تور ۱۰ روزه پایتخت صنعتی‌ترین کشور اروپا با برلیناله ۲۰۲۴ + تصویر

۲۱ام بهمن ،

شصت‌وسومین دوره فستیوال ده روزه فیلم برلیناله ۲۰۲۴ میلادی، امسال از روز پنجشنبه قبل (۱۹بهمن‌ماه) در حالی آغاز به کار کرد که شهر برلین، به عنوان پایتخت صنعتی‌ترین کشور اروپایی از مدت‌ها پیش خود را برای پذیرایی از ستاره‌های دنیای سینما آماده کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، در این دوره برلیناله و در بخش مسابقه اصلی این فستیوال، ۱۹ فیلم از ۱۹ کارگردان شناخته شده از سراسر جهان با هم برای بر سر خرس‌های طلایی و نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند.

– بخش مسابقه برلیناله: در بخش مسابقه برلیناله که نبض تپنده آن به شمار می‌رود و امسال نیز همانند دوره‌های پیشین فیلم‌های هالیوودی زینت‌بخش این فستیوال است.

طبق برنامه تازهترین فیلم‌های دو کارگردان سرشناس آمریکایی، استیون سودربرگ و گاس ون‌سنت به نمایش در‌می‌آیند. همچنین مت دیمون، ستاره فیلم “سرزمین موعود” اثر گاس ون‌سنت از جمله مهمانان فرش قرمز برلیناله است. همچنین سینمای آلمان نیز به عنوان میزبان فستیوال فیلم “طلا” به کارگردانی توماس آرسلان را در بخش مسابقه برلیناله شرکت دارد. علاوه بر آن چند فیلم حاضر دیگر در برلیناله محصول مشترک همکاری با آلمان می باشند.

پیا ماراییس، کارگردان اهل آفریقای جنوبی نیز که در شهر برلین تحصیل کرده در سومین فیلم خود به نام “Layla Fourie” داستان مادری جوان در آفریقای جنوبی را روایت می‌کند که به تنهایی تربیت فرزندش را برعهده دارد.

– ده سال مدیریت دیتر کاسلیک: بیش از ده سال است که دیتر کاسلیک، مدیریت فستیوال فیلم برلیناله را برعهده دارد. در دوران مدیریت وی برلیناله بیش از پیش به فستیوالی مهم در صنعت سینمای جهان تبدیل شده است، هر چند که بعضی انتقاداتی را در زمینه توسعه هنری برلیناله متوجه دیتر کاسلیک می‌کنند.

– بخش فروم: بخش “فروم” یکی از بخش‌های با اهمیت برلیناله به شمار می‌رود. در این بخش‌فیلم‌هایی از سراسر جهان به نمایش درمی‌آیند که بیشتر بر وجه هنری تا تجاری متمرکز بوده‌اند. فیلم “بازگشت ابدی آنتونیس پاراسکواس” به کارگردانی الینا سویکو، کارگردان جوان یونانی، یکی از این فیلم‌های بخش فروم امسال است.

– بخش پانوراما: بخش پانوراما فیلم‌هایی را به نمایش می‌گذارد که کمتر مورد توجه افکار عمومی می باشند. در این بخش به ویژه فیلم‌های مستند نشان داده می‌شوند. فیلم “جهانی که متعلق به ما نیست” به کارگردانی مهدی فلایفل از دانمارک به زبان عربی و انگلیسی تهیه شده و روایتگر زندگی روزمره در یکی از کمپ‌های آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان است.

– بخش “NATIVe، سفری به سینمای بومی”: در برلیناله ۲۰۲۴ میلادی بخش تازهی به فستیوال اضافه شده که بر زندگی بومیان متمرکز است. این بخش “NATIVe، سفری به سینمای بومی” نام دارد و فیلم‌هایی از استرالیا، اقیانوسیه، آمریکای شمالی و قطب جنوب در آن به نمایش درمی‌آید.

– نگاهی به قبل: علاقه‌مندان به فیلم‌های کلاسیک نیز در برلیناله دست خالی نخواهند ماند. امسال در بخش “نگاهی به قبل” به تأثیر سینمای انقلاب وایمار بر نسل‌های پس از آن پرداخته خواهد شد.

بخش‌‌های “+ Generation K” و “+۱۴”: در دو بخش‌ “+ Generation K” و “+۱۴” فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آیند که برای کودکان و نوجوانان تهیه شده‌اند. این بخش در چند سال اخیر به یکی از بخش‌های محبوب تماشاگران تبدیل شده است.

– نگاهی به سینمای آلمان: بخش “نگاهی به سینمای آلمان” به طور خاص بر نسل جوان سینماگران آلمانی متمرکز شده و فیلم‌های مستند و داستانی ساخته فیلمسازان جوان را نشان می‌‌دهد.

– اهمیت سالن تئاتر دلفی در یک فستیوال فیلم: بسیاری از سالن‌های سینما در حومه شهر برلین در این میان فیلم‌های برلیناله را نشان می‌دهد و به این ترتیب کسانی نیز که ساکن پایتخت نیستند، امکان تماشای این فیلم‌ها را خواهند داشت. تصویری از سالن تئاتر دلفی که هر ساله میزبان فیلم‌های برلیناله است.

امسال در شصت‌وسومین دوره فستیوال فیلم برلیناله مجموعا ۴۰۴ فیلم به نمایش در‌می‌آید. این جشنواره تقریبا بطور کامل دیجیتالی شده و تنها بخش ‌اندکی از فیلم‌ها به صورت نوار حلقه‌ای به سالن‌های سینما منتقل می‌شود.

همچنین بسیاری از سالن‌های سینما در حومه شهر برلین در این میان فیلم‌های برلیناله را نشان می‌دهد و به این ترتیب کسانی نیز که ساکن پایتخت نیستند، امکان تماشای این فیلم‌ها را خواهند داشت. تصویری از سالن تئاتر “دلفی” که هر ساله میزبان فیلم‌های برلیناله است.

گفتنی است، ریاست هیئت داوران این دوره برلیناله را وونگ- کار وای، کارگردان شناخته ‌شده اهل تایوان و خالق فیلم‌های “در حال و هوی عشق” و “شب‌های ذغال‌اخته‌ای من” و “استاد بزرگ” برعهده دارد.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.