تورم در ترکیه به بالاترین رقم در ۲۸ ماه اخیر رسید

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین رقم در ۲۸ ماه اخیر رسید.

تورم در ترکیه به بالاترین رقم در ۲۸ ماه اخیر رسید

به گزارش ممتاز نیوز، میانگین نرخ تورم در ترکیه با افزایش ۱.۲۵ درصدی در ماه سپتامبر به بالاترین رقم در ۲۸ ماه اخیر رسید.

مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد میانگین نرخ تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه سپتامبر به ۱۹.۵۸ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۱.۲۵ درصد بیشتر شده است. این نرخ، بالاترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در ۲۸ ماه اخیر محسوب می‌شود، این رقم فراتر از پیش‌بینی بانک مرکزی ترکیه و کارشناسان اقتصادی بوده و میانگین سالانه نرخ برخی اقلام از جمله بهای انرژی ۶۰ درصد افزایش داشته است.
گرانی مواد غذایی، تورم در حال رشد، بیکاری، چند برابر شدن اجاره بها، قبوض سنگین برق و گاز، هزینه بسیار سنگین سرویس ایاب و ذهاب مدارس و بی عدالتی در توزیع منابع، اصلی‌ترین انتقادات و گلایه‌های بخش مهمی از مردم ترکیه درباره عملکرد دولت است.
رئیس بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته اعلام کرد نرخ مواد غذایی در این کشور ظرف شش ماه اخیر در مقایسه با کشور‌های دیگر با بیشترین افزایش روبرو شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند برخلاف آمار منتشره در خصوص رشد اقتصادی ۲۱.۷ درصدی و یا ثبت رکورد در میزان صادرات ترکیه، میلیون‌ها نفر، نه تنها از این بهبود آماری بهره نبرده اند، بلکه فقیرتر و آسیب پذیرتر شده اند.
گفتنی است اقتصاد ترکیه از زمان شیوع کرونا تحت فشار زیادی قرار گرفته چرا که بخش‌های کلیدی آن از جمله گردشگری دچار مشکل شده است.
نرخ تورم در ترکیه که در بیشتر روز‌های چهار سال گذشته دو رقمی بوده، نتیجه کاهش ارزش لیر، پایین آمدن اعتبار پولی و افزایش تقاضا و بحران اقتصادی ناشی همه گیری کرونا بوده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.