقاعد شده دربارهٔ یک توافق موقت بین ایران و شش قدرت جهانی است.


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب در گفتگو با ان بی سی نیوز گفت: احتمال دستیابی به یک توافقنامه مرحله‌بندی شده وجود دارد که در بخش اول آن ایران از گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود دست برمی دارد. ما کاهش جزئی را درخصوص تحریم‌ها پیشنهاد می‌کنیم اما تحریم های اصلی پابرجا می ماند تا اگر در مدت شش ماه تلاش برای حل مسائل بزرگتر ، آنها (ایرانی ها) از توافق عدول کنند یا تضمین‌هایی را دربارهٔ عدم تولید سلاح هسته‌ای به ما ندهند ما بتوانیم مجددا آنها را اعمال کنیم.

بامداد روز جمعه که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای پیوستن به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای امضای توافق به ژنو رفت، هنوز مشخص نبود ایران علاقه‌مند به واگذاری چه امتیازاتی است. 

دبکافایل مدعی شد: توافق هسته ای ژنو به صورت اتوماتیک ایران را که سوریه، عراق و لبنان را تحت نفوذ خود دارد به جایگاه یک قدرت هسته ای می رساند.
این پایگاه صهیونیستی اذعان کرد: اسرائیل به شدت از اعتماد کردن به دولت اوباما برای شکستن این محور، ضربه خورده است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قبل از عزیمت به ژنو به اسرائیل اخطار داد توقف گفتگو با فلسطینی ها به “انتفاضه سوم” منتهی می شود. 
وزیر امور خارجه آمریکا قبل از عزیمت به بیت‌المقدس از ریاض دیدن کرد. اما وی حرف های زیادی برای گفتن با ملک عبدالله پادشاه عربستان و سعود الفیصل وزیر امور خارجه این کشور نداشت چرا که هر دوی آنها پذیرفته اند شانسی برای منصرف کردن دولت اوباما از مسیر کنونی اش در قبال ایران ندارند.

سعودی‌ها مدتی قبل به فکر اقدام پیشگیرانه مناسب افتاد. 

دعاموس یادلین رئیس اطلاعات نظامی سابق اسرائیل هفته قبل در کنفرانسی در سوئد گفت اگر ایران به بمب هسته ای دست یابد سعودی ها حتی یک ماه هم منتظر نمی مانند. دبکا فایل مدعی شد: از این رو با امضای توافق مقدماتی هسته ای با ایران در ژنو، شمارش معکوس یک عربستان هسته ای آغاز می شود.

بنیامین نتانیاهو اول وزیر اسرائیل گفت که از شرایط این توافق مذاکره شده با ایران گیج شده است و آن را “اشتباهی تاریخی و بزرگ” و “معامله قرن ایران” توصیف کرد.

نتانیاهو گفت این توافق موقت احتمال دستیابی به توافق نهایی صلح آمیز را برای برچیدن برنامه هسته ای ایران یک بار برای همیشه از بین می برد.

وی گفت: اسرائیل خود را به این توافقنامه ملزم نمی داند.

اظهارات وی دو پیام را القاء می کند:

۱٫ اسرائیل اعتماد خود را به باراک اوباما حتی تعهد وی به امنیت اسرائیل از دست داده است و به تنهایی وارد عمل می شود.
۲٫ تنها مسیر باقی مانده اسرائیل اقدام نظامی علیه توانمندی‌های هسته ای ایران — به صورت علنی یا مخفیانه — است.

نتانیاهو در پنج سال قبل بارها به جهان اخطار داده است اسرائیل آماده اقدام نظامی علیه ایران است. 
تکرار پی در پی این اظهارات سبب کاهش اعتبار آنها شده است از این رو همه واکنش وی را به توافقنامه ژنو حدس می زدند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.