توصیه های امنیتی پلیس به کاربران درباره استفاده از اینترنت

Tosiye%20Piloce%20Fata توصیه های امنیتی پلیس به کاربران درباره استفاده از اینترنت

گاهی اوقات یک کلاهبردار شما را به وب‌سایت یک سازمان حقیقی هدایت می‌کند، اما سپس یک صفحه بازشوی غیرمجاز ساخته شده توسط کلاهبردار با کادرهای خالی ظاهر می‌شود تا بدین شکل اطلاعات شخصی شما را کسب نماید

استفاده از اینترنت، پیامدهای مثبت و منفی متعددی را درپی دارد. اگر چه نباید فرصت‌های مثبتی را که از طریق اینترنت ایجاد شده نادیده گرفت، اما از طرفی نمی‌توان از کنار معضلات، ناهنجاری‌ها، بزهکاری‌ها و … به وجود آمده از این طریق نیز به سادگی و با بی‌توجهی گذر کرد.

پلیس فتا برای پیشگیری از وقوع جرائم اینترنتی و سرقت اطلاعات کاربران اینترنتی و والدین هشدارهایی را به کاربران داده است که کاربرد آنها بسیار مفید خواهد بود. این موارد به شرح زیر است:

۱- از پسوردهای متعدد برای امور مختلف استفاده کنید تا از لو رفتن آنها جلوگیری شود.

۲- در زمان استفاده از اینترنت در مکان‌های عمومی حتماً از محل‌های معتبر استفاده کنید.

۳- کامپیوترهای خانگی را در محلی از منزل قرار دهید که در مقابل دید اعضاء خانواده باشد.

۴- ساعاتی را که بچه‌ها با کامپیوتر کار می‌کنند، محدود کنید.

۵- از ذخیره و نگهداری اطلاعات شخصی در سیستم‌های رایانه و گوشی‌های تلفن همراه جدا” خودداری کنید.

۶- از ارسال اطلاعاتی در اینترنت که هویت شما را آشکار می‌کند، خودداری کنید.

۷- هیچگونه اطلاعاتی را با افراد غریبه که بصورت آنلاین معرفی می‌شوند، به اشتراک نگذارید.

۸- هرگز ضمایم همراه ایمیل‌های افراد ناشناس را باز نکنید.

۹- حتما از نصب نرم‌افزارهای امنیتی که از سیستم شما دربرابر حملات ویروسی، هکرها و جاسوسی محافظت کنند، اطمینان حاصل کنید.

۱۰- از کلمات عبور طولانی، مشترک از اعداد، حروف و نشانه‌ها استفاده کنید.

۱۱- کلمات عبور و پسورد خود را در فواصل زمانی معین تغییر دهید.

۱۲- از وجود سه نرم افزار امنیتی – آنتی‌ویروس، ابزار ضدجاسوسی و فایروال در سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

۱۳- تهدیدات و آسیب‌های اینترنتی را به فرزندان خود گوشزد کنید.

۱۴- در زمان خرید اینترنتی حتما” از واقعی بودن وب‌سایت‌ها اطمینان حاصل کنید.

۱۵- در زمان استفاده از اینترنت در محل‌های عمومی حتما قبل از خروج از محل، نسبت به خروج کامل از سیستم اطمینان حاصل کنید.

هرگز ضمایم همراه ایمیل‌های افراد ناشناس را باز نکنید

۱۶- در زمان خرید تجهیزات رایانه‌ای، حتما از محل‌های فروش معتبر و شناخته شده خرید کنید.

۱۷- فریب تبلیغات و آگهی‌های فریبنده که هیچگونه برند مشهوری از آن پشتیبانی نمی‌کند را نخورید.

۱۸- از قرار دادن آی پی (آدرس خود) در اختیار دیگران خودداری کنید.

۱۹- از پاسخ گویی به ایمیل‌های مشکوک که از سوی افراد ناشناس برایتان ارسال می‌شود خودداری کنید.

