توصیه‌های آتش‌نشانی برای نصب ایمن وسایل گرمایشی

۱۹م آذر ،

توصیه‌های آتش‌نشانی برای نصب ایمن وسایل گرمایشی

توصیه‌های آتش‌نشانی برای نصب ایمن وسایل گرمایشی

 معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش آمار گازگرفتگی در این ایام پیشنهاد‌هایی را به منظور جلوگیری از حوادث این‌ چنینی به شهروندان ارائه کرد.

به گزارش راسخون، محمود قدیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش آمار گازگرفتگی و مسمومیت با گاز در این ایام، اظهارکرد: بر اساس آمارها، به طور میانگین حدود ۸۰ درصد از حوادث مرتبط با گازگرفتگی به عدم نصب صحیح لوله بخاری، آبگرمکن و … مربوط می‌شود.

وی با اشاره به نحوه صحیح نصب لوله خروجی دودکش، اظهارکرد: قطعا اگر موارد استاندارد در نصب دودکش رعایت شود، می‌توان از حدود ۸۰ درصد چنین حوادثی پیشگیری کرد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه سایز لوله دودکش باید برابر یا بزرگتر از خروجی باشد، اظهارکرد: شیب این لوله‌ها نباید منفی باشد و باید دارای شیب مثبت و به سمت بالا باشد.

قدیری ضمن تاکید بر اینکه لوله‌های دودکش باید فاقد شکستگی در بدنه خود باشند، گفت: دودکش هر واحد مسکونی باید مستقل بوده و در مسیر آن تا پشت‌بام درز و ترک خوردگی وجود نداشته باشد.

به گفته وی، وجود درز و ترک‌خوردگی در بدنه دودکش‌های داخلی می‌تواند سبب انتشار یافتن گازهای سمی به واحدهای مسکونی دیگر شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه‌کرد: خروجی دودکش و کلاهک آن نیز باید علاوه بر داشتن استاندارد و مقاومت‌های لازم، به ارتفاع یک متر نیز از لبه پشت‌بام یا محل قرارگیری خود بالاتر باشد.

قدیری از شهروندان و مالکان واحدهای مسکونی خواست در تمام ایام سال، به ویژه در فصول سرد به طور دوره‌ای و مرتب از دودکش‌های خود در پشت‌بام بازدید داشته باشند و از بازبودن مسیر آن مطمئن شوند.

وی با اشاره به عبور دودکش موتورخانه بعضی از آپارتمان‌ها از دیوارهای داخلی واحدهای مسکونی، اظهارکرد: گاهی ترک‌خوردگی در دودکش موتورخانه سبب گازگرفتگی اشخاص شده است و ساکنان با این تصور که منزلشان به رادیاتور مجهز است، حساسیت چندانی به این موضوع نشان نداده‌اند و همین امر سبب اتفاق‌ای مرگبار شده است.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از شهروندان خواست از لوله‌های آکاردئونی و انعطاف‌پذیر به عنوان دودکش بخاری و آبگرمکن خود استفاده نکنند.

وی در خصوص بخاری‌های بدون دودکش که چند سالی است استفاده از آنها در واحدهای مسکونی نیز رواج یافته به ایسنا گفت: سیستم این بخاری‌ها به گونه‌ای است که اگر اکسیژن در فضای باز از مقداری کمتر شود، به طور خودکار خاموش می‌شوند، اما قطعا در صورتی که این سیستم نقصی پیدا کند، سبب مسمومیت یا مرگ اشخاص می‌شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون چنین موردی به ما گزارش نشده است، با این وجود پیشنهاد کرد که شهروندان در اماکن مسکونی از چنین بخاری‌هایی استفاده نکنند.

قدیری در خصوص استفاده از شومینه نیز گفت: استفاده از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی در منازل پیشنهاد نمی‌شود و علاوه بر مصرف بالا، بازدهی‌ مناسبی نیز ندارد؛ اما با این وجود چنانچه که شهروندان مایل به استفاده از شومینه در منازل خود می باشند، باید به هنگام خواب آن را خاموش کنند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به نصب پکیج‌ها و آبگرمکن‌ها داخل واحد مسکونی نیز گفت: گرچه گازگرفتگی در فصول سرد سال افزایش می‌یابد، اما متاسفانه تمام ایام سال شاهد چنین حوادثی هستیم، بنابراین پیشنهاد می‌شود که شهروندان به هیچ عنوان پکیج‌ها و آبگرمکن‌های خود را در واحد مسکونی نصب نکنند و آن را به بالکن یا فضای باز در ساختمان منتقل کنند.

به گفته وی، افزایش غلظت مونوکسیدکربن به ۱۳ هزار PPM سبب می‌شود تا تمامی اشخاصی که در مجاورت این ماده سمی می باشند، در عرض کمتر از دو دقیقه جان خود را از دست بدهند.

قدیری قرار دادن لوله بخاری در آب، قرار دادن آجر به روی شعله خوراک‌پزی و … را از اعمال ناصحیحی برشمرد که گاهی اشخاص با کم‌اطلاعی از عواقب آن و دست زدن به چنین اقداماتی، سببات مرگ خاموش خود و خانواده‌شان را رقم می‌زنند.

وی یکی از راه‌های پیشگیری از گازگرفتگی و اطلاع از نشت گاز در واحدهای مسکونی را نصب اخطاردهنده CO در این واحدها دانست و گفت: این اخطاردهنده‌ها که قیمت مناسبی نیز دارند، در صورتی که غلظت مونوکسید کربن در واحد مسکونی از ۳۰۰ PPM عبور کند، اخطار می‌دهد و ساکنان را متوجه نشت گاز می‌کند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد: اخطاردهنده‌های CO را باید در فاصله ۱٫۵ متری از هر بخاری نصب کرد و در صورتی که در یک واحد مسکونی چندین بخاری وجود داشته باشد، باید به تعداد هر یک از بخاری‌ها یک اخطاردهنده CO نصب شود.

قدیری از شهروندان و مالکان واحدهای مسکونی خواست در ایام سردی هوا تمامی منافذ و خروجی‌های هوا در منزل را نبندند و جایی را نیز برای ورود هوای تازه به داخل واحد مسکونی باز بگذارند.

به گفته وی، در صورتی که وسایل گرمایشی، اکسیژن فضای داخل یک واحد را مصرف کنند، گازهای سمی از داخل دودکش به داخل خانه بازمی‌گردند که جلوگیری از این امر نیازمند باز گذاشتن محفظه‌های ورود و خروج هواست.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / آسیب ها و مشکلات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.