توصیه یک نماینده به دایی، افزایش حقوق‌ها، تایید و استضیاح

توصیه یک نماینده به علی دایی برای کمک به آرامش و امنیت کشور، موافقت نمایندگان با لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری و همچنین رای اعتماد به وزیر تعاون و طرح استیضاح وزیر صمت از مهمترین خبرهای این هفته وکلای ملت در مثلث سبز بود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، این گزارش مروری است بر مهمترین خبرهای آخرین هفته مهرماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی که از قول نمایندگان مجلس مطرح شده است:

پربازدیدترین خبر این هفته مجلس شورای اسلامی به حاشیه های اظهارات نماینده اردبیل در پاسخ به علی دایی فوتبالیست سرشناس کشور در رابطه با فوت یک دختر در اردبیل پس از حوادث اخیر اختصاص داشت.

سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۷ مهرماه) مجلس، بیان کرد: ما با اغتشاش در هر کجایی از کشور و در ممالک مسلمان مخالف هستیم. اخیراً هم در اردبیل یک اتفاق پیش آمد و خانواده‌ای که متوفی داشتند بسیار محترم و باشخصیت و متدین هستند و در انقلاب سهم دارند و آن دختر عزیز و خواهر بزرگوار از دست رفت، خداوند متعال ایشان را بیامرزد.

وی در ادامه گفت: بنده موضع انقلابی خود را بیان کردم اما باید بگویم علی دایی اسطوره‌ای بوده که در دوره هشتم مجلس بنده ایشان را به عنوان وزیر ورزش معرفی کرده بودم و هرگز به ساحت ایشان اسائه ادب نکردم و کاری به این کارها ندارم اما موضع من این بوده که افرادی که صاحب جایگاه اجتماعی هستند باید به آرامش و امنیت این انقلاب و کشور کمک کنند.

سید کاظم موسوی نماینده اردبیل، سرعین، نمین و نیر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در جلسه روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با بیان اینکه «اردبیل شهر حسینی و ابوالفضلی است» اظهار کرد: درباره اغتشاشی که اخیراً در شهر اردبیل شاهد بودیم نمایندگان مجلس بدانند که این اغتشاشگران اردبیلی نیستند. تاسف می‌خورم که حتی برخی از اسطوره‌ها در حوزه‌های مختلف مخصوصاً ورزشی به این موضوعات می‌پردازند؛ اینها باید توجه کنند که امنیت داشتیم که شما اسطوره شدید و با پول آن مظلومان و محرومانی که به نان شب‌شان محتاح بودند ورزشگاه درست شد و شما آمدید و خود را نشان دادید اما امروز از اغتشاشگران دفاع می‌کنید؛ من متاسفم؛ باید تدبیر دیگری کرد؛ تجدید نظر بفرمایید و احترام خودتان را حفظ کنید.

خبر مهم بعدی به افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری مربوط می شد که محمد مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که افزایش حقوق ها از اول مهرماه اعمال می شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش این کمیسیون درباره لایحه افزایش حقوق‌ها گفت: طبق مصوبه کمیسیون آموزش یک میلیون تومان به حقوق شاغلان و ۹۰۰ هزار تومان برای بازنشستگان اضافه می‌شود همچنین کمک هزینه معیشتی برای جانبازان و رزمندگان معسر پیش‌بینی شده است.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری گفت: دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت‌ها لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد که تا حدودی افزایش قیمت‌ها جبران شود و به موجب آن حقوق کارمندان افزایش یابد.

خبر پربازدید بعدی این هفته مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری بود که نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیحاتی در رابطه با آن ارائه کرد.

مهرداد گودرزوند چگینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش این کمیسیون درباره لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به هیات رییسه مجلس خبر داد و گفت که طبق مصوبه جدید کمیسیون برنامه و بودجه، حقوق بازنشستگان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و شاغلان دولت حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه روز یکشنبه (۲۴مهرماه) کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بعد از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در جلسه علنی امروز، این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون برنامه ارجاع شد. کمیسیون برنامه در جلسه امروز خود جزییات این لایحه را مجددا رسیدگی کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام کلیات لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری را به تصویب رساندند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری را بررسی کرده و در نهایت با ۲۰۰ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع کلیات آن را به تصویب رساندند.

با تصمیم هیات رئیسه مجلس این لایحه به صورت دو شوری بررسی شده و جهت رفع ابهام به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت.

نطق نماینده گلپایگان در رابطه با اتفاقات اخیر نیز از دیگر خبرهای پربازدید این هفته سرویس پارلمانی ایسنا بود.

سیدمسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین شکاف و گسل در سه دهه گذشته دور شدن از مبانی انقلاب است، گفت: تجربه نشان داده که هر گاه مردم دست در دست هم باشند و با مشکلات مواجه شوند، حماسه ‌ای ارزشمند رقم می‌ خورد که تجربه های موفقی مثل دفاع مقدس، جهاد سازندگی و مقابله با کرونا از همین نوع است.

