توقف گازسوزی در بزرگترین پالایشگاه گاز/ افزایش ظرفیت تولید گازمایع ایران

مهدی جمشیدی دانا در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی طرح افزایش تولید گازمایع پالایشگاه فجرجم با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای این پروژه کاهش گازسوزی و تولید محصولات گازی همچون گازمایع و مایعات گازی است، تصریح کرد: به زودی این طرح افزایش ظرفیت تولید س گاز مایع ایران در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز با بیان اینکه طرح تولید LPG در پالایشگاه فجرجم در ۲ فاز تعریف و اجرایی شده است، تصریح کرد: تاکنون فاز اول آن شامل راه اندازی ۴ دستگاه مخزن ذخیره سازی گازمایع به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

 

وی مجموع ظرفیت ذخیره سازی این مخازن گازی را ۲۸۰۰ تن اعلام کرد و اظهار داشت: هم اکنون مراحل نهایی پیش راه اندازی و راه اندازی واحد افزایش تولید گاز مایع در حال انجام است.

 

این مقام مسئول همچنین از راه اندازی سکوهای جدید بارگیری گازمایع پالایشگاه فجرجم خبر داد و افزود: این سکوها به بازوهای بارگیری اتوماتیک، سامانه اطفا حریق اتوماتیک، سیستم خنک کننده و مسدودکننده‌های اتوماتیک در هنگام بروز نشتی مجهز شده است.

 

جمشیدی دانا هدف از ساخت این طرح گازی را تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گاز مایع عنوان کرد و بیان کرد: در مجموع با بهره‌برداری از این طرح به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ تن گاز مایع و ۸۰ تن مایعات گازی به ظرفیت تولید محصولات گازی کشور افزوده می‌شود.
 
به گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز در کنار افزایش ظرفیت تولید محصولات مختلف گازی ایران، حذف آلودگی زیست محیطی که در مشعل‌های پالایشگاه فجر جم سوزانده می شود از دیگر دستاوردهای اقتصادی این طرح است.

 

به گزارش مهر، در پروژه تولید گاز مایع پالایشگاه فجرجم سوخت مصرفی ۱۰ دستگاه بویلر ۴۵ و ۶۵ تنی، ۶ دستگاه توربو کمپرسور پروپان، چهار دستگاه توربین برق و کوره های مختلف پالایشگاه را از گازهای متصاعد شده از مایعات گازی تامین خواهد کرد.
 
وزن تجهیزات مورد استفاده در طرح تولید LPG یکهزار تن است که ۵۶۰ تن سازه فلزی، ۱۱ هزار ۲۵۰ متر مکعب بتن ریزی، ۳۱۰۰ متر لوله کشی و ۴۰ هزار متر کابل کشی دیگر پیش بینی شده در اجرای طرح تولید واحد ال.پی.جی در شرکت پالایش گاز فجرجم است.
 
پالایشگاه گاز فجر جم در دو فاز طراحی و ساخته شده است و هر فاز این پالایشگاه از چهار ردیف تصفیه گاز تشکیل شده که هر ردیف نیز متشکل از یک واحد شیرین سازی، یک واحد تنظیم نقطه شبنم و یک واحد تبرید پروپان است.
 
جواد اوجی معاون وزیر نفت پیشتر از راه‌اندازی بزرگترین پروژه استحصال گازمایع (ال.پی.جی) ایران در پالایشگاه فجرجم خبر داده و به مهر اعلام کرده بود: این پروژه گازی با هدف جمع آوری گازهای همراه، کاهش اتلاف انرژی و استحصال گاز مایع (ال.پی.جی) به زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.