توضیحات معاون شرکت بورس دربارهٔ بعضی ابهامات در بازگشایی نماد پارسان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون بازار بورس تهران در خصوص ابهامات مطرح شده در بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان گفت: براساس دستورالعمل بازگشایی نماد با تعدیل کمتر از ۲۰ درصد در محدوده دامنه نوسان است و در صورتی که میزان تعدیل بیش از ۲۰ درصد باشد، محدودیت دامنه نوسان اعمال نخواهد شد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،معاون بازار بورس تهران در خصوص ابهامات مطرح شده در بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان  گفت: براساس دستورالعمل بازگشایی نماد با تعدیل کمتر از ۲۰ درصد در محدوده دامنه نوسان است و در صورتی که میزان تعدیل بیش از ۲۰ درصد باشد، محدودیت دامنه نوسان اعمال نخواهد شد. با توجه به اینکه تعدیل اعلام شده در سود این شرکت کمتر از ۱۰ درصد بوده، بنابراین طبق مقررات در دامنه نوسان نماد بازگشایی شده است.
 
 علی صحرایی افزود: بازگشایی نماد این شرکت یک روز قبل از مجمع سبب ایجاد امکان برای سهامداران خرد برای خروج از سهام قبل از مجمع تصویب صورت های مالی بوده است که این رویه مشمول بررسی است که اکثر سهامداران این رویه را تصدیق می کنند. وی افزود رویه معمول این است که حتی المقدور سهامداران بتوانند در صورت صلاحدید خودشان از سهام خارج شوند و به همین سبب همواره طبق این رویه سعی بر این بوده است که نماد شرکت ها بتوانند قبل از برگزاری مجمع قابل معامله باشند به عبارت دیگر به صورت طبیعی بخشی از سهامداران تمایل ندارند که در مجمع و تقسیم سود شرکت نمایند و مایلند که سهام خود را قبل از مجمع فروخته و خارج شوند.
 
بازگشایی نماد عملا این فرصت را به سهامداران داد که بتوانند طبق روال، سهام خود را بفروشند.
 
صحرائی اضافه کرد علاوه بر موضوع فوق بر اساس مهلتی که برای فروش حق تقدم وجود داشت، ۶ اسفند آخرین روز این مهلت بود. طبیعی است که بازگشایی نماد در روز جاری نیز این فرصت را برای دارندگان حق تقدم فراهم نمود .
 
نکته حائز اهمیت اینکه فرصت فروش سهام برای همه برابر بوده و هیچکس دارای مزیتی بیش از سایر سهامداران نبوده است.
 
وی با اشاره به تعداد معاملات روی این نماد افزود: از تعداد ۷۴۵ر۱۵ هزار سهم معامله شده که توسط بیش از ۱۰۰۰ سهامدار فروخته شده، تنها ۲۶ شرکت فروشنده وجود دارد که مجموعا حدود ۲۵۲ر۱ هزار سهم فروخته اند که حدودا ۸٫۵ درصد کل حجم فروش بوده است. بقیه ۱۴٫۴ میلیون سهم متعلق به اشخاص حقیقی و صندوق ها بوده که این ترکیب فروش نشان می دهد اغلب کسانی که قصد فروش سهام را داشته اند توانسته اند از فرصت ایجاد شده استفاده نمایند. در خصوص فروش حق تقدم نیز تقریبا شرایط به همین گونه است مجموعا ۶٫۳ میلیون حق تقدم توسط ۴۲۰ سهامدار فروخته شده که تنها ۷ شرکت فروشنده با مجموع ۳۰۰ هزار سهم حق تقدم بوده و بقیه متعلق به اشخاص حقیقی و سهامداران جزء بوده است.
 
وی افزود: سال مالی عمده شرکت های پتروشیمی این هلدینگ ۲۹/۱۲ بوده و بنابراین سود هر سال مالی در سال مالی بعد هلدینگ پارسان شناسایی می گردد. بنابراین در سال مالی منتهی به ۲۰/۰۹/۹۲ هلدینگ پارسیان، سود سال ۹۲ شرکت ها به عنوان درآمد سود سهام شناسایی می گردد که با توجه به این موضوع تأثیر پذیری سود سال مالی پیش بینی شده منحصر به شرکت پتروشیمی پردیس بوده که در سود سال مالی پارسان تأثیر آن لحاظ شده است.
 
وی همچنین در خصوص نحوه بازگشایی نماد کبافق توضیح داد که طی دو روز برگزاری عملیات حراج، نماد کشف قیمت نشده است و لذا طبق مقررات بورس نماد با همان قیمت قبلی بسته شده و معاملات تداوم می یابد.  

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.