توصیه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از مسمومیت ناشی از حیوان گزیدگی

توصیه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از مسمومیت ناشی از حیوان گزیدگی

توصیه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از مسمومیت ناشی از حیوان گزیدگی

 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت های ناشی از حیوان گزیدگی را ارایه کرد.

به گزارش راسخون،  ایرنا به نقل ازمرکز اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت ،  درمان و آموزش پزشکی نوشت: زنبور گزیدگی یکی از مواردی است که می تواند به مسمومیت منجر شود.

این مرکز توصیه کرده است افراد باید از قراردادن مستقیم یخ روی پوستی که دچار گزیدگی زنبور شده اجتناب کرده و از گرم کردن موضع بپرهیزند.

بنا به این گزارش، زنبور گزیدگی ممکن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز کند که در صورت وقوع این حاثه روی محل زنبور گزیده کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار داده و به طور متوالی هر ۱۵ دقیقه یکبار کیسه یخ را از روی پوست بردارند.

این گزارش افزوده است:‌ نیش زنبورعسل ماده، به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی مانده و محتویات کیسه زهر به زخم منتقل می شود بنابراین برداشتن سریع نیش از روی زخم، جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است.

بر اساس این گزارش، اگر فرد زنبورگزیده مشکل تنفسی داشت و یا تورم شدید وسریع در محل گزش بروز کرد، باید به پزشک مراجعه کند.

براساس این گزارش ، زنبورها و زنبورهای سرخ بطور مکرر نیش می زنند و محل گزش آنها به سادگی عفونی می شود ؛ اگر گزش زنبور در نقاط مختلف و آن هم در ناحیه گردن و سر بروز کند می تواند می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

بر پایه این گزارش، فرد زنبور گزیده برای چند روز از نظر تشدید درد یا باقی ماندن تورم یا علایم شبیه آنفولانزا و یا تب باید تحت نظر باشد و در صورت بروز این علایم سریع به پزشک مراجعه شود.

اقدامات اولیه در گزش های معمولی زنبور شستشوی محل زنبور گزیدگی با آب و صابون است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، علایم گزیدگی با افعی نیز با درد تیز و سوزاننده در محل گزش همراه است که در عرض یک تا پنج دقیقه پس از گزش ظاهر می شود.

این گزارش حاکیست، طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت پس از گزیدگی افعی ممکن است تاول های کوچک در محل ایجاد شوند؛ از علایم گزش مار افعی تهوع و استفراغ، بی حسی در اطراف دهان، صورت و پوست سر و گزگز نوک انگشتان، تب و لرز، تعریق، ضعف و بی حالی و سرگیجه است.

بنابراین گزارش، یکی از مشخص ترین و مهم ترین علایم و نشانه های گزیدگی با افعی ها، اختلالات انعقادی خون بوده و به صورت خونریزی از بینی، وجود خون در خلط، خون در ادرار، خون در مدفوع، خونریزی در شکم و داخل چشم و مغز مشاهده می شود.

علایم گزیدگی با مار کبری و مار مرجان افتادگی پلک ها، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، فلج، اختلال تکلم و تنفس، آبریزش از دهان، استفراغ و تهوع بوده و علایم گزیدگی با مار آبی (دریایی) درد عضلانی و تغییر رنگ ادرار به رنگ قهوه ای یا سیاه است.

این گزارش توصیه کرده است هنگام مارگزیدگی قبل از انتقال مصدوم به مرکز درمانی باید بیمار را آرام کرده و از حرکات بیش از حد او جلوگیری شود، مصدوم مار گزیده را باید از محل حادثه (جهت جلوگیری از حمله مجدد مار) دور کرد.

هنگام مار گزیدگی باید عضو محل گزیدگی مار را باید بی حرکت و هم سطح یا کمی پایین تر از سطح قلب نگه داشت و بستن یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل مارگزیدگی بویژه اگر محل گزیدگی در دست ها یا پاها باشد، ضروری است.

این گزارش می افزاید در مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو با آب سرد یا یخ خودداری کرد.

براساس این گزارش، کودکان زیر سه سال، بیماران قلبی، دیابتی، افراد مسن و معلولین حرکتی و بیماران مبتلا به آلرژی در معرض خطر بالای حساسیت پس از گزش مار هستند بنابراین برای جلوگیری از گزیدگی حشرات هنگام سفر باید نکات ایمنی را رعایت کرد.

مسمومیت ناشی از گزش حشره دراکولا یکی دیگر از مواردی است که وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار داده است.

به گزارش وزارت بهداشت، این حشرات نه نیش می زنند و نه گاز می گیرند بلکه ترکیبات سمی و محرکی ترشح می کند که باعث ایجاد زخم در محل عبور خود از روی پوست می شود.

علایم این گزش به صورت قرمزی، بروز طاول و یا جوشهای کوچک همراه با خارش و در انتها ورقه ورقه شدن و پوسته پوسته شدن پوست است.

مرکزاطلاع رسانی داروها وسموم اعلام کرد:برای تخفیف عارضه پوستی سم حشره دراکولا، می توان در ساعات ابتدایی، با آب و صابون معمولی محل عارضه را شستشو داد.

بر اساس این گزارش، برای پیشگیری از گزش حشرات می توان علاوه بر نصب توری به پنجره‌ها، پوشیدن لباس‌های محافظت‌ کننده و آستین بلند در محیطهای باز غیر شهری، از پشه بند و مواد حشره کش در شب استفاده کرد.

این گزارش می افزاید، نگهداری حیوانات خانگی باعث تجمع بیشتر حشرات می‌شود. بنابراین لازم است نگهداری حیوانات اهلی توام با رعایت بهداشت باشد اگر در محل زندگی درختان زیادی وجود دارد باید برای پنجره‌های خانه از توری استفاده شود و در پارک‌‌ها از آویختن لباس‌ها روی درخت خودداری شود.

‌ششمین روز از هفته پیشگیری از مسومیت ها (اول تا هفتم آبان ماه) با عنوان ˈپیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی هاˈ نامگذاری شده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.