وی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز سه شنبه(۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی هفته های اخیر شاهد آرایش جدیدی از دشمنان نظام بودیم که اتفاقات تلخی در پهنه ایران را رقم زد، گفت: فوت تاسف برانگیز خانم امینی بهانه ای برای تحریف واقعیت، تحریک افکار عمومی، اخلال در امنیت روانی جامعه و فتنه انگیزی رسانه ای قرار گرفت و اقدامات دشمنان قسم خورده ملت و مزدوران داخلی و خارجی از جمله تجزیه طلب ها دست به آشوبگری و اخلال در نظم عمومی زده و کار را به تخریب اموال عمومی و به شهادت رساندن مدافعان مظلوم امنیت رساندند.

همچنین در این هفته نمایندگان مجلس با کلیات لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت موافقت کردند.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیز گفت که از ۴ نماینده متشاکی توضیحات خواسته‌ایم.

موسی غضنفرآبادی با اشاره به ورود این هیئت به رسیدگی به شکایت نیروی انتظامی از ۴ نماینده مجلس گفت که از این نمایندگان درخواست کرده‌اند تا توضیحات خود را به این هیئت ارائه دهند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان موضوع جلسه آتی هیئت نظارت رسیدگی به شکایت نیروی انتظامی است اظهار کرد: جلسه آتی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان یک هفته بعد از حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه یعنی دو هفته دیگر تشکیل خواهد شد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، طی روزهای گذشته سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی با ارسال نامه‌ای به مجلس، از چهار نماینده مجلس اعلام شکایت کرد؛ مسعود پزشکیان نماینده تبریز، جلیل رحیمی نماینده تربت‌جام و تایباد، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار و مهدی فرشادان نماینده سنندج، چهار نماینده‌ای هستند که باید پاسخگوی شکایت نیروی انتظامی باشند. دلیل شکایت علیه این نمایندگان مواضع آنها در موضوع فوت مهسا امینی و گشت ارشاد اعلام شده است.

این خبرها نیز جزو خبرهای پربازدید و مهم این هفته مجلس شورای اسلامی بودند.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت که دولت و مجلس مصمم به کمک به کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس هر دو مصمم هستند که به کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری کمک کنند، گفت: مردم عزیز ما حتماً می‌دانند که این کمک باید در حد توان دولت و اعتبارات موجود در کشور باشد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه‌ علنی روز یکشنبه مجلس پس از رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری و تصویب کلیات این لایحه اظهار کرد: عنوان لایحه‌ای که دولت ارایه داده در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قطعی شد که این لایحه را به عنوان لایحه «اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ برای ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» محسوب کنیم.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز متن گزارش لایحه افزایش حقوق را اعلام کرد.

موسی غضنفر آبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیرو شکایت فرمانده نیروی انتظامی از چهار نماینده گفت که این هیات شکایت از ۴ نماینده را بررسی می‌کند.

عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید هیاتی از کمیسیون امنیت ملی از زندان اوین گفت که مهدی هاشمی در شب حادثه آتش سوزی در زندان اوین نبوده است و اظهار کرد: بررسی ها و اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که آتش سوزی در زندان اوین اقدام هماهنگ و برنامه ریزی شده بوده است لذا نیاز دارد که دستگاه‌های مسئول، بررسی بیشتر و عمیق امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند تا بخش‌های پنهان موضوع مشخص شود.

وی درباره اینکه آیا مهدی هاشمی در زمان آتش سوزی در زندان اوین بوده است گفت: مهدی هاشمی در شب حادثه در زندان اوین نبوده است اما قبلا در بندی بوده که در آن آتش سوزی اتفاق افتاده است.

در این هفته اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند و سید صولت مرتضوی را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید کردند و در عین حال استیضاح وزیر صمت در مجلس اعلام وصول شد.

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده نیز از موضوعات مهم خبری این هفته مجلس بود که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و گفت: بر اساس آنچه که وزارت صنعت و معدن قول داده است ظرف دو هفته آینده باید واردات خودرو صورت گیرد.

روح الله عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در حوزه واردات خودروهای خارجی، بیان کرد: قطعا بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا پایان امسال تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود. مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مکلف به واردات خودرو کرده است.

همچنین علی جدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه روز یکشنبه(۲۴ مهرماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون تصویب شد که سه نوع خودرو سنگین کامیون، کامیونت و کشنده های تریلر واردات شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار بر این شد مانند خودروهای تولید داخل، ۱.۵ درصد برای اسقاط آنها پرداخت کنند تا شماره گذاری شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با پیشنهادی مبنی بر مستثنی شدن حقوق قضات و اعضای هیئت علمی از سقف مقرر در تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ از افزایش حقوق قید شده در این لایحه موافقت کردند و بر این اساس سقف حقوق اعضای هیئت علمی و قضات افزایش یافت.

محمد سعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مصوبه کنکور قابل اجرا نیست پس به جای فردا، امروز آن را اصلاح کنید.

وی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده گفت: پیرو پیگیری‌های رئیس مجلس و تصمیم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که مقرر شده است موضوع کنکور، مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تصمیم مقتضی گرفته شود، این مصوبه حتی اگر بهترین تصمیم باشد، از منظر امکان اجرا و تبعات اجتماعی، غیرکارشناسی ترین تصمیم است چرا که بدیهی‌ترین مسائل را در نظر نگرفته است و اجازه دهید همین ابتدا تصریح کنم که به نظر اینجانب اجرایی شدن این تصمیم بقدری تبعات اجتماعی خواهد داشت که نظام در عمل تصمیم خواهد گرفت که آنرا اجرا نکند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.