توسعه علم ایرودینامیک موجب رشد فزاینده صنعت هوافضا در کشور شد

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر ˈمحمد افشاریˈ روز سه شنبه در مراسم گشایش نخستین همایش ملی آیرودینامیک و هیدرودینامیک افزود : توان علمی متخصصان کشور در عرصه هوایی و به ویژه علومی مانند آیرودینامیک بسیار گسترش یافته و امروز آماده جهشی بزرگ در این عرصه هستیم .

وی خاطرنشان کرد : در صورت توجه لازم به رشته ایرودینامیک در تمامی سطوح آموزش ، پژوهش و توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی درکشور و آینده نگری در این حوزه می توان به توسعه هرچه بیشتر صنعت هوافضا در کشور امیدوار بود .

رییس نخستین کنفرانس ملی آیرودینامیک و هیدرودینامیک ایران اظهار داشت: برای توسعه صنعت هوافضا باید حصارهای سازمانی کمرنگ تر شود تا متخصصان و کارشناسان هر سازمان بتوانند در محیطی مناسب به ارایه تجربه های فردی خود بپردازند.

وی گفت: ایجاد اتاق های فکر برای انتقال تجربیات علمی وفناورانه و توسعه صنعت هوافضای کشور ضروری است.

افشاری اظهار داشت: امروز علم آیرودینامیک و هیدرودینامیک یک گلوگاه برای ارتقای کارآمدی طراحی و ساخت سامانه های هوایی، فضایی، زمینی و دریایی محسوب می شود .برای مثال این علم در طراحی بال و بدنه هواگردها، هواپیماها ، موشک ها و پهپادها موثر است و از سوی دیگر می توان از این علم در ساخت ملخ ها، توربین های گازی و بادی بهره برد .

به گفته افشاری علم آیرودینامیک در فاز مفهومی، طراحی مقدماتی و طراحی تفسیری نقش کلیدی در سامانه های هوایی، فضایی و دریایی دارد.

رییس نخستین همایش ملی آیرودینامیک و هیدرودینامیک در مورد برگزاری این کنفرانس گفت: در این کنفرانس موضوعاتی همچون ˈ سرعت بالا و هیدرودینامیک عددیˈ، ˈآیرودینامیک و هیدرودینامیک سرعت پایینˈ، ˈآیرودینامیک ناپایا ˈ، ˈآیرودینامیک دهانه ورودی هوای جتˈ ، ˈروش های نوین تست های تجربی آیرودینامیک و هیدرودینامیکˈ ، ˈتجهیزات آزمایشگاهی آیرودینامیکی و هیدرودینامیکیˈ، ˈسوپر کویتاسیون هاˈ، ˈجایگاه کنونی ایران در آیرودینامیک کاربردی در جهانˈ، ˈافق آیرودینامیک کاربردی متناسب با حوزه های هوایی و دریایی در سند چشم انداز ۱۴۰۴ˈ وˈ کاربرد و نقش آیرودینامیک در طراحی و توسعه خودروˈ مطرح می شود.

وی گفت: در این کنفرانس ۱۱۰ مقاله ارایه می شود که از این تعداد ۳۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۸۰ مقاله به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

در این مراسم دکتر ˈکرامت ملک زادهˈ رییس پژوهشکده سازمان صنایع هوایی نیز بر تولید نرم افزارهای مدلسازی در حوزه آیرودینامیک در کشور تاکید کرد .

وی گفت : علم آیرودینامیک در صنایع مختلف مانند ساخت ادوات صنعتی، زیرسامانه های خودرو، صنایع ساختمانی و پل ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال با استفاده از این علم می توان پل ها، ساختمان ها و دیگر سازه ها را مورد آزمایش قرار داد و از بسیاری از آسیب های این حوزه جلوگیری کرد.

ملک زاده خاطرنشان کرد : این علم دانش جدیدی است که یک گلوگاه مهم در علم هوافضا تلقی می شود و بسیاری از تجهیزات تست درحوزه هوافضا به علم آیرودینامیک نیازمند است.

نخستین کنفرانس ملی آیرودینامیک و هیدرودینامیک تا فردا – چهارشنبه – در محل نمایش های هوایی ادامه دارد.

علمی**۹۱۹۰**۱۵۸۱

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.