توفان خورشیدی امروز به زمین می‌رسد

یک توفان خورشیدی متوسط اوایل هفته جاری از خورشید در فضا منتشر شد و ابری از پلاسما و ذرات باردار را در یک مسیر کیهانی به سوی زمین فرستاد که انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه به زمین برسد.

به گزارش ایسنا، جرقه خورشیدی نوع M6 روز یکشنبه(هشتم مرداد) از لکه خورشیدی AR1532 منفجر شده و موجی از پلاسما و ذرات باردار موسوم به تخلیه تاج خورشیدی را به فضا فرستاد.

این موج به گفته هواشناسی فضایی، باید امروز با زمین برخورد کرده و در حدود ساعت ۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ یک ضربه را به میدان مغناطیسی زمین وارد کند.

به گفته کارشناسان این توده از سرعت آرامی برخوردار بوده و تاثیر ضععیفی بر زمین خواهد داشت. البته توفانهای ژئومغناطیسی در قطبها ممکن است.امواج سریع و پر قدرتی که مستقیما با زمین برخورد کنند می‌توانند توفانهای ژئومغناطیسی قدرتمندی را ایجاد کنند که منجر به قطع امواج رادیویی و اختلال در شبکه‌های برق و دیگر زیرساختهای ارتباطی شوند. این ابرهای ذرات باردار همچنین می‌توانند در زمان سفر خود در فضا با ماهواره‌های درون مدار نیز برخورد کنند.

بی‌خطرترین تاثیر توفانهای خورشیدی با این حال نورافشانی‌های شفقهای قطبی است که با برخورد ذرات باردار تخلیه تاج خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شوند.

البته سیاره ناهید به خوش‌شانسی زمین نبوده و این موج با شدت بیشتری با آن برخورد خواهد کرد. میدان مغناطیسی این سیاره تنها از ۱۰ درصد قدرت همتای زمینی آن برخوردار بوده از این رو از محافظت چندانی در برابر این توفانها برخوردار نیست.در زمان برخورد آنها، اتمهای موجود در سطح ناهید کاملا از بین رفته و به جو فوق نازک و دنباله شبه دنباله‌دار آن موادی را می‌افزاید.

خورشید اکنون در نزدیکی ماکسیسم خورشیدی قرار دارد که در سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رود به اوج خود برسد.
 


JazabNews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. یه انسان:

    وای خدای من

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.