تولد نخستین کودک از رحم پیوندی در زمستان

سلامت > تحقیقات دی ماه امسال، دنیا شاهد تولد کودکی خواهد بود که برای اولین بار در یک رحم پیوندی رشد کرده است، این بارداری موفقیت آمیز موجب رقابت‌هایی در کشورهای اروپایی برای انجام این عمل جراحی شده است

به گزارش مهر، این فرآیند پیشرفته و موفقیت آمیز سال گذشته توسط جراحان ترک روی دریا سرت ۲۳ ساله که بدون رحم متولد شده بود، انجام گرفت.

پزشکان بیمارستان دانشگاه اکدنیز در شهر آنتالیا این هفته اعلام کردند که سرت شش هفته باردار است و پزشکان صدای قلب جنین وی را شنیده‌اند.

این فرآیند اکنون به یک مسابقه جهانی میان پزشکان تبدیل شده است و پزشکانی از سوئد تلاش می‌کنند که رویه مشابهی را با دو مادری که رحم خود را به دختران‌شان اهدا کرده‌اند انجام دهند.

پزشکان در بریتانیا نیز آماده پیوند رحم به ۵ بیمار در فهرست انتظار هستند. نخستین فردی که قرار است در بریتانیا تحت این عمل جراحی قرار بگیرد سوفی لوئیس ۲۸ ساله از لندن است که بدون رحم متولد شده است.

دکتر جی ریچارد اسمیت، متخصص زنان از بیمارستان کوئین شارلوت و چلسی در لندن این تلاش‌ها را در بریتانیا رهبری کرده تا یک برنامه پیوند رحم را رقم بزند.

وی یک بنیاد خیریه با عنوان پیوند رحم راه اندازی کرده تا بتواند برای انجام این عمل‌های جراحی ۵۰۰ هزار پوند جمع کند.

براساس اظهارات وی، همه رحم‌ها از اهداکنندگان چند عضوی می‌رسد و زنان باید پیش از لقاح مصنوعی دست کم یک سال صبر کنند تا اطمینان حاصل کنند که بدن‌شان عضو جدید را پس نمی‌زند. اسمیت اظهار داشت که هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم بارداری سرت موفقیت آمیز نخواهد بود. وی دارای رحمی است که عملکرد عادی دارد و فرزند خود را در هفته ۳۸ یا ۳۹ به روش سزارین به دنیا می‌آورد.

اسمیت اظهار داشت از دهه ۱۹۷۰ تعدادی از تیم‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا امکان انجام عمل پیوند رحم را بررسی کرده‌اند. اکثریت این تحقیقات طی ده‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ انجام شده و طی آن امکان پیوند تخمدان، رحم، گردن رحم را در پستانداران مختلف بررسی کرده است.

تحقیقات پیوند عضو تاکنون تنها روی پیوندهایی متمرکز شده بود که برای نجات جان دریافت کننده ضروری است و تحقیقاتی درباره پیوند اعضایی چون رحم محدودتر بود. از دهه ۱۹۹۰، پیشرفت‌های بسیاری در زمینه پیوند و پزشکی اندام تناسلی صورت گرفته است.

اولین پیوند رحم جهان در سال ۲۰۰۰ روی یک زن ۲۶ ساله از عربستان سعودی انجام شد، اگرچه این تلاش موفقیت آمیز نبود اما محرکی برای انجام تحقیقات وسیع در سراسر دنیا شد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.