توان بانوان را در طراحی گریم ثابت کردم / طراحی گریم تاریخ معاصر سخت‌تر از تاریخ اسلام است

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهین نویدی، طراح گریم و چهره‌پرداز که تاکنون  مجموعه‌های تاریخی  “حجربن‌عدی” و “در چشم باد” را در کارنامه کاری خود دارد؛ با او درخصوص گریم سریال تاریخی “کلاه پهلوی” و سختی‌ها و اتفاقات پیش آمده در زمان ساخت  این مجموعه به گفتگو نشستیم.

– آیا به عنوان یک کار تاریخی این مجموعه برای شما که یک خانم بودید، سنگین نبود؟
من بازنشسته و کارمند صدا وسیمای جمهوری اسلامی هستم و در اولین کارم در مجموعه “امیر کبیر” و “هزار دستان” مجری استاد عبدالله اسکندری بودم. سالهای بعد که خودم طراحی گریم را در کارها عهده دار شدم خیلی علاقمند بودم به گفتن این جمله به آقایان کارگردان بودم که یک خانم هم توانایی انجام کار تاریخی را دارد.

– اما همچنان در بیشتر آثار سینمایی و تلویزیونی از آقایان طراح گریم استفاده می‌شود؛درست است؟ بله. متأسفانه در کارهای سینمایی و تلویزیونی همه فکر می کنند که کارها سنگین و پر گریم را فقط آقایان انجام دهند.

– کدام کارتان را اولین تجربه سنگین کاری خود می‌دانید ؟
خوشبختانه اولین کار تاریخی اسلامی من  “حجربن عدی” بود و بسیاری از کارهای دیگر از جمله کتاب اول “در چشم باد” که ۲ سال و نیم زمان برد و فکر می کنم همه این آثار و طراحی های من روی آنها دلیل انتخابم از سوی دست اندرکاران “کلاه پهلوی” برای طراحی گریم این مجموعه بود، پیش از این نیز طراحی گریم مجموعه “مختارنامه” از سوی داود میرباقری به من داده شد و برای من پیشنهاد نشدن این کار به استاد اسکندری عجیب بود اما متوجه حضور وی در پروژه ای بنام “امام حسین” شدم و  از اینکه من به عنوان یک خانم از عهده طراحی گریم پروژه‌های سنگین تاریخی برآمده‌ام، احساس رضایت داشتم.

_ پس دلیل عدم حضور شما در “مختارنامه” چه بود؟
 برای مجموعه “در چشم باد” ماسوله بودم و میرباقری برای مجموعه “مختارنامه” کار خود را از شوشتر شروع کرده بودند و به این دلیل امکان همکاری در این مجموعه برایم فراهم نشد.

– آیا در خصوص گریم آثار تاریخی مطالعه خاصی هم دارید؟
من به مطالعه تاریخ علاقمندم و موضوع مجموعه “کلاه پهلوی” از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۲۰ است و  سریال  “در چشم باد” هم به نوعی در این سالها اتفاق افتاده است با این تفاوت که “کلاه پهلوی” به کشف حجاب می پزدازد.

– طراحی گریم در مجموعه تاریخی اسلام یا تاریخ معاصرسخت تر است؟
 به مراتب طرحی گریم در تاریخ معاصر به دلیل داشتن چند عکس از اقوام گذشته در فامیل و خانواده ها، و ارائه آگاهی نسبی از نوع گریم آن زمان امکان دخل و تصرف را کمتر کرده و ما  فقط کمی زیبا شناسی را در طراحی گریم به کار می بریم  در حالی که کتابهای مرجع اسلامی ما کمی اطلاعات راجع به شخصیت‌های مذهبی مطرح می‌کنند و این امر امکان طراحی و دخل وتصرف در گریم را فراهم می‌کند.

– مجموعه “کلاه پهلوی حدود” ۶ سال زمان برد، آیا در خصوص گریم بازیگران این مجموعه دچار مشکل نشدید؟
در یک پروژه ۶ساله همه بازیگران را در اختیار یک کار قرار نمی‌گیرند و در کنار حضور در این مجموعه در آثار دیگری هم بازی می کنند، به همین دلیل گاهی با چسب های مخصوص ما سیبیل را روی سیبیل یا گریم قبلی بازیگران می چسباندیم تا به بازی اش در “کلاه پهلوی” و ایفای نقش در مجموعه‌ای دیگر صدمه‌ای وارد نشود.

– آیا برخی از بازیگران نیز در “کلاه پهلوی” دارای تیپ و گریم متفاوتی هستند؟
 بله؛ ۴ بازیگر حالت تیپ دارند که “رضا کیانیان” یکی از بازیگرانی بود که با انواع گریم های خود مخالفتی نمی کرد و گاهی هم نظری در خصوص با در نظر گرفتن نقشش به ما ارائه می‌داد؛ “امین حیایی” ۷ تیپ گریم دارد؛ “داریوش فرهنگ” ۵تیپ گریم و” سارا خوئینی ها” و “شقایق فراهانی” نیز طبق پیش روی داستان در جاهای گریمشان تغثثراتی دارد  و به طور کلی سه دوره سنی را طراحی گریم کرده ایم.

– با توجه به اینکه مخاطب نباید برنامه را رها کند در مورد گریم نقش‌هایی که برای کشف حجاب از خارج به ایران آمدند؛ چه تدابیری اندیشید؟
 طراحی گریم خانم‌ها را به صورت عروسکی و با استفاده از رنگ‌های ملایم انجام دادم تا گریم هایشان خلاف عرف جامعه نباشد به عنوان مثال زمانی که میرزا رضا با همسرش در منزل است گریم به صورتی است که چهره های مذهبی ما گریمی زیبا و عرفانی داشته تا برخلاف افکار بیننده ها نباشد و دخترها را با گریمی متناسب با آن برهه زمانی انجام دادم تا برای مخاطبان جذاب باشد.

–  آیا “سیدضاء الدین” کارگردان این مجموعه تاریخی  در خصوص گریم ها هم نظر می‌داد؟
“امیرعلی دانایی”، ماهچهره خلیلی”، “گوهر خیراندیش”،” آنا نعمتی” و “امین حیایی” بازیگران ثابت این مجموعه بودند و ما تست گریم را روی آنان انجام دادیم و “دری” هم با دیدن تست نظرش مثبت بود وبرای  سایر بازیگران، ۲ یا ۳ روز قبل از ورودشان به کارتست گریم  می‌شد.

– آیا شما هم مانند سایر طراحان گریم با مدیر فیلمبرداری مجموعه هماهنگی داشتید؟
بله؛ در همه کارهایم قبل از شروع کار با مدیرفیلمبرداری صحبت می‌کنم زیرا بعضی از فیلمبرداران نور گرم یا سرد استفاده می‌کنند؛ در “کلاه پهلوی” برای نورپردازی از یک لنز قهوه‌ای به منظور ایجاد نوعی حس کهنگی و تاریخی  استفاده می‌شد که از استفاده از لنز رضایت نداشتم زیرا اگر فضا روشن‌تر بود افراد مذهبی نورانی‌تر و عرفانی‌تر جلوه می‌کردند به طورکل  تصور می‌کنم به کار لطمه‌ای وارد نکرد.

– آیا پیش آمد بعد از طراحی گریم چهره ای شما پشیمان شوید؟
خیر؛ اگر فرد بی‌تجربه‌ای بودم شاید این اتفاق می‌افتاد اما تست گریم و تجربه‌ام به من کمک کرد تا در طراحی گریم به دکور، لباس و رنگ صحنه توجه کنم. معتقدم که طراح گریم و مدیر فیلمبرداری مکمل کار یکدیگرند و اگر یکی کارش را درست انجام ندهد در نهایت مجموعه مورد توجه مخاطبان قرار نمی‌گیرد.

– خانم نویدی در نهایت پیشنهاد شما برای علاقمندان ورود به این حرفه چیست؟
معتقدم نسل جوان باید وارد حرفه شود؛ تنها گذراندن کلاس‌های گریم و داشتن اسم طراح گریم برای کار گریم در یک مجموعه و اثر سینمایی کافی نیست و اگر جوانان خواهان توفیق در کار طراحی گریم هستند باید چندین اثر سینمایی را تجربه و سپس وارد پروژه‌های سنگین شوند.

گفتگو از: الهه علیزاده


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.