توزیع سیمکارت رایگان همراه اول بین دانش آموزان اردبیلی

توزیع سیمکارت رایگان همراه اول بین دانش آموزان اردبیلی

مخابرات اردبیل در حالی طرح واگذاری سیم کارتهای رایگان همراه اول به دانش آموزان این استان را آغاز کرده که مسئولان آموزش و پرورش بر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس تاکید کرده و اجرای آن را دارای عوافب فرهنگی و تربیتی می دانند.
به گزارش مهر، شهروندان اردبیلی از حدود دو هفته پیش به صورت مداوم پیامکی را مبنی بر واگذاری رایگان سیم کارت همراه اول به دانش آموزان دریافت می کنند که این موضوع در کنار ممنوعیت قانونی استفاده از تلفن همراه در مدارس عکس العمل های مختلفی را موجب شده است.

این اولین بار است که همراه اول با تبلیغات گسترده سیم کارتهای اختصاصی به دانش آموزان عرضه می کند که از سویی نگرانی والدین و از سویی اعتراض آنها را از عدم همسویی برنامه های دستگاههای اجرایی و بویژه تناقض آشکار در سیاست برنامه ریزی برای نوجوانان و جوانان در این استان می دانند.

یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حالی که به نظر می رسد تبلیغات مخابرات بدون دقت و بی برنامه انجام نشده واگذرای رایگان سیم کارت اول به خصوص برای دانش آموزان موضوعی است که بی اعتنایی علنی این دستگاه را به مقررات مدارس نشان می دهد.

سیمین ظهوری تصریح کرد: این اتفاق نه تنها ارائه یک خدمت نیست، بلکه بی برنامگی و عدم همسویی دستگاههای اجرایی را نشان می دهد، تناقض در برنامه های آموزشی و پرورشی در این طرح کاملا اشکار است.

این شهروند که دو دانش آموز دارد، معتقد است از زمانی که تبلیغات پیامکی مخابرات آغاز شده در بین دانش آموزان وسوسه دریافت سیم کارت همراه اول رایگان ایجاد شده و بسیاری از دانش آموزان والدین خود را برای تهیه سیم کارت تحت فشار می گذارند.

سرویس دهی مخابراتی برای خطوط فعلی مناسب نیست

یکی دیگر از شهروندان نیز با اشاره به قطع مکرر تماسهای بین خطوط همراه اول، ایرانسا و همراه اول به شماره های ثابت تاکید کرد: همراه اول به جای واگذاری سیم کارتهای رایگان بهتر است سرویس دهی خود به مشتریان فعلی را ارتقا بخشد.

حسن خدایی متذکر شد: در حالی که روی صفحه تلفنهای همراه شهروندان اردبیلی تبلیغات واگذاری رایگان سیم کارت ظاهر می شود، در یک ماه اخیر خطوط مکالمه به حدی اختلال داشته که گاهی برای برقراری مکالمه لازم است یک شماره را تا ۱۵ بار گرفت.

وی عنوان کرد: با توجه به تعداد قابل توجه دانش آموزان که متاسفانه هیچ محدوده سنی برای آنها در واگذاری سیم کارت در نظر گرفته نشده طرح مذکور تنها اختلالهای بیشتر را در خطوط ارتباطی ایجاد خواهد کرد.

کارشناسان: به عواقب فرهنگی توجه نمی شود

یک کارشناس اجتماعی نیز با انتقاد از بی توجهی به نتایج فرهنگی یک ایده، واگذاری سیم کارت به دانش آموزان با وجود ممنوعیت را رشد استفاده پنهانی تلفن همراه در مدارس عنوان کرد.

جلیل خداپناه با بیان اینکه بسیاری از تکنولوژیهای روز دنیا قبل از فرهنگ سازی لازم وارد زندگی فردی و اجتماعی ما می شود، یادآور شد: نتیجه آن افزایش ناهنجاریهای اجتماعی به جای افزایش رفاه عمومی است.

این کارشناس یادآور شد: در ابتدا زمانی که سیم کارتهای تلفن همراه و ایرانسل با قیمتهای اندک وارد بازار شد افراد بدون آشنایی با این پدیده، فرهنگ استفاده، قوانین مربوط به آن و عدم آشنایی با مفهوم حریم خصوصی شاهد نابهنجاریهایی از جمله مزاحمتهای گسترده تلفنی بودند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز دانش آموزان به عنوان یکی از حساس ترین اقشار جامعه با اجرای چنین طرحهایی تهدید شده و بی شک هیچ دستگاهی مشخص نکرده است که استفاده پنهانی تلفن همراه تا چه حد تربیت و تحصیل دانش آموزان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

خداپناه که معتقد است هم اکنون نیز تلفن همراه در مدارس به صورت پنهانی استفاده می شود و تاکید می کند خرید تلفن همراه حتی به یکی از مهمترین جوایز وعده داده شده از سوی والدین به فرزندان خود تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته ممنوعیت کامل استفاده از تلفن همراه در داخل مدارس هم از طریق سیستمهای آموزشی و نیز سایر سیستمها و هم هدایت والدین به درستی پیاده می شود.

مطابق با اظهارات این کارشناس در حال حاضر با وجود ممنوعیت صریح استفاده از تلفن همراه استفاده از آن در بسیاری از مدارس به صورت پنهانی و در یکی از مدارس غیر دولتی اردبیل به صورت آشکار رواج دارد که نقض مقررات آموزش و پرورش در این زمینه است.

از تخلفات با خبریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در پاسخ به سئوالی مبنی بر تناقض در استفاده تلفن همراه در مدارس تصریح کرد: از تخلفات باخبریم و بی شک در مدارس هر اتفاقی بیفتد آموزش و پرورش مطلع می شود.

احمد محمود زاده با اشاره به نکات تربیتی در اصرار این سازمان در عدم استفاده از تلفن همراه از سوی دانش آموزان تاکید کرد: طبق بخشنامه استفاده از تلفن همراه به دلیل عواقب منفی آن در تحصیل دانش آموز در داخل فضای مدرسه و آموزش و پرورش ممنوع بوده و تخطی از آن تخلف محسوب می شود.

با وجود اینکه این مسئول از انجام تخلفات اظهار اطلاع می کند، اما به همراه داشتن پنهانی تلفن همراه در بسیاری از مدارس به خصوص در مقاطع راهنمایی و متوسطه و استفاده علنی آن در یکی از مدارس موضوعی است که همچنان ادامه دارد و برخوردی با مدارس متخلف صورت نمی گیرد.

اعتراض آموزش و پرورش اردبیل به طرح مخابرات

محمود زاده همچنین در خصوص طرح واگذاری سیم کارت رایگان از سوی مخابرات تاکید کرد: این موضوع به نوعی تخلف بوده و آموزش و پرورش استان اردبیل به این طرح اعتراض کرده و در حال پیگیری اعتراض خود هستیم.

وی با بیان اینکه دستگاه ها و نهادها باید در سیاستهای آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت نسل جوان و نوجوان کشور بوده و نظام پرورشی را راهبری می کند، همسو باشند، یادآور شد: اجرای طرحی که ممنوع است نمی تواند همسویی با این سیاست تلقی شده و باید بازنگری شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.