۲۰- از شرکت کردن در وب‌سایت‌های هرمی تحت عنوان سرمایه گذاری خودداری کنید.

۲۱- سیستم‌های معیوب خود را نزد مهندسین تعمیرکار آشنا و مورد اطمینان ببرید و از تحویل سیستم معیوب به هر تعمیرکاری خودداری کنید.

۲۲- از اسکن کردن مدارک و اسناد قانونی خود در سیستم‌های رایانه‌ای شخصی جدا” خودداری کنید.

۲۳- از واریز وجه به حساب اشخاص و شرکت‌هایی که آگهی فروش با قیمت مناسب زده‌اند قبل از بررسی اصالت و هویت واقعی شرکت یا شخص آگهی دهنده جدا خودداری گردد.

۲۴- در هر زمان قبل از ورود به اینترنت از نرم‌افزارهای فایروال و آنتی‌ویروس‌های به روز استفاده کنید.

۲۵- در هنگام اتصال به اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه، مراقب نامه‌های الکترونیکی مشکوک و وب‌سایت‌های اینترنتی فریبنده باشید.

پلیس فتا همچنین مطالب زیر را نیز یادآور شده است:

• هر گاه کامپیوتر خود را برای کاری رها می‌کنید، آن را در حالت Lock قرار دهید یا در ویندوز XP آنرا Log off کنید. حتی اگر کامپیوتر را برای چند دقیقه تنها می‌گذارید، این زمان برای سرقت اطلاعات شما کافی است.

• هیچگاه در دسک‌تاپ کامپیوتر خود یک میانبر به اطلاعات شخصی و محرمانه قرار ندهید. چون اینکار سبب می‌شود خرابکاران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اهداف خود دست یابند.

• وقتی از کامپیوتر خود استفاده نمی‌کنید، اتصال خود را با اینترنت قطع کنید. کسانی‌که از تکنولوژی DSL یا ADSL یا اینترنت سرعت بالا استفاده می‌کنند، معمولاً مدت زیادی کامپیوتر خود را در این وضعیت قرار می‌دهند که ریسک بالایی دارد. چون خرابکاران و ویروس‌ها دائماً شبکه‌ها و اینترنت را برای شناسایی کامپیوتر قربانی اسکن می‌کنند و حال اگر کامپیوتر شما مدام به اینترنت متصل باشد، احتمال نفوذ به آن بسیار بیشتر است.

• زمانیکه به اینترنت متصل هستید، از فعال بودن فایروال خود اطمینان حاصل نمایید.

• تنظیمات حفاظتی خود را ارزیابی کنید. بیشتر نرم‌افزار‌ها از قبیل مرورگر‌ها، برنامه‌های چک ایمیل و … که در اینترنت استفاده می‌شوند همواره تسهیلاتی ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند نیاز‌های امنیتی خود را مدیریت کنید. فعال کردن برخی قابلیت‌های این نرم‌افزار‌ها باعث راحتی در استفاده از آنها می‌شود، ولی ممکن است آسیب پذیری کامپیوتر شما را افزایش دهند.

• تنظیمات امنیتی (Security Setting) نرم‌افزار‌های خود را حتماً چک کنید.

• نرم افزار‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند اطلاعات یک فولدر را در عرض چند ثانیه مخفی و دوباره با وارد کردن یک رمز عبور آشکار کنند. اگر اطلاعات حساسی دارید می‌توانید از این نرم‌افزار‌ها استفاده کنید.البته بهتر است نرم‌افزار‌های مختلف را تجربه کنید. چون برای نرم‌افزار‌های معروف راه‌های شکستن رمز عبور بیشتری وجود دارد.

• در وب‌سایتهای شخصی یا در هنگام chat اطلاعاتی مانند آدرس خود یا شماره تلفن خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

• اگر chat می‌کنید یا با شخصی بوسیله e-mail ارتباط دارید و به او اطمینان کامل ندارید منطقه مورد سکونت خود را به او اطلاع ندهید.

• اطلاعات شخصی از قبیل آدرس یا شماره حساب بانکی یا شماره کارت اعتباری را در email ها وارد نکنید یا آنها را در فیلدهای خواسته شده در یک وب‌سایت غیر ایمن وارد نکنید. بنابراین همیشه قبل از دادن این اطلاعات مطمئن شوید در یک وب‌سایت ایمن هستید و بعد شماره کارت اعتباری خود را برای خرید وارد کنید. تشخیص یک وب‌سایت ایمن از غیر ایمن معمولاً بسیار ساده است، زیرا یک سرور ایمن با “https://” در فیلد آدرس ظاهر می‌شود و حال آنکه یک سرور غیر ایمن با “http://” شروع می‌شود. سرورهای ایمن اطلاعات شما را به رمزدرمی‌آورند. بنابراین هیچکس به غیر از شما و کامپیوتری که در سمت دیگر است نمی‌تواند این اطلاعات را در یافت کند.( این نکته مربوط به سایت هایی است که اطلاعات شخصی شما مانند شماره حساب و رمز کارت‌های بانکی‌تان را در آن ثبت می‌کنید وگرنه عمده سایت‌ها یا همان “http://” که عمومیت دارد بالا می‌آیند و مشکلی نیست.)

اگر از برنامه پیغام رسان فوری برای ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کنید، هنگام ارسال اطلاعات شخصی‌تان مراقب باشید. با استفاده از نام مستعار در پیغام رسان فوری از خودتان محافظت نمایید

• از یک ویروس‌یاب استفاده کنید. از وب‌سایتهای غیر مطمئن یا emailهای مشکوک فایلی Download نکنید. حتی اگر یک ویروس‌یاب دارید خیلی مواظب باشید زیرا ممکن است با ویروس جدیدی مواجه شوید که نرم‌افزار ضد‌ویروس شما نتواند آن را تشخیص دهد. برای یک حفاظت خوب همیشه آنتی‌ویروس خود را up to date به روز نگه دارید.

• مطمئن شوید که صفحه ورود ایمیل و انتقال اطلاعات ایمیل‌تان از رمزگذاری SSL استفاده می‌کند.

• زمانی که ضمیمه‌های یک نامه (Attachment) را باز می‌کنید و فایل‌هایی را از جانب خانواده و دوستان دانلود می‌کنید یا ایمیل‌های ناشناخته را می‌پذیرید، مراقب باشید.

• اگر از برنامه پیغام رسان فوری برای ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کنید، هنگام ارسال اطلاعات شخصی‌تان مراقب باشید. با استفاده از نام مستعار در پیغام رسان فوری از خودتان محافظت نمایید.

• کلاهبردارهای فیشینگ از پست‌ الکترونیک جعلی و وب‌سایت‌های تقلبی، با ظاهری بسیار شبیه شرکت‌های تجاری قانونی استفاده می‌کنند تا کاربران ناآگاه را برای افشای اطلاعات لاگین یا حساب کاربری شخصی فریب دهند. برای اطمینان، اگر ایمیلی از یک شرکت تجاری دریافت داشتید که شامل لینکی به یک وب‌سایت است، اطمینان یابید که وب‌سایتی که شما از آن بازدید می‌کنید، قانونی و قابل اطمینان باشد.

• گاهی اوقات یک کلاهبردار شما را به وب‌سایت یک سازمان حقیقی هدایت می‌کند، اما سپس یک صفحه بازشوی غیرمجاز ساخته شده توسط کلاهبردار با کادرهای خالی ظاهر می‌شود تا بدین شکل اطلاعات شخصی شما را کسب نماید. اگر شما جاهای خالی را پر نمایید، اطلاعاتتان تقدیم کلاهبردار خواهد شد. نرم افزار مسدود کننده منوهای پاپ آپ را نصب نمایید که به پیش‌گیری از این نوع حملات کمک می‌کند.»

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.