توزیع گسترده نخستین نانوداروی ضد سرطان/عرضه نانوداروی دیگر تا شش ماه آینده

توزیع گسترده نخستین نانوداروی ضد سرطان/عرضه نانوداروی دیگر تا شش ماه آینده

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام توزیع گسترده نخستین نانوداروی ضد سرطان ایرانی در کشور از تولید یک نانوداروی دیگر طی شش ماه آینده توسط محققان این مرکز تحقیقات خبر داد.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر جعفری با بیان اینکه در حال حاضر نانوداروی ضد سرطان «لیپوزوم دوکسوروبیسین هیدروکلراید» در بازار دارویی کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون این نانودارو در شهرهای تهران و مشهد در حال عرضه به بیماران است.

وی با بیان این که در مرحله اول ۵۰۰ ویال نانو دارو «سینا دوکسوزوم» تحویل شرکت پخش شده و در بازار تهران و مشهد قابل دسترسی است، تصریح کرد: میزان زیادی از این دارو توسط بیماران مصرف شده است که طی هفته‌های آینده مرحله دوم تولید دارو انجام و در اختیار استان‌های بیشتری قرار خواهد گرفت.

جعفری خاطرنشان کرد: هم اکنون این نانودارو از سوی اکثر پزشکان مورد تایید قرار گرفته و برای بیماران تجویز می‌شود.

وی گفت: درصددیم با تولید حجم انبوهی از این دارو هر دو ماه یکبار به تدریج استان‌های بیشتری از کشور را پوشش دهیم و تا پایان سال حجم تولید را به سه هزار ریال برسانیم.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ایران به عنوان دومین کشور در جهان پس از آمریکا به فناوری ساخت نانوداروی سرطان دست یافته است، تصریح کرد:‌ این فرآورده در درمان سرطان پستان، سرطان تخمدان – در حالت‌های خاص – «مولیتپل میلوما» که نوعی سرطان خون است و همچنین نوعی سرطان بافت نرم به نام «کاپو سی سارکومای» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قیمت نمونه مشابه خارجی این دارو در فرم ۲۰ میلی‌گرم در ۱۰ میلی‌لیتر ۷۵۰ هزار تومان است که نانو داروی ایرانی به قیمت ۲۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود که معمولا بیماران به سه ویال آن احتیاج دارند.

 «سینادوکسوزوم» یک داروی شیمیایی ضد سرطان است که فرم ساده آن در شیمی درمانی بسیاری از سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اولیه آن «دوکسوروبیسین» است که تقریبا از ۴۰ سال پیش در درمان بسیاری از سرطان‌ها به شکل معمولی تزریق استفاده می‌شود اما از آن جایی که این فرم معمولا پس از تزریق در تمام بدن پخش می‌شود، عوارض جانبی زیادی برای قلب، کبد، ریه و کلیه به همراه دارد.

فرم نانولیپوزومی این دارو در هنگام تزریق با مکانیسم خاصی به صورت اختصاصی به بافت تومور می‌رسد؛ بنابراین ذرات نانویی دارو تنها وارد بافت توموری می‌شود بدون این که به بافت‌های سالم و طبیعی آسیب وارد کرده و اندام‌های دیگر مانند کبد، کلیه، ریه، عضله و قلب را درگیر کند. از این رو هنگامی که بیمار، این نانودارو را مصرف می‌کند، تاثیر دارو در درمان سرطان افزایش و عوارض جانبی آن کاهش می‌یابد.

«سینادوکسوزوم» به صورت وریدی و داخل سرم استفاده می‌شود. دوره درمان آن اغلب چهار هفته یک بار است و هر نوبت تزریق آن هم حدود نیم تا یک ساعت زمان نیاز دارد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.