توقف تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
بعد از درخواست ۱۳۱نماینده کنگره آمریکا از اوباما برای مذاکره با ایران، حالا کنگره آمریکا اقدام عملی انجام داده و ارسال لایحه تحریم‌ها علیه ایران به کاخ سفید را به تعویق انداخته است.

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای با ابراز تعجب از تغییر موضع بی‌سابقه کنگره آمریکا دربارهٔ ایران، این اقدام را یک اقدام دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران خوانده و گفته است کنگره معمولاً در هر تابستان لایحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران به کاخ سفید می‌فرستاد، صرف‌نظر از اینکه کاخ سفید این لایحه را مناسب یا غیرمناسب می‌دانست، اما در سال‌جاری میلادی، اعضای کنگره سنت‌شکنی کردند و لایحه تحریم‌های سالانه را به تعویق انداخته‌اند.

این تغییر موضع کنگره در حالی است که از زمان روی کار آمدن اوباما میزان تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به‌شدت بالا رفته است. بااین‌حال کنگره آمریکا این اقدامات را ناکافی می‌دانست و اغلب از مواضع سخت‌تری حمایت می‌کرد، برای مثال در سال ۲۰۱۰تعداد ۳۶۶نفر از نمایندگان مجلس آمریکا در نامه‌ای به اوباما اعلام کردند تحریم‌های ویرانگر علیه ایران کافی نیست و از وی خواستند تحریم‌ها را تشدید کند.

کنگره اعلام کرده که تعویق تهیه لایحه تحریم‌ها علیه ایران، یک روزنه دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران است؛ رئیس جمهور تازه ایران در‌ماه آگوست دولت را به‌دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای نیز در‌ماه سپتامبر (یک‌ماه بعد از مراسم تحلیف روحانی) برگزار می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست همچنین به نامه ۱۳۱نماینده کنگره آمریکا اشاره کرده و نوشته که به‌نظر می‌رسد طی هفته قبل انرژی ضدایرانی در کنگره در حال تضعیف است. نامه‌ای که به‌خاطر اسامی ۲نفر از تهیه‌کنندگانش به نامه دنت – پرایس مشهور شده و از اوباما خواسته شده است تا در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران فرصت پیشبرد حل و فصل دیپلماتیک مسائل با ایران را مورد توجه قرار دهد.

همزمان با این خبرها نیکلاس برنز معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله‌ای احتمال داده است دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲برای نخستین‌بار پس از ۳۴سال با یکدیگر بر سر میز مذاکرات مستقیم بنشینند.برنز گفته است احتمالا دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در میز مذاکرات در وین، استانبول یا ژنو نخستین گفت‌وگوی اساسی را پس از ۳۴سال قطع روابط که در دوران جیمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد و اینجاست که اخطار نتانیاهو مبنی بر اینکه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ممکن است پیش از آمریکا به اقدام علیه ایران بپردازد نسنجیده خواهد بود.

در واکنش به این اظهارات سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که دربارهٔ انجام مذاکره مستقیم هیچ موضوع تازهی مطرح نشده است، گمانه‌زنی‌هایی که از طرف‌های مختلف یا توسط اشخاص یا مؤسسات مطالعاتی مختلف مطرح می‌شود، هیچ مبنای مشخصی ندارد.

وی تأکید کرد: برای تصمیم‌گیری دربارهٔ هرگونه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا منتظر تغییر در رویکردها و رفتارهای طرف آمریکایی هستیم. عراقچی گفت: دربارهٔ انجام مذاکره با آمریکا از سوی دولت تازه هم تصمیمی گرفته نشده است. همچنین جوزف نای، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا و نظریه‌پرداز قدرت نرم درخصوص بعضی گمانه‌های کارشناسان مبنی بر بهبود روابط ایران و ایالات متحده آمریکا پس از انتخاب دکتر روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار مهر گفت: امیدواری به بهبود روابط میان ۲کشور وجود دارد.

این امیدواری وجود دارد که روابط نسبت به قبل بهبود یابد.علاءالدین بروجردی، رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفته که موضوع نامه ۱۳۱ نماینده کنگره آمریکا به اوباما و درخواست آنها برای مذاکره با ایران در کمیسیون امنیت‌ملی مجلس بررسی خواهد شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.