توافق ژنو رکود اقتصادی را برطرف می‌کند

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: اکبر ترکان با اشاره به توافقنامه ایران با ۱+۵ گفت: رکود اقتصادی متأثر از تحریم‌ها با این توافق برطرف می‌شود ولی کاهش تورم به ۴ سال زمان نیاز دارد.

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور در گفت وگو با  فارس، دربارهٔ توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، گفت: به عقیده من موفقیتی که به دست آمد جلوه‌ای از موفقیت تدبیر و اخلاق بود و تیم مذاکره کننده ایران توانست چهره واقعی جمهوری اسلامی را که با تبلیغات بیگانگان آسیب دیده بود بازسازی کند.

وی تصورات ایجاد شده به سبب تبلیغات بیگانگان و اشتباهات داخلی از مردم ایران را تصوری غیرواقعی خواند و اظهار داشت: از تیم مذاکره کننده و آقای ظریف تشکر می‌کنم چون رفتار اخلاقی آنها در صحنه جهانی چهره ایران را به صورت واقعی ارائه کرد و آسیب‌های وارد شده را جبران کرد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما توانستیم ثابت کنیم که دارای تمدنی بزرگ که ریشه در اسلام دارد، هستیم، اظهار داشت: ما این موضوع را به جهان ثابت کردیم که بر اساس افکار خود جامعه دینی‌مان را می‌سازیم و الگویی خواهیم بود برای کسانی که می‌خواهند کشور خود را متکی بر توان داخلی بسازند.

ترکان تبلیغات ضدایرانی در سال‌های قبل را یادآور شد و ادامه داد: متأسفانه در سال‌های قبل می‌خواستند به نوعی ایران را گربه سیاه دنیا معرفی کنند تا همه نگران رفتار ایران باشند؛ در این میان کاری بزرگ ظریف بیش از آنکه در عرصه هسته‌ای مد نظر باشد این است که چهره واقعی و صحیح از ایران را به جهان ارائه کرد.

مشاور ارشد رئیس جمهور ضمن تأیید اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه این موفقیت نتیجه یک تلاش ده ساله است، افزود: البته این روند دارای فراز و نشیب بود و این منطق فعلی ما در مذاکره ادامه همان منطقی است که در زمان مسئولیت آقای روحانی دنبال می شد.

ترکان دربارهٔ تأثیرات توافق هسته‌ای بر مسائل اقتصادی گفت:‌ بعضی کارشناسان معتقدند که ما امروز در وضعیت رکود تورمی هستیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور ادامه داد: رکود متأثر از تحریم است ولی تورم متأثر از سوءتدبیرهاست.

وی با بیان اینکه هنوز در ایتدای رفع تحریم‌ها هستیم، تصریح کرد: گام اول این بود که تحریم‌ها متوقف شود و هم‌اکنون بخشی از این تحریم‌ها نیز برداشته خواهد شد؛ تا مرحله پایانی راه‌های دیگری را باید طی کنیم.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه موضوع تورم باید با تدبیر حل شود، اظهار داشت: رکود متأثر از تحریم ها با این توافق برطرف می‌شود ولی حذف تورم یک راه طولانی است.

ترکان با بیان اینکه حذف تورم در یک دوره چهار ساله عملی نیست و نیاز به زمان دارد، افزود: ممکن است در پایان دوره آقای روحانی بتوانیم به نرخ تورم یک رقمی فکر کنیم ولی من بعید می‌دانم که طی مدت چهار سال بتوانیم از تورم ۴۰ درصدی به کمتر از ۱۰ درصد برسیم.

وی اضافه کرد: حتی اگر قیمت‌ها ثابت بماند تورم صفر نمی‌شود خاطرنشان کرد: این یکی از آثار تورم سیستمی است که دیر از بین می‌رود ولی کوشش‌های آقای ظریف می‌تواند رکود را کاهش دهد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.