توصیه پیامبر و اهل بیت درباره زیتون

طب اهل بیت(ع) – زیتون میوه ای است که خداوند در شش آیه از قرآن از آن نام برده است و به آن قسم یاد می کند. درخت این میوه در میان مردم جهان معروف به درخت صلح است….

طب اهل بیت(ع) – زیتون میوه ای است که خداوند در شش آیه از قرآن از آن نام برده است و به آن قسم یاد می کند. درخت این میوه در میان مردم جهان معروف به درخت صلح است.

زیتون یک ماده غذایی ارزشمند است که مقدار زیادی چربی مفید، پروتئین، کلسیم، آهن و فسفات را در خود جای داده است و از نظر داشتن ویتامین های «آ»، «ب» و «د» بسیار غنی است.
روغن زیتون نه فقط کلسترول توتال خون را کاهش می دهد بلکه در عین حال برعکس سایر روغن های گیاهی جز مفید کلسترول خون یعنی HDL را حفظ می کند و چندان کاهش نمی دهد و در نتیجه نسبت بحرانی HDL در خون حمایت می شود و این رمز شفابخشی نیرومند روغن زیتون در مورد درمان بیماری های قلبی است. در حالی که سایر انواع روغن های گیاهی کلسترول خون را با تمام اجزایش کاهش می دهند یعنی LDL و HDL هر دو را کاهش می دهند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از منابع مستند حدیثی، احادیثی درباره فواید زیتون به ویژه روغن آن نقل شده است که قسمتی از آن ها را در اینجا می خوانیم.
احادیثی در این باره:
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می سازد، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش اخلاق و نیک نفس می کند، غم و اندوه را برطرف می نماید.»
امام رضا(ع) می فرماید:«زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو می کند و بلغم را می زداید و رنگ چهره را روشن می گرداند و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو می نشاند.»
امام صادق(ع) از قول حضرت محمد(ص) فرمود: «زیتون بخورید و به بدن خود بمالید که درخت مبارکی می باشد.»
همچنین رسول خدا(ص) به حضرت علی (ع) در وصیتی فرمود:«از روغن زیتون بخور و آن را به بدن خود بمال. هرکس روغن زیتون بخورد، چهل روز از شیطان در امان خواهد بود.»
یکی از اصحاب می گوید:«بعد از نماز عشا خدمت امام صادق(ع) رفتم. آن حضرت شام میل می فرمود. غذایی که برای ایشان آورده بودند عبارت بود از سرکه، روغن زیتون و گوشت. آن بزرگوار گوشت را به من دادند و خود از سرکه و روغن زیتون میل فرمودند. خدمت ایشان عرض کردم چرا تنها سرکه و روغن زیتون میل می کنید و از گوشت نمی خورید؟ حضرت فرمود: سرکه و روغن زیتون خوراک ما و پیامبران است.»

دین و اندیشه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.