توسعه خطوط مترو در بیش از ۲۰۰ جبهه کاری دنبال می شود

مدیر عامل شرکت مترو تهران گفت: توسعه خطوط مترو در ۲۰۰ جبهه کاری در حال پیگیریست و در صورتی که منابع مالی به موقع تامین شود رکورد جدیدی در سرعت ساخت مترو رقم خواهد خورد .

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران مهندس هابیل درویش با بیان این مطلب اظهار کرد: با افتتاح ۴ کیلومتر از خط ۴ با دو ایستگاه ارم سبز و اکباتان ، ضمن پیوستن شهرک بزرگ و پرجمعیت اکباتان در غرب تهران به سامانه مترو ، حلقه ای دیگر از ده ها حلقه ارتباطی شبکه عظیم مترو ، مرتبط شد و خط ۵ تهران – کرج به خط ۴ اتصال یافت .

وی ادامه داد: تهران امروز با ۱۲ میلیون جمعیت که ۴ میلیون نفر آن در شهرک‌های اقماری ساکن هستند، با بحران فزآینده ترافیک و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است و در این میان متروتوانسته نقش خود را به عنوان یک شبکه حمل و نقل ریلی عمومی انبوه، ایمن، سریع، ارزان و راحت اثبات کند و رضایت نسبی مردم را به خود جلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت مترو تهران با سرعت‌دادن به روند ساخت خطوط مترو و بهره‌ برداری آن‌ها، گام اساسی و ضروری را برای تکمیل هشت خط سنگین شهری و چهار خط سریع‌السیر در تهران برداشته است گفت: خطوط یک و چهار تکمیل شده است و  تکمیل خطوط دیگر به همراه ساخت ۳۵ ایستگاه و چندین مجتمع ایستگاهی در نقاط مختلف شهر تهران در دست اجر قرار دارد.

درویش تاکید کرد: از سوی دیگر حمل و نقل ریلی یک وسیله ارتباطی پاک است که در فرآیند تولید و بهره ‌برداری از آن زیان‌های زیست محیطی به حداقل می رسد و از ظرفیت‌های نهفته شهر در زیرزمین استفاده می‌کند و ضمن کمک به کاهش آلودگی هوا، در کاهش هزینه‌های عمومی و صرفه‌جویی در زمان‌سفرهای شهری نیز نقش مؤثری دارد. مجموع این هزینه‌ها رقم کلانی را شامل می‌گردد که احداث مترو نصیب جامعه خواهد کرد و در نهایت رفاه و رضایت مردم را تأمین می کند.

 مدیر عامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده ، برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در قانون باید ۲۱۷ کیلومتر خطوط مترو در تهران احداث شود گفت: اکنون در ساخت خطوط مترو ، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ، اولویت نخست، ساخت خط سه مترو از  بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران تا محله ازگل در شمال شرقی تهران است ؛ بخش بزرگی از این خط هم اکنون ساخته شده و تا پاییز امسال فاز اول آن از چهارراه ولی عصر تا سهروردی به بهره برداری خواهد رسید .

وی افزود:تا پایان سال نیز مسیر جنوبی از بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولی عصر وارد چرخه بهره برداری خواهد شد که این ۱۹ کیلومتر چارچوب اصلی برنامه سال مترو را تشکیل می دهد .

خطوط ۷ و ۶ نیز براساس برنامه به ترتیب در مسیرهای کن تا جنوب شهر ری و میدان صنعت تا قصر فیروزه با سرعت مناسبی در حال احداث است و در حال حاضر سه دستگاه حفار مکانیزه پیشرفته (TBM ) در این دو خط مشغول به کار هستند و هر کدام روزانه دستکم ۱۵ متر تونل را حفاری می کنند .

مدیر عامل مترو تصریح کرد: تاکنون ۴ کیلومتر از خط ۶ و ۸ کیلومتر از خط ۷ ساخته و آماده ریل گذاری شده است.    

درویش گفت: در حال حاضر به صراحت می‌توان ادعا کرد که ساخت مترو ۱۰۰ درصد بومی شده است . هم اکنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ها ۱۰۰ درصد از توان متخصصان داخلی استفاده می‌‍شود  . همچنین بیش از ۵۰ درصد تجهیزات ثابت و متحرک مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می‌ کنیم ، مانند واگن‌های یک طبقه و دو طبقه که تنها موتور و کشنده و بوژی و تجهیزات کنترلی آن از خارج وارد می‌ شود .

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینک با توانمندی کسب شده ، هیچ گونه مانع و یا مشکل فنی و تکنیکی در توسعه خطوط مترو وجود ندارد و تنها مشکل موجود در فرآیند ساخت مترو تامین به موقع اعتبارات مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است  که طبق قانون ۵۰ درصد از هزینه های ساخت مترو توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط شهرداری تهران باید تامین می شود .


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.