توانایی تخمین سن افراد با دقت ۹۲ درصد !

محققان می گویند: با استفاده از اندازه گیری بیش از ۲۰۰ ویژگی ساختاری مغز، سن یک کودک را می توان با دقت بیش از ۹۲ درصد تخمین زد.

محققان با اندازه گیری ویژگی های ساختاری مغز می توانند سن افراد را پیش بینی کنند.

تیموتی تی. براون، دانش آموخته دکتری دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو در لاجولا و همکارانش چند نوع تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ساختاری در ۹ موسسه روی نمونه های متنوع ۸۸۵ کودک در حال رشد و جوانان (سنین ۳ تا ۲۰ سال) انجام دادند. اندازه گیری از T1، T2 گرفته شد، و تصویربرداری نفوذ وزنی از ۲۳۱ ویژگی ساختاری مغز از جمله مورفولوژی مغز، شدت سیگنال و نفوذپذیری آب در داخل انواع مختلف بافت انجام شد. این ویژگی ها، ویژگی هایی بود که یا شناخته شده و یا احتمال می رفت با بالا رفتن سن تغییر می کنند.

محققان دریافتند که اگر چه تغییرات رشدی زیادی در اندازه گیری های فردی مربوط به نورون (neuroanatomical) وجود دارد، اما زمانی که این اندازه گیری ها را با هم در نظر می گیریم، می توانیم سن یک کودک را با دقت بیش از ۹۲ درصد پیش بینی کنیم.

این اندازه گیری های ترکیبی حتی تفاوت های رشدی در حدود یک سال را نیز در بین کودکان هم سن نشان می دهد.

براون و همکارانش نوشتند: مطالعه ما نشان می دهد که روش نشانگرهای زیستی غیر تهاجمی و مبتنی بر تصویربرداری می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا به مراحل مختلف بلوغ مغز انسان را بررسی کند و یک سنجش بیولوژیکی بسیار دقیق از سن فرد به وجود آورد.

این پژوهش به صورت آنلاین در مجله Current Biology منتشر شده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.