توطئه تازه غرب برای تشدید خشونت ها در خاورمیانه خنثی شد

به گزارش روز جمعه ایرنا، چین و روسیه قبل از اقدام تازه خود بارها اعلام کرده بودند که برای حل بحران در سوریه تنها باید فرایندهای حل سیاسی مساله دنبال شود.

از دیدگاه این دو کشور عضو شورای امنیت ، سوریه نمی تواند همانند لیبی در معرض حملات ناتو و آمریکا قرار گیرد.

برای چین ، سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و جایگاه راهبردی آن در خاورمیانه و تاثیر تحولاتش بر کل منطقه مورد توجه است.

از دیدگاه رهبران چین ، برای حل مساله سوریه ابتدا باید خشونت ها پایان یابد، آتش بس مراعات شود و سپس رایزنی ها در مورد پیشبرد فرایند سیاسی در راستای حل مساله و ایجاد توافق شروع شود.

با این حساب طبیعی به نظر می رسید که هر دو کشور اجازه ندهند تا مداخله های غرب و بخصوص آمریکا، سوریه را در یک بحران واقعی قرار دهد و راه برای تنش های فزاینده در خاورمیانه باز شود.

کارشناسان معتقدند، چین نگران تسلیح نیروهای مخالف حکومت سوریه از سوی برخی کشورهای غربی هست و درباره این موضوع به غرب بارها هشدار داده است.

پکن و مسکو به این موضوع واقفند که اگر غربی ها نیروهای مخالف را تسلیح نمی کردند و آنها نیز به طرح آتش بس کوفی عنان فرستاده سازمان ملل تعهد نشان می دادند، غائله خیلی زودتر از اینها ختم می شد.

از سوی دیگر ترور مقام های ارشد سوری از جمله وزیر دفاع این کشور در روزهای اخیر نشان دهنده توطئه های دیگری است که لزوما چین و روسیه را به این سمت سوق داد که قطعنامه جدید ضد سوری غربی ها را مصمم تر از گذشته وتو کنند.

این اقدامات تروریستی در شرایطی رخ داد که انگلیس پیش نویس قطعنامه ورود نظامی به سوریه را آماده رای گیری کرده بود و همین موضوع می توانست چاشنی و تحریکی باشد برای اینکه چین و روسیه نیز به هر شکل با تلاش های غرب برای سرنگون کردن حکومت ‘ بشار اسد ‘ متحد شوند .

اما ترورها باعث شد که مسکو و پکن بیش از پیش به نیات و توطئه های غرب پی ببرند.

وزارت خارجه چین دیروز با صدور بیانیه ای از بروز درگیری ها در دمشق ابراز نگرانی و ترور مقام های ارشد سوری را بشدت محکوم کرد.

چین و روسیه هرگونه دگرگونی در سوریه را نه تنها برای خود بلکه برای کل منطقه خاورمیانه خطرناک تصور می کنند و بر همین اساس همچنان برای اجرای طرح آتش بس فرستاده سازمان ملل و پیشبرد یک فرایند سیاسی و توقف چرخه خشونت ها و بازگشت به مذاکره را مورد اهتمام قرار می دهند.

ارگان حزب حاکم چین روز سه شنبه این هفته و در آستانه رای گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه تهدید آمیز تحریم ها بر ضد سوریه نوشت: هیچ عذر و بهانه ای برای مداخله خارجی در این کشور حتی با نیت خوب وجود ندارد.

روزنامه ‘مردم ‘ با اشاره آشکار به وضعیت عراق افزود: مداخله خارجی برای تغییر رژیم به منظور جلوگیری از فاجعه انسانی درست و مسئولانه به نظر می رسد،اما آیا فاجعه انسانی این نیست که بیش از یک دهه پس از تغییر رژیم ، شاهد حملات و بمب گذاری هایی باشیم که به هیچ عنوان نمی توان جلوی آنها را گرفت؟

این روزنامه تاکید کرد: جنگ هایی که در این قرن جدید اتفاق افتاده است بار دیگر ثابت کرد که تقویت دموکراسی و اقدامات به ظاهر بشر دوستانه فقط بهانه ای برای قدرت های خارجی بزرگ به منظور افزایش نفوذشان است.

خبرگزاری رسمی چین نیز روز جمعه در تحلیلی قطعنامه جدید ضد سوری غرب را تلاشی برای دامن زدن به خشونت ها در سوریه توصیف کرد.

شین هوا نوشت، چند کشور غربی یک قطعنامه غیرمتوازن و کم محتوا را با دو دلی و تردید روی میز گذاشتند و بیهوده تصور می کردند که باید به آن رای داد.

خبرگزاری چین افزود: آنان خود نیز در مورد اقدامشان یک دل نبودند و می دانستند که چه نتیجه ای در انتظار است.

شین هوا با اشاره به اینکه در مورد این قطعنامه رایزنی های لازم صورت نگرفته بود، نوشت: اگر روسیه و چین این قطعنامه را وتو نمی کردند حاصل آن جز تشدید خشونت ها در سوریه نبود.

خبرگزاری چین تاکید کرد که اگرچه این قطعنامه در نطفه نابود شد اما باز هم به تلاش های بین المللی برای پایان بحران در سوریه آسیب رساند.

شین هوا می افزاید که تلاش غرب برای تحریم و فشار بر حکومت سوریه و تشویق مخالفان نتیجه اش تنها تشدید بحران و درگیری های خشن در سوریه است در صورتی که چین بر آتش بس و توقف هرگونه خشونت تاکید می ورزد.

خبرگزاری چین نوشت: قدرت های بزرگ غربی با این اقدامات خود چهره شورای امنیت را تخریب کرده و اعتبار آن را زیر سوال برده اند.

شین هوا در پایان بار دیگر تاکید کرده است که سرنوشت سوریه باید بدست به مردم این کشور تعیین شود و بیگانگان حق ورود به مسایل این کشور را ندارند در غیر این صورت کل منطقه به خطر خواهد افتاد .

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۳۷۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.