“توسعه روستایی “و” اقتصاد ملی “کدام یک اول ؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نقش نواحی روستایی در اقتصاد ملی به ویژه از طریق تولیدات کشاورزی ایجاب می کند برای مقاومت و افزایش این نقش، مخصوصاً در زیر امنیت غذایی پایدار، نواحی روستایی به عنوان عرصه مهم این فعالیت مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران نواحی روستایی به ویژه از طریق تولیدات کشاورزی و صنایع دستی نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند.

بر طبق آخرین داده ها بخش کشاورزی حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی، ۲۵ درصد کل اشتغال، ۷۵ تا ۸۰ درصد نیازهای غذایی و صنایع کشور را فراهم می کند و به طور غیر مستقیم نیز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش کالاهای صنعتی و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش بخشی خدمات از طریق بخش کشاورزی ایجاد می گردد. همچنین ارزش افزوده بخش کشاورزی در دوره ۸۱-۷۹ به طور متوسط ۷/۵ درصد رشد داشته و در سال ۱۳۸۱ با نرخ ۱/۱۰ درصد به ۱/۱۰۲۸۹ میلیارد ریال افزایش یافته است.

رشد بالای بخش کشاورزی در سال های اخیر نشان دهنده وجود ظرفیت های بالقوه بسیار در این بخش برای افزایش تولید و توسعه بیشتر است.

این همه دستاوردهای بخش کشاورزی برای اقتصاد ملی در شرایطی است که سهم این بخش از کل بنا بر سرمایه گذاری شده درست طی ۳۰ سال قبل همواره کمتر از ۶ درصد بوده است. نسبت یارانه های پرداختی درست به کشاورزان به ارزش تولیدات کشاورزی تنها ۸۵/۰ درصد است در حالی که در کشورهای صنعتی این نسبت به ۴۰ درصد می رسد. در واقع بخش کشاورزی با حداقل سرمایه گذاری ریالی و ارزی بالاترین نقش را در اقتصاد ملی داشته است.

بنابراین نقش نواحی روستایی در اقتصاد ملی به ویژه از طریق تولیدات کشاورزی ایجاب می نماید که برای مقاوم و افزایش این نقش، مخصوصاً در زیر امنیت غذایی پایدار، نواحی روستایی به عنوان عرصه مهم این فعالیت مورد توجه بیشتر قرار گیرند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.