توسعه پایگاه اینترنتی احیاء گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده قلاجه کرمانشاه

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از توسعه پایگاه اینترنتی احیاء گوزن زرد ایرانی در جنگلهای منطقه حفاظت شده قلاجه این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ممتاز نیوز، تورج همتی، با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست ، حفاظت از حیات وحش خصوصا ً گونه های بومی و شاخص کشور درشرایط طبیعی می باشد ، گفت:برای تحقق این موضوع با بهره گیری از مطالعات علمی و تجربیات صورت گرفته در ایران و سایر کشورهای جهان نسبت به تدوین برنامه مدیریتی برای گونه های شاخص حیات وحش کشور اقدام می کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد : یکی از گونه های مهم شاخص و بومی کشور گوزن زرد ایرانی است  و با توجه به اهمیت گونه و مقاومت بالای آن در تحمل شرایط سخت محیطی و تکثیر موفقیت آمیز آن در جزیره اشک ، دشت نازی و میانکتل فارس و تراکم گوزن در این زیستگاهها سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مدیریت گوزن زرد را در اولویت قرار داده است.
همتی افزود: پیش از این در استان کرمانشاه، طرح مطالعه بررسی پایگاه اینترنتی احیاء وتکثیر گوزن زرد در سال ۱۳۸۶شروع شده و با مطالعه چند منطقه آغاز شده است، نهایتا ً منطقه داربادام در داخل منطقه حفاظت شده قلاجه و در محور جاده اسلام آبادغرب- گیلانغرب در فضای کوچک و کمتر از ۱۰هکتار، به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی و در سال ۱۳۸۸به تصویب رسید.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: زیر ساختهای لازم در پایگاه اینترنتی از جمله فنس کشی، تجهیز پاسگاه و تأمین نیروی انسانی لازم به انجام رسید تا اینکه با پیگیریهای لازم و حمایت سازمان محیط زیست کشور در سالتعداد۶ رأس گوزن زرد از مناطق دشت ناز ساری و منطقه حفاظت شده دنا در کهکیلویه و بویر احمد پس از زنده گیری به پایگاه اینترنتی داربادام انتقال یافتند که گوزنهای موجود در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بسر می برند.
 
وی با تاکید بر مطلوبیت این منطقه از لحاظ شرایط زیستگاهی، گفت: محیط زیست استان کرمانشاه با حمایت مسئولین استان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به افزایش وسعت این پایگاه اینترنتی تا مرز  ۶۰هکتار و افزایش تعداد گوزنها نیز، در پایگاه اینترنتی اقدام می کند.
 همتی هدف اصلی از انتقال گوزن زرد به مناطق محصور را تکثیر جمعیت این حیوان برای جلوگیری از انقراض نسل گونه در ایران دانست و گفت: رهاسازی ، احیاء آن و بازگشت در زیستگاههای اصلی (مناطق زاگرس و خوزستان) از دیگر اهداف انتقال گوزن زرد ایرانی است./ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.