توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان را داریم

وزیر علوم با تاکید بر اینکه فعالیت‌های علمی و فناورانه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آهنگ و روند رو به رشد داشته است، گفت: امروز در حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های کشور پیشرفت‌هایی دیده می‌شود که توان رقابت با برترین دانشگاه‌های جهان را دارند.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر منصور غلامی در آیین افتتاح طرح‌های ملی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که امروز صبح با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری و ادای احترام به مقام شامخ و بلند معلمان و استادان گفت: قدردان همه عالمان، صاحبان اندیشه، مدیران، علاقمندان و خیرین حوزه‌های مختلف دانش و فناوری هستیم. در اقع جامعه جدید بر مبنای دستاوردهایی که در عرصه‌های مختلف کسب می‌کند شناخته می‌شود و جایگاه و اقتدار کسب می‌کند. جمعیت جوان برخوردار از دانش روز و فناوری‌های نوین سرمایه‌ای عظیم و اقتدارآفرین است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه فعالیت‌های علمی و فناورانه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آهنگ و روند رو به رشد داشته است و گواه این تلاش و اهتمام را می‌توان در این نکته مهم دید که امروزه در اغلب حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های کشور به لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان هستند.

وزیر علوم گفت: در دولت تدبیر و امید، مجموعه نظام آموزش عالی کشور تمام اهتمام و تلاش خود را به کار گرفته تا از ظرفیت‌های خود در راستای کاهش فشارها و سختی‌های حاصل از تحریم‌های ظالمانه استفاده کند و امروز با سربلندی می‌توان گفت که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور عملکرد ارزشمندی در عرصه‌های مختلف داشته‌اند و این عملکرد از دید و داوری داوران منصف داخل و خارج به دور نبوده است؛ چنانکه رتبه‌بندی‌های جهانی گواه بر تحرک و کسب جایگاه‌های تازه برای دانشگاه‌های کشورمان دارد.

وزیر علوم به محوری‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها بر آمده از اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهنمودهای مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، برنامه‌های توسعه، و برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی است که مبنای اقدام و عمل بوده‌اند.

دکتر غلامی افزود: استمرار فرایند شتاب علمی و حرکت در مرزهای دانش با تقویت بنیه‌های علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سیاست توسعه متوازن زنجیره علم تا عمل؛ با دادن نقش و سهم محوری به مجموعه‌های میانجی چون؛ پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با جامعه و صنعت، سیاست ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، مأموریت محوری مؤسسات و ساماندهی ساختارهای اجرایی متناسب با ماموریت‌ها و تقویت استقلال و خود اتکایی دانشگاه‌ها و همچنین سیاست دیپلماسی علمی؛ تلاش و حضور مؤثر در مجامع علمی بین‌الملل در جهت تقویت پویایی و بالندگی مراکز علمی کشور، سیاست تقویت و ساماندهی فعالیت‌های تخصصی و مهارتی دانش‌آموختگان با اجرای طرح‌های مهارت‌افزایی، توانمندسازی حرفه‌ای و اجتماعی دانشجویان، پایش اشتغال دانش‌آموختگان، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه و تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های عملی این وزارت بوده است.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز گزارش و اعلام می‌شود؛ بخش‌هایی از عملکرد و فعالیت‌هایی است که در ذیل سیاست‌های پیش طراحی شده، عینیت پیدا کرده است. بدیهی است که تمام اقدامات حاصل شده و به ویژه قابلیت‌های ذهنی و دانشی، که در نوع خود سرمایه و ظرفیت بی‌بدیلی است، در این مجال و اختصار امکان بازنمایی ندارد. آنچه به دست آمده است؛ نتیجه تلاش و همت یکایک اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.