توضیح شورای نظارت بر آثار نمایشی درباره نامه گروه ˝ایده˝ iبه وزیر ارشاد

دوشنبه ۸ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

شورای ارزشیابی و نظارت بر آثار نمایشی دریاره نامه­‌ سرگشاده‌‌ گروه تئاتر ˝ایده˝ iبه وزیر ارشاد مبنی بر رد توقیف نمایش ˝یک کلیک کوچولو˝ توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش تفسیری هنرآنلاین، متن توضیح شورای ارزشیابی و نظارت بر آثار نمایشی iبه شرح زیر است:

۱- نمایش «یک کلیک کوچولو» در جشنواره سی ام فجر حضور نداشته است. چنانچه این نمایش در جشنواره فجر حضور می داشت طبق فراخوان از اجرای عمومی آن حمایت iبه عمل می آمد. نمایشنامه در مرحله انتخاب متون مورد تأیید قرار گرفت اما نتوانست از مرحله انتخاب آثار عبور نماید. انتخاب متون در هر جشنواره با توجه iبه مقایسه متون متقاضی حضور در همان جشنواره صورت می گیرد. از این رو هیچ سببی ندارد متن انتخاب شده توسط شورای انتخاب یک جشنواره، حتماً توسط شورای انتخاب یک تالار نمایشی پذیرفته شود. شورای انتخاب یک تالار با توجه iبه محدودیت های انتخاب آثار در یک تالار برای ۳۰ اجرا در نهایت می تواند برای یک تالار حداکثر ۱۲ اثر را در سال انتخاب نماید و این مسئله، ماهیت انتخاب آثار برای اجرای عمومی و اجراهای جشنواره ای (که تعداد آثار در آنها با توجه iبه چند اجرای محدود در جشنواره قابل مقایسه با اجرای عمومی نمی باش) را متفاوت می سازد.

اشاره iبه انتخاب ۲۷ نمایشنامه (نه نمایش) از میان ۱۶۸ نمایشنامه متقاضی حضور در بخش چشم انداز در نامه گروه و مقایسه آن با تعداد ۱۲ اثر برای یک تالار توضیح آمده در بالا را آشکارتر می سازد.

۲- در نامه گروه ۳ بار iبه واژه توقیف اشاره شده است. توقیف وقتی معنا می یابد که نمایش تولید شده و آماده اجرا بر اساس توافق پیشی تالار با گروه iبه اجرا نرسد. آیا توافقی برای اجرا در تئاترشهر با گروه صورت گرفته که پس از آن نمایش توقیف شده است؟ شورا خوشحال خواهد شد گروه مستندات چنین توافقی را ارائه نماید و سؤال اینجاست، پاسخ منفی تالار برای اجرای نمایش آیا iبه معنای توقیف نمایش است؟ و بدتر از آن درخواست گروه برای «رفع توقیف بی سبب نمایشنامه» (نمایشنامه، نه نمایش) آیا جمله ای با معناست؟

حال آنکه iبه اذعان گروه، نمایش در قم iبه صحنه رفته و مورد استقبال قرار گرفته که سبب خوشحالی است.

۳- اجرای نمایش در قم iبه معنای حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یا نهادهای دیگر فرهنگی از نمایش است. آیا سؤال گروه مبنی بر عدم حمایت از آثار ایرانی در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» صرفاً iبه جواب منفی تئاترشهر برای اجرا برمی گردد؟ اگر نمایش در قم اجرا شود iبه معنای حمایت از آثار ایرانی نمی باش و اگر در تئاترشهر تهران اجرا شود iبه معنای حمایت است؟

۴- ای کاش اعضای گروه که iبه ادعای خود «پس از یک سال سکوت… این نامه …. را در نهایت صداقت» برای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مکتوب نموده اند در «نهایت صداقت» iبه حمایت¬هایی که از آن ها در حوزه اجرای عمومی، چاپ آثار و اعزام iبه جشنواره های خارجی در طول سالیان گذشته صورت گرفته است نیز اشاره می نمود.

انتهای پیام/۵۲/۵۳


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.