توسعه هدفمند ریاضیات باید در راستای آموزش، پژوهش و درک نیازهای کشور باشد

علیرضا متقالچی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار چهل و سومین کنفرانس ایران در دانشگاه تبریز افزود: توسعه صرفا کمی رشته ریاضی در مقاطع مختلف در دانشگاه­های دولتی، نیمه دولتی و غیر دولتی در آموزش و پژوهش نیازمند بازنگری است.

وی با اشاره به سند راهبردی و اطلاعات موجود از وضعیت ریاضیات کشور گفت: هم اکنون تعداد اعضای هیأت علمی در رشته ریاضی دو هزار و ۳۶۹ نفر بوده که از این تعداد ۹۹۶ نفر در دانشگاه های تابع وزارت علوم، یک هزار و ۲۲۳ نفر در دانشگاه آزاد و ۱۵۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور هستند.

وی تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته ریاضی را ۵۳ هزارو ۹۰۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۴ هزارو ۱۶۱ نفر در دانشگاه های تابع وزارت علوم، ۱۱ هزارو ۲۰۹ نفر در دانشگاه آزاد و ۲۵ هزار و ۹۳۰ نفر در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند.

متقالچی گفت: بر این اساس نسبت استاد به دانشجو در رشتۀ ریاضی یک به ۲۳ بوده که استاندارد جهانی در این خصوص یک به ۱۰ است.

رییس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه از نظر تعداد مقالات رتبۀ ایران در جهان ۲۷ است، افزود: رشد کمی مقالات در دهۀ ۹۰ در کشور چشمگیر بوده است، به طوری که در سال ۲۰۱۰در خاورمیانه محققان ایرانی رتبۀ اول را داشته اند و میزان ارجاعات در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۲ بیش از نه برابر افزایش یافته است.

متقالچی گفت: برای ارتقای دانش ریاضی و همسو کردن تحقیقات ریاضی با پیشرفت های آن در جهان همکاری در تولید مقاله، با ریاضی دانان برجستۀ جهان ضروری است.

وی اضافه کرد: برای نیل به این هدف متعالی در حوزه ریاضی، تجدید نظر در برنامه های ریاضی حتی در دوره های دبستان، راهنمایی و دبیرستان نیز ضروری است.

چهل و سومین کنفرانس ریاضی ایران ششم تا نهم شهریور در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

۶۱۲۰/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۵۱۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.