توقف هدفمندی یارانه‌ها اثرات تخریبی بی‌شماری دارد

توقف هدفمندی یارانه‌ها اثرات تخریبی بی‌شماری دارد

 ایران/ روز یکشنبه هفته جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی دادن به یک فوریت طرحی خواستار توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شدند. به اعتقاد آنها اجرای فاز دوم قانون هدفمندی باعث تشدید مشکلات اقتصادی از جمله تورم و گرانی در کشور خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از اساتید اقتصاد و اقتصاددانان مطرح کشور تداوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها را نه تنها مولد مشکل در عرصه اقتصاد کشور نمی‌دانند بلکه برعکس معتقدند توقف اجرای فاز دوم آن موجب تشدید مشکلات اقتصادی خواهد شد.
در همین ارتباط رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: شرایطی که هم‌اکنون در عرصه اقتصاد کشور نظیر نوسانات بازار ارز و تورم شاهد هستیم هیچ ارتباطی به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.
دکتر جمشید پژویان افزود: پس از ۵/۱ سال که از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور می‌گذرد ثابت شده است که هیچ گونه ارتباط منطقی میان این قانون و تورم و سایر مشکلات اقتصادی وجود ندارد. وی با اشاره به این‌که توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یک اشتباه بزرگ است، اظهار داشت: کاملاً آشکار است که مشکلات موجود اقتصاد کشور ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیست. این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که حتی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به میزان زیادی کمک کرد تا اثرات منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران خنثی شود.
وی توضیح داد: با اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها شاهد کاهش مصرف بنزین، نان و گندم مورد نیاز وارداتی ایران برای این نوع کالاها به حداقل برسد تا به طور کامل از بین برود.
پژویان با تأکید بر این‌که همین نتایج فاز اول هدفمندی به طور کامل در راستای مقابله با تحریم‌ها تعریف می‌شود، گفت: با تداوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دنبال کردن فاز دوم آن می‌تواند اثرات تحریم بر اقتصاد کشور را بیش از پیش خنثی کند.
افزایش فاصله قیمتی با توقف هدفمندی
رئیس شورای رقابت در ادامه و در پاسخ به این سؤال که توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه نتایجی به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: با متوقف شدن جریان هدفمندی یارانه‌ها فاصله قیمت‌ها مجدداً افزایش می‌یابد و در نتیجه برای یکبار دیگر با پدیده قاچاق کالاهای اساسی به خارج کشور مواجه می‌شویم. وی توضیح داد: افزایش قاچاق کالاهای ضروری مردم به این معناست که دولت بایستی برای جایگزینی آنها در داخل ارز بیشتری هزینه کند و بخشی از درآمدهای ارزی خود را در این راه مصرف کند که این اختلال لطمات سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.
خنثی شدن دستاوردهای فاز نخست
این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: بدون شک فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها دستاوردهای بسیار مثبتی در زمینه اصلاح الگوی مصرف در کشور داشته است که آمارهای رسمی آن را تأیید می‌کند. وی ادامه داد: در صورتی که فاز دوم هدفمندی متوقف شود نه تنها دستاوردهای فاز نخست را از دست می‌دهیم، بلکه اثرات تخریبی شدیدتری را در الگوی مصرفی و نهاده‌های تولید شاهد خواهیم بود.
در سیاست‌های اقتصادی تخصصی‌تر فکر کنیم
پژویان در پاسخ به این سؤال که از نظر موافقان،‌ توقف فاز دوم هدفمندی باعث رفاه بیشتر مردم می‌شود، آیا این درست است، اظهار داشت: برای طرح سیاست‌های اقتصادی کشور باید بیشتر تخصصی فکر کنیم و از نظر علمی ببینیم اثرات آن روی اقتصاد چگونه است.
وی ادامه داد: در صورتی که به صورت علمی اثرات توقف فاز دوم هدفمندی بررسی شود مشاهده می‌کنیم که متوقف شدن آن حتی در میان‌مدت با افزایش عدم کارایی در اقتصاد مشکلات را تشدید می‌کند.
فاز دوم بازسازی تولید
رئیس شورای رقابت در ادامه اعلام کرد: به نظر من در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بایستی بیشتر به بازسازی بخش تولید توجه کرد و به جای پرداخت یارانه نقدی به تولید از طریق سیاست‌های اقتصادی صحیح با ارتقای تکنولوژی تولید، میزان مصرف را کاهش و در نتیجه بهره‌وری تولید را افزایش دهیم. وی تأکید کرد: این اقدام نیز یکی از مواردی است که برای مقابله با تحریم لازم است چرا که باعث افزایش اتکا به تولیدات داخلی می‌شود.
کارشناسان وارد شوند
پژویان در ادامه با اشاره به این که باید کارشناسان اقتصادی بر اجرای فاز دوم هدفمندی نظارت کنند، گفت: در صورتی که از نظرات متخصصان بهره بگیریم، می‌توانیم بدون مشکل و اثرات منفی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.