توان تولید علم فاخر را داریم/باید به روش‌های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی در آیین اختتامیه چهار رویداد ملی و فرهنگی گفت: شاید پیش از این مواد اولیه مانند نفت یا معادن، ارزش‌افزوده بسیار زیادی داشتند، اما نسبت ارزش‌افزوده‌ای که توسعه علمی و فناورانه ایجاد می‌کند، به‌قدری زیاد شده است که مواد اولیه ارزش قبلی خود را از دست داده‌اند. توسعه علمی و فناورانه حتی راهکارهای جایگزینی پیشنهاد می‌کند. اگر زمانی نفت و گاز منبع اصلی تولید انرژی برق در نیروگاه‌ها بود، امروزه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین می‌شوند. بنابراین باید تلاش کنیم در کشور به روش‌های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در بخشی از مراسم اختتامیه چهار رویداد ملی و فرهنگی تأکید کرد: امروزه در دنیا شاخصه سنجش توانمندی کشورها، توان هر کشور در تولید و تبدیل علم به فناوری و نوآوری است که برون‌داد آن در ایجاد اقتدار اقتصادی و دفاعی، ایجاد رفاه و بهبود کیفیت زندگی مردم، امنیت داخلی برون‌مرزی هر کشور دیده می‌شود. امروزه سرعت توسعه علم بسیار زیاد شده و به تبع توسعه فناوری، ارزش‌افزوده‌ای که توسعه علم و فناورانه در جامعه ایجاد می‌کند، نسبت به مواد اولیه بسیار زیاد شده است.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: شاید پیش از این مواد اولیه مانند نفت یا معادن، ارزش‌افزوده بسیار زیادی داشتند، اما نسبت ارزش‌افزوده‌ای که توسعه علمی و فناورانه ایجاد می‌کند، به‌قدری زیاد شده است که مواد اولیه ارزش قبلی خود را از دست داده‌اند. توسعه علمی و فناورانه حتی راهکارهای جایگزینی پیشنهاد می‌کند. اگر زمانی نفت و گاز منبع اصلی تولید انرژی برق در نیروگاه‌ها بود، امروزه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین می‌شوند. بنابراین باید تلاش کنیم در کشور به روش‌های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم.

توان تولید علم فاخر را داریم

دکتر طیبی افزود: در جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۵۹ تلاش کردیم با الگوسازی نشان دهیم که توان تولید علم فاخر را داریم و می‌توانیم در مرز علم و فناوری حرکت کنیم و این توانمندی را در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، فنی و مهندسی، علوم کشارزی، علوم انسانی اثبات کردیم. با توسعه مراکز آموزشی در کشور و با افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد، در کنار حضور اساتید محترم، روزبه‌روز شاهد توسعه علمی در کشور هستیم.

پایان‌نامه، ملاک کار علمی و فناورانه دانشجو

دکتر طیبی تأکید کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از طریق سازمان انتشارات این نهاد، چند اقدام بسیار شایسته را در دستور کار قرار داده است که یکی از آنها حمایت از دانشجویانی است که کارهای شاخص علمی و فناورانه انجام داده‌اند. پایان‌نامه‌ها، ملاک و شاخص کار علمی و فناورانه دانشجویان در مقاطع مختلف هستند. جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی اقدام ارزنده و ترویجی مهمی است که هر ساله از دانشجویان با کارهای شاخص تقدیر می‌کند.

انتشار کتاب به سرعت انتشار علم کمک می‌کند

دکتر طیبی گفت: کتاب سال دانشجویی نیز اقدام ارزشمند دیگری است و باید تلاش کنیم علم را از طریق خادمان علم، مستند کنیم و این کار را یا از طریق مقاله یا شکل بهتر آن یعنی کتاب انجام داده و در اختیار همه قرار دهیم. چاپ کتاب علاوه بر کمک به فراگیری و انتشار علم، از انجام موازی‌کاری نیز جلوگیری می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: مسابقات دانشجویی کتاب سه‌دقیقه‌ای هم رویداد بسیار ارزشمندی در حوزه نشر کتاب است و ارائه خلاصه‌ای کوتاه از کتاب، افراد را به خواندن کتاب ترغیب می‌کند. مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای نیز اقدام بسیار ارزنده‌ای است. زیرا بسیار مهم است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بتوانند در مدت زمان بسیار کوتاهی، توانمندی خود را برای کارفرمایان و افراد مختلف ارائه کنند.

دکتر طیبی، ضمن تبریک هفته کتاب به همه علاقه‌مندان توسعه علم و فناوری در کشور، از تلاش‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و سازمان انتشارات تقدیر کرد.

هدف مسابقه کتاب سه‌ دقیقه‌ای، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنان کوتاهی به اهمیت این چهار رویداد ملی و فرهنگی اشاره کرد و گفت:  هرکدام از این چهار برنامه می‌توانست اختتامیه جداگانه و باشکوهی داشته باشد. با این هدف که اهتمام خود را به برگزاری مراسم اختتامیه نشان دهیم و باتوجه به شرایط، اختتامیه این رویدادها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: موضوع کتاب و کتابخوانی یکی از موضوعات مهمی است که در این معاونت پیگیری می‌شود. بسیاری از دانشجویانی که در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی شرکت می‌کنند، جزء نویسندگان فاخر کشور شده و در حال حاضر نیز جزء داوران جشنواره ما هستند. آسیب‌شناسی‌هایی در مورد این برنامه هم در حوزه کتاب و هم در بخش پایان‌نامه داشته‌ایم که منجر به ارتقاء کیفی برنامه در آینده می‌شود.  

دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. مطالعات ما نشان می‌دهد، کتاب هنوز در سبد علاقه‌مندی دانشجویان قرار دارد و همه نهادها و ارگان‌های متولی فرهنگی باید در این زمینه دست به دست هم داده و به گسترش این فرهنگ کمک کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، آیین‌ اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای، بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، هجدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی و همچنین نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه‌ای، عصر امروز (دوشنبه ۲۶ آبان) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر حامد علی اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در استودیو مبین خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.