توسعه توریسم در کشور عزم ملی می خواهد/ فعالیت ۲۹۰۰ آژانس گردشگری در زمینه خروج مسافر از ایران

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، از فعالیت ۲۹۰۰ آژانس گردشگری در زمینه خروج مسافر از ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، اکبر غمخوار در نشست هم اندیشی تورآوران ایران که عصر یکشنبه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد گفت: بیش از ۳ هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور فعال است که تنها ۱۱۰ آژانس در زمینه تورهای ورودی گردشگری فعال هستند.
وی افزود: در ایران همه کارها از جمله رزرو اتاق، حمل و نقل و… را کارگزاران انجام می دهند. همچنین از آنجایی که بحث خروج گردشگر از کشور امری ساده است شاهدیم که ۲ هزار و ۹۰۰ آژانس در زمینه خروج مسافر از ایران فعال هستند.
غمخوار ادامه داد: ما همیشه در سخنرانی هایمان می گوییم که جزء ۵ کشور یا ۱۰ کشور برتر دنیا ازنظر جاذبه گردشگری هستیم اخیرا نیز که یکی از مسئولان گفته است ما جزو ۵ کشور برتر دنیا هستیم. من مخالف این نیستم که جزء برترینها هستیم یا نه، اما باید گفت چقدر مردم ایران و مردم دنیا از این جاذبه ها اطلاع دارند و کجاست مسافری که علاقه مند باشد به ایران سفر کند.
غمخوار افزود: یکی از رسالتهای عمده ما اصلاح تصور ذهنی گردشگران در هنگام ورود به ایران است. باید ثابت کنیم ۵۲۵ پورشه در سال گذشته فروخته شده است و ما در ایران خودروهایی مانند مرسدس بنز و پورشه داریم.
وی افزود: باید به جهانیان بگوییم از لحاظ امید به زندگی جزو برترینها هستیم اما متاسفانه برخی از مطبوعات داخلی به تصورات نادرست بیگانگان دامن می زند. به عنوان مثال اعلام می کنند که هنوز در ایران بیماری سالک از بین نرفته به همین دلیل گردشگران حاضر نیستند به جایی بروند که از نظر بهداشتی مشکل دارد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به تبلیغات گردشگری اشاره کرد و گفت: گاهی آنقدر بودجه برای تبلیغات صرف می کنیم اما یک دفعه در یکی دو سال هیچ خبری از تبلیغ جاذبه های گردشگری در رسانه ها نیست. فرآیند بازاریابی و تبلیغات در گردشگری نوسان دارد.
غمخوار به شرکت در نمایشگاه های بین المللی اشاره کرد و افزود: قرار بود که در ۳۵ نمایشگاه بین المللی گردشگری حضور داشته باشیم اما تنها برخی از آنها محقق شده است.
وی گفت: باید در همه نمایشگاه های جهان شرکت کنیم مانند نمایشگاه های کشاورزی، پزشکی و جاذبه های گردشگری را در کنار این نمایشگاهها و جشنواره ها تبلیغ کنیم.
غمخوار افزود: در همه جای دنیا برای تشویق گردشگری سالی به نام توسعه گردشگری نامگذاری می کنند ولی ما هیچ وقت نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم و متاسفانه در بسیاری از جاها ضد گردشگری عمل کرده ایم.
عضو انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران تذکر داد که در این نشست باید مسؤول مربوطه در وزارت امور خارجه حضور می‌یافت؛ ولی کارشناس این بخش به جلسه آمده است، شاید حضور مسؤول مربوطه می‌توانست به اعلام قول‌هایی منجر شود.
غمخوار همچنین درباره‌ی مشکلات ورود نسل سوم ایرانیان خارج از کشور که گذرنامه‌ی ایرانی ندارند، سخن گفت و افزود: سالانه از میان ۳۸ میلیون گردشگری که به ترکیه سفر می‌کنند، چهارمیلیون نفر آلمانی ترک‌تبار هستند که جزو آمار گردشگران این کشور نیز حساب می‌شود. ما هم امکان بالقوه‌ی خوبی داریم. با توجه به این‌که در جلسات زیادی مطرح می‌شود که باید با ایرانی‌های مقیم خارج از کشور آشتی کنیم، باید وزارت امور خارجه در این‌باره تدبیری بیندیشد.
وی با تاکید براین که باید در سفرهای خارجی نماینده ای از حوزه صنعت گردشگری حضور داشته باشد افزود: متاسفانه فعالان صنعت گردشگری کشور در مجامع بین المللی حضور ندارند در همه دنیا برای توسعه و ترویج گردشگری سالی را به نام یکی از شهرها یا جاذبه های دیدنی نامگذاری می کنند در کشور ما عزمی برای توسعه گردشگری دیده نمی شود.  
غمخوار تاکید کرد: اگر به دنبال بازارهای بزرگ و توریسم هستیم باید بسترهای زیربنایی و تاسیساتی و نیز زمینه های سرمایه گذاری را فراهم کنیم زمانی رونق گردشگری در کشور محقق می شود که منابع انسانی قوی امکانات بالقوه فراهم باشد برای تحقق این امر مهم حضور در نمایشگاه های بین المللی و رسانه ای و شناسایی بازارهای هدف امری ضروری به نظر می رسد باید اتحاد همگانی در راستا شکل بگیرد./ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.