توصیه‌های جالب قرائتی به روحانیون

ایرنا، حجت الاسلام ˈمحسن قرائتیˈ روز پنج شنبه در مراسم اختتامیه بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز در تالار انتظار کرمانشاه افزود: اگر تعلیم و تربیت بخواهد در جامعه راه بیفتد باید نماز را ترویج دهیم زیرا تمام کمالات در نماز هست.

وی گفت: آموزش و پرورش باید تمام بودجه تعلیم و تربیت را برای نماز صرف کند زیرا نماز آدم را می سازد.

این استاد قرآن و معارف اضافه کرد: ادب، مسایل سیاسی، حضور در صحنه های اجتماعی و سیاسی از جمله شرکت در انتخابات در سایه نماز میسر می شود و نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد.

وی با اشاره به احادیثی در خصوص نماز گفت: حدیثی داریم که نماز به نمازگزار می گوید به من عزت دادی، خدا به تو عزت دهد و نماز به بعضی ها می گوید ضایعم کردی، خدا ضایعت کند.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه گفت: یکی از چالش ها در خصوص اقامه نماز در کشور این است که برخی از دستگاه های اجرایی امام جماعت ندارند در حالی که بسیاری از روحانیون تنها به حوزه کاری خود محدود شده اند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال پیش نمازی که در یک کلانتری به اقامه نماز می پردازد می تواند دبیرستان نزدیک کلانتری را نیز پوشش دهد و یا پیش نمازی که در دانشگاه اقامه نماز می کند در مواقع تعطیلات و سایر فرصت ها در ارگان های دیگر که روحانی ندارند نیز فعالیت کند.

وی تاکید کرد: این یکی از بندهای عدالت است که روحانی را تقسیم کنیم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: در مواقعی ناچاریم که اعمال زور کنیم و به اجبار روحانیانی که هجرت کرده اند را به شهر و دیار خود باز گردانیم و مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید دارند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به فریضه نماز در جامعه گفت: در عین حال که باید مساله نماز را جدی بگیریم نباید آن را آنقدر پیچیده کنیم که در حل آن بمانیم.

این خطیب برجسته در ادامه با بیان توصیه هایی خطاب به ائمه جماعات گفت: تمامی امام جماعت ها باید یک دوره تفسیر و نهج البلاغه را بگذرانند.

وی افزود: روحانیان، وقت خود را با مسایل حاشیه ای و تماشای فیلم و روزنامه خواندن برای کسب علم و به روز بودن هدر ندهند زیرا قرآن و حدیث و روایات است که انسان را عالم می کند.

سخنران برنامه “درس هایی از قرآن” سیما گفت: روحانیان نباید به مسایل سیاسی غیر از آنچه مقام معظم رهبری می فرمایند وارد شوند، باید از پشت میزها بلند شوید تا در مسایل سیاسی هضم نشوید.

وی تاکید کرد: عزت دست خداست بنابراین برای رسیدن به عزت نباید به هیچ مقامی غیر از خداوند تکیه کرد.

وی افزود: سخنرانی های روحانیان باید کوتاه باشد زیرا نسل امروز فشرده گویی را می پسندد و هر حدیث و روایت و تفسیری را نباید هر جایی بازگو کرد بلکه باید شرایط زمانی و مکانی را سنجید.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه با تاکید بر جایگاه اذان گفت: در خانه اذان بگویید زیرا قرآن می فرماید بهترین آدم های روی زمین کسانی هستند که اذان می گویند.

وی گفت: عیب است که یک روحانی از گفتن اذان خجالت بکشد در حالی که در صدر اسلام بر سر گفتن اذان قرعه کشی می شد.

قرائتی در پایان با قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری اجلاس نماز در استان کرمانشاه گفت: اجر این اجلاس ها را از خود نماز بگیرید.

بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز با عنوان ˈ نماز و نهضت مسجد سازی ˈ که از روز گذشته با حضور مسوولان کشوری و استانی در تالار انتظار کرمانشاه آغاز شد، امروز به کار خود پایان داد.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.