تولید بادهای ۱۲۰ روزه در مرکز سیستان

۲۴م دیماه ،

جام جم آنلاین: مستند بند باد به تهیه کنندگی مهدی نجارپیشه و کارگردانی مهدی رخشانی به مدت ۴۰ دقیقه در صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان تهیه و تولید می‌شود.

 سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از جمله مناطقی محسوب می گردد که دارای شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی است شرایطی که در افکار عامه مردم بسیار ناشناخته است، یکی از شریط خاص وجود بادهای  ۱۲۰  روزه این منطقه است . 

فیلم مستند باد با عنوان (بند باد ) یا با اسم محلی (جملگ )،  تلاشی دارد جهت معرفی این باد و آثار مثبت و منفی آن در زندگی مردمان این منطقه، و همچنین معرفی بادهای مختلفی که با  اسامی مختلفی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

هدف اصلی این مستند بررسی نقش بادهای مختلف برشیوه زندگی، پوشش مردم، نوع معماری و شیوه های استفاده بهینه ازآن، در ابعاد مختلف، می باشد.

زمان وزش بادها از پایان اردیبهشت آغاز و تا مهرماه ادامه دارد و تصویربرداری نیز در همین مدت انجام شده است.

عوامل این مستند عبارتند از: تصویربرداران: مهدی نجارپیشه – رحیم  رضائی زاده / تدوین : وحید کاظمی / محقق:  دکتر کامبیز مشتاق گوهری/ نویسنده: قاسم  سیاسر/ گوینده: رضا  بیگی         

اترک اجاق ها را روشن کرد

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی مستند تلویزیونی اجاق روشن به مدت ۵۶ دقیقه در شبکه اترک تولید شد. این مستند به تهیه کنندگی امین رحیمی با موضوع اجتماعی فرهنگی و دینی تولید شده است.

مستند اجاق روشن به آیین و رسوم یکی از روستاهای خراسان شمالی با نام روستای دهنه اجاق از روستاهای اسفراین با موضوع دهه محرم و صفر می پردازد. سبب نام دهنه اجاق بر این است که در بین دو دره قرار گرفته است.

در این مستند آماده سازی روستا و مساجد از جمله تمیز کردن مساجد در ایام محرم، عزاداری های مردم روستا را به تصویر می کشد.

از بخش های ویژه این مستند می توان به هنر آئینی تعزیه خوانی که از دیر باز دراین روستا بر پا می شده اشاره کرد.

مستند اجاق روشن به تهیه کننده، کارگردان و پژوهش: امین رحیمی – صدابردار: رضا نوائی – گوینده: رضا نوری- نویسنده گفتار متن: شهرام میرشکاک – تصویربردار: محمد نوائی، مهدی ذوالفقاری – تدوین و صداگذار: مژده علم – کارشناس فرهنگی: علی عابدی تولید شